تبليغات X
مسیر معرفت

بازديد : 247 | تاريخ : 1 بهمن 1392 | زمان : 6:33 | نويسنده : ریحانه | نظرات (1)

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

­

چشمه‏ى « 57 » فطرت خداپرستى

انسان‏ها به‏طور فطرى خداطلب و خداجو هستند و به صورت فطرى مى‏خواهند خدايى را كه مى‏جويند عبادت كنند، بر اين اساس است كه اگر كسى پيامبرى را به خود نبيند تا راهنماى او در عبادت باشد، براى خويش خدايى مى‏سازد تا او را عبادت كند كه ممكن است عقل وى او را به خداى حقيقى رهنمون شود و ممكن است به خدايگان‏پرستى بيالايد و يا به پرستش بت‏ها رو بياورد.

­

چشمه‏ى « 58 » رسم بندگى

انسان رسم بندگى را بداند، خداوند رسم بنده‏پرورى را خوب مى‏داند

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 225 | تاريخ : 1 بهمن 1392 | زمان : 6:25 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

­

چشمه‏ى « 56 » عبادت تشريعى و تكوينى

عبادت داراى دو لحاظ تكوين و تشريع است. عبادت تكوينى در مرتبه‏ى نزول است كه به اجبار، همه‏ى هستى در عبادت هستند؛ چرا كه همه ظهور حق تعالى مى‏باشند و ميان هيچ يك از پديده‏ها خواه كافر باشند يا مؤمن، تفاوتى در اين عبادت و بندگى نيست.

اما عبادت تشريعى، نه سيرى نزولى كه بر شدنى صعودى است كه با پذيرش مراتب طبيعى عالم و توحيد چيره بر آن به اراده و اختيار شكل مى‏پذيرد و بنده را تا مراتب عالى كمال پيش مى‏برد به‏گونه‏اى كه بنده مى‏تواند آيينه‏ى ايزدنما گردد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 203 | تاريخ : 24 دی 1392 | زمان : 9:23 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ى « 54 » وكيل بودن حق

قرآن كريم، خداوند را وكيل همگان معرفى مى‏نمايد و وكالت را از بندگان حق تعالى حتى از پيامبران الهى عليهم‏السلام نفى مى‏كند و اين خداوند است كه خود پناهگاه تمامى بندگان خويش است و آنان را به دست خود حمايت، محبت و نوازش مى‏نمايد؛ براى نمونه مى‏فرمايد: «وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ»(1) و در آيات چندى آمده است: «وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»(2).

چشمه‏ى « 55 » اسراف حقيقى

هر چيزى كه در غير خداوند مصرف شود، اسراف است. قرآن كريم مى‏فرمايد: «لاَ جَرَمَ أَنَّمَا تَدْعُونَنِي إِلَيْهِ لَيْسَ لَهُ دَعْوَةٌ فِي الدُّنْيَا وَلاَ فِي الاْآَخِرَةِ وَأَنَّ مَرَدَّنَا إِلَى اللَّهِ وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ»(3).

همه‏ى حركت‏ها، تنفس‏ها، سلامتى، بيمارى و همه و همه براى وصول به خداست و اگر در اين راه هزينه نشود اسراف است ولى چه بسيار اندك‏اند كسانى كه به غايت نهايى كه وصول الهى است مى‏رسند.


1. انعام / 102.

2. انعام / 107، زمر / 41 و شورى / 6.

3. غافر/ 43.

چشمه‏ى « 56 » عبادت تشريعى و تكوينى

عبادت داراى دو لحاظ تكوين و تشريع است. عبادت تكوينى در مرتبه‏ى نزول است كه به اجبار، همه‏ى هستى در عبادت هستند؛ چرا كه همه ظهور حق تعالى مى‏باشند و ميان هيچ يك از پديده‏ها خواه كافر باشند يا مؤمن، تفاوتى در اين عبادت و بندگى نيست.

اما عبادت تشريعى، نه سيرى نزولى كه بر شدنى صعودى است كه با پذيرش مراتب طبيعى عالم و توحيد چيره بر آن به اراده و اختيار شكل مى‏پذيرد و بنده را تا مراتب عالى كمال پيش مى‏برد به‏گونه‏اى كه بنده مى‏تواند آيينه‏ى ايزدنما گردد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 197 | تاريخ : 21 دی 1392 | زمان : 6:47 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

blog

­

چشمه‏ى « 51 » خداوند عتيقه‏فروش

خداوند با اولياى خود همانند عتيقه و جواهر قيمتى رفتار مى‏كند و نه همانند نان نانوايى. نانوا تمامى نان‏هاى خود را مى‏فروشد تا نماند و بيات نشود و ميوه‏فروش تمامى ميوه‏هاى خود را هرچه زودتر مى‏فروشد تا نماند و پلاسيده و فاسد نگردد؛ اما عتيقه‏فروش سعى مى‏كند جواهر قيمتى خود را جايى نگاه دارد تا پس از ده‏ها سال آن را بفروشد؛ چرا كه هر قدر بيش‏تر بماند، ارزش بيش‏ترى پيدا مى‏كند.

چشمه‏ى « 52 » كمك از قادر مطلق

اگر قرار باشد انسان به كسى دست يازد و از او يارى جويد، هيچ كس سزاوارتر از خداوند متعال كه قادر مطلق است نمى‏باشد؛ حتى پيامبران الهى.

چشمه‏ى « 53 » جايگاه خداوند

خداوند در دل‏هاى شكسته است. دل‏هايى كه بسيار باز و وسيع است.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 176 | تاريخ : 21 دی 1392 | زمان : 6:30 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

blog

چشمه‏ى ( 50 ) نفى تعلق

بسيارى از آن‏چه انسان درون خانه نگاه مى‏دارد ارزش نگه‏دارى ندارد و تنها موجب مى‏شود جاى وى تنگ و زندگى بر او ضيق شود. خانه‏ى قلب آدمى نيز اگر با تعلقات پر شود، نفس آدمى را به تنگ مى‏آورد و او رابه ضعف اعصاب مبتلا مى‏سازد. بسيارى از دوستى‏ها و دوستان، خانه، خودرو، كامپيوتر، موبايل و ديگر وابستگى‏ها جز آلوده كردن قلب و تنگ كردن آن كار ديگرى نمى‏كند و حكم آشغال را دارد و بايد تعلق قلب را از آن زدود. نشانه‏ى تعلق نداشتن نيز اين است كه ميان داشتن و نداشتن تفاوتى نمى‏نهد و از هر هوا و خواهشى خالى است. چنين فردى به داشته‏ها دل‏خوش است و در پى نداشته‏ها نيست و كباب و نان خشك براى او يكى است؛ زيرا او ملأ و پُر است و جايى براى هوا ندارد و به رزق خويش خوش است.

از چيزهايى كه مى‏تواند انسان را بى‏هوا سازد ابتلا به فقر است. كمبودهاى زندگى مى‏تواند رياضتى براى تحقق بى‏هوايى باشد و براى نمونه اگر همسر نامناسب يا فرزند نابابى دارد به گونه‏اى با آنان مهربانانه زندگى كند كه گويى ثروتمندترين فرد روزگار است.

ذكر «لا اله الا الله» نيز گناهان را ذوب و هوس‏ها را پاره پاره مى‏كند. اگر كسى اين ذكر را نگويد، دل وى پس از مدتى چركين مى‏شود.

بى‏هوايى و بى‏تعلقى شروع بندگى است. وقتى انسانى بى‏هوا و بى تعلق مى‏گردد، تازه ابتداى بندگى اوست و تنها به بند خداوند بند است. چنين انسانى كه هم در داشتن با خداست و هم در نداشتن، از فشار قبر نيز ايمنى دارد و تلخى و سختى آن براى وى نيست؛ چرا كه او خود را از هر چيزى كَنده و رها كرده است و ديگر نيازى به فشار براى رهايى ندارد.

انبيا و اولياى الهى عليهم‏السلام در بند هيچ تعلقى نبودند به گونه‏اى كه ابتدا شناسنامه‏ى خود را نزد خداوند باطل نمودند و سپس به ميان مردم آمدند. آنان چون بى هيچ هوايى بودند هيچ چموشى نسبت به حضرت حق نداشتند. در اين‏جا مى‏توان چنين تعبيرى آورد كه خداوند نخست اولياى خود را اخته مى‏سازد، سپس همه چيز را به آن‏ها مى‏دهد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 196 | تاريخ : 18 دی 1392 | زمان : 4:24 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ى « 48 » هدايت ايصالى

هدايت يا ايصال الى المطلوب است كه شخص هدايت‏گر با شما همگام مى‏شود و شما را به مقصد مى‏رساند و يا تنها صرف ارايه‏ى طريق است و به شما توصيه مى‏نمايد تا اين راه را برويد اما با شما همسفر نمى‏گردد. ما در جاى خود گفته‏ايم تمامى هدايت‏هاى حضرت حق تعالى هدايت ايصالى است و حتى هدايتى كه ارايه‏اى پنداشته مى‏شود در حقيقت ايصالى است.

چشمه‏ى « 49 » فقط خدا

فقط خداست كه در تمامى پديده‏ها رخ نموده و جلوه‏گر است. كسى بدون خدا نه مى‏تواند لطف كند و نه مى‏تواند بغضى داشته باشد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 176 | تاريخ : 17 دی 1392 | زمان : 3:19 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ى « 47 » ارزش ايمان

كسى كه ايمان ندارد از امنيت دور است و همواره انواع ترس‏ها و تنيدگى‏هاى روانى بر نفس او چيره است. ترس‏ها و استرس‏هاى روانى با فراوانى شعبه‏هايى كه دارد، با ايمان است كه به امنيت و قرار مى‏رسد. كسى كه مؤمن به خداست، دست‏كم به لحاظ داشتن اطمينان و آرامشى كه از ايمان خود به دست مى‏آورد منتى بر خدا ندارد كه مسلمان و مؤمن شده است؛ همان‏طور كه اقدام براى واكسيناسيون و پيش‏گيرى در برابر بيمارى، سبب نمى‏شود فرد براى مراجعه به پزشك منتى داشته باشد بلكه بايد منت پزشك را نيز كه سلامتى فرد را تضمين مى‏كند به جان خريد.

بايد توجه داشت ايمان به داشتن ريش و عصاى آبنوس نيست، بلكه

ايمان محتواى عمل است كه از باطن به ظاهر مى‏گرايد و حفظ ظاهر را نيز پاس مى‏دارد.­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 208 | تاريخ : 11 دی 1392 | زمان : 7:55 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

چشمه‏ى « 46 » تفاوت حمد و شكر

حمد، ستايشى ذاتى است و شكر سپاسى است كه بعد از نعمت مى‏باشد و به تعبير منطقى عرضى و به اصطلاحى عامى شكمى است.

چشمه‏ى « 47 » ارزش ايمان

كسى كه ايمان ندارد از امنيت دور است و همواره انواع ترس‏ها و تنيدگى‏هاى روانى بر نفس او چيره است. ترس‏ها و استرس‏هاى روانى با فراوانى شعبه‏هايى كه دارد، با ايمان است كه به امنيت و قرار مى‏رسد. كسى كه مؤمن به خداست، دست‏كم به لحاظ داشتن اطمينان و آرامشى كه از ايمان خود به دست مى‏آورد منتى بر خدا ندارد كه مسلمان و مؤمن شده است؛ همان‏طور كه اقدام براى واكسيناسيون و پيش‏گيرى در برابر بيمارى، سبب نمى‏شود فرد براى مراجعه به پزشك منتى داشته باشد بلكه بايد منت پزشك را نيز كه سلامتى فرد را تضمين مى‏كند به جان خريد.

بايد توجه داشت ايمان به داشتن ريش و عصاى آبنوس نيست، بلكه

ايمان محتواى عمل است كه از باطن به ظاهر مى‏گرايد و حفظ ظاهر را نيز پاس مى‏دارد.­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 224 | تاريخ : 10 دی 1392 | زمان : 7:45 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­بهترین و برترین عبادت چه نوع عبادتی است؟

پاسخ:در عروة الوثقى در باب عبادت بحث است كه كدام عبادت برتر، اعلى و اسنى است؟ مرحوم آقاى

حكيم عبادت حبى را برتر از ديگر عبادات مى‏داند. ما اين بحث را در جاى خود به تفصيل آورده‏ايم و در

آن‏جا گفته‏ايم عبادت حبى عبادت افضل نيست؛ چرا كه اين عبادت معلول حب است. حبى كه در پديده‏اى

ممكن است و علت فاعلى آن علتى امكانى است؛ برخلاف عبادتى كه وجودى باشد و فعل معبود خود را

اهل و شايسته‏ى عبادت بداند و او را به خاطر اهليت عبادت كند. در اين صورت، علت فاعلى عبادت

امرى واجب است؛ يعنى نه اين‏كه بنده دوست دارد عبادت كند بلكه او بايد عبادت نمايد؛ چرا كه اهليت و

شايستگى خداوند براى عبادت او را به عبادت وا مى‏دارد، از اين رو عبادت وجودى و وجدانى از عبادت

حبى برتر است. فاعل عبادت وجودى حضرت حق است و خطايى در آن راه ندارد. «وجدتك أهلاً للعبادة»

از «اعلمت اهلها أني أحبك» برتر است. چنين كسى ذره‏اى از نفسانيت در او نيست و حتى حب كه مدار

آن خوشامد نفس است را ندارد؛ زيرا غايت در عبادت حبى خوشامد نفس است؛ هرچند چنين خوشامدى

امرى معنوى باشد، باز مدار نفس در آن هست و فاعل آن پديده‏اى امكانى است. ورود به وادى عشق و

محبت نهايت كار سالك نيست و يافت وجدانى و وجودى است كه بالاتر از آن مى‏باشد. عشقى كه هيچ‏گونه

طمعى در آن نباشد و عشق نيز ديده نشود. علت غايى بندگى در اين صورت حق است و اين‏گونه است كه

خطايى در آن نيست. وجودى است كه رفتنى در آن نيست؛ چرا كه حق هميشه حق است و هست و چنين

عبادت و بندگى هيچ گاه گم نمى‏شود و اين‏گونه بندگى است كه ثابت و پايدار است و انقطاع و بريدگى و

دل‏خستگى در آن نيست.

­
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 227 | تاريخ : 9 دی 1392 | زمان : 9:11 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

چشمه‏ى « 45 » نگاه‏داشت عمل

به دست آوردن پيروزى هيچ گاه به اهميت نگاه داشتن پيروزى نيست. در سنجش و محاسبه‏ى كردار نيز مهم اين است كه بتوان كرده را از آسيب‏ها و آفت‏ها حفظ نمود و خود را از موانع دور داشت كه كوچك‏ترين چالشى گاه مى‏تواند بزرگ‏ترين كارها و پيروزى‏ها را عقيم سازد. گران‏سنگ‏ترين ياقوت گاه به ضربه‏ى فردى ناشى شكسته مى‏شود و ارزش خود را از دست مى‏دهد. هيچ گاه براى سنجش كردار به بزرگى و كوچكى آن و نيز به اندكى زمان گذاشته شده به آن نگاه نمى‏كنند كه اين امور كمى است و حقيقت و ارزش به كيفيت است. اين ترازوى دنياست كه كمّى‏سنج است و ميزان آخرت به كيفيت عمل نگاه مى‏كند؛ پس نبايد به ظاهر و كوچكى يا بزرگى عمل نگريست، بلكه بايد باطن عمل را دريافت.

براى نمونه، دو گياه باارزش «ريحان» و «سيب‏زمينى» كه اين زمان‏ها ارزش آن دانسته نمى‏شود، مى‏تواند سلطان گياهان باشد و چنان گران شود كه تنها توان‏گران قدرت خريد آن را داشته باشند اما همين دو گياه اگر به ويروسى بيمارى‏زا آلوده گردد بايد آن را كاميون كاميون دورريز نمود.

كسى كه ديدى توحيدى و شهودى وحدت‏گرا به عالم دارد و جز ذات خداوند نمى‏بيند و ذات و استقلال را منحصر به او مى‏داند، هيچ يك از كردار آدميان را تفاوت نمى‏نهد؛ همان‏طور كه تمايزى ميان هيچ يك از پديده‏ها نمى‏بيند. با اين وجود، در محكمه‏ى عدل و رحمت الهى، مهم اين است كه كرده آلوده به كِرم شرك و ويروس ريا و ميكروب طمع و غرض نباشد و آن را چون غده‏اى بدخيم، آلوده نساخته باشد، وگرنهعمل حتى اگر زيارت خانه‏ى خدا يا ديدار اولياى الهى باشد و ميكروب شرك و ريا به آن آسيب رسانده باشد، ارزشى براى آن نيست و عيارى ندارد، اما عمل سالم، حتى اگر آب كردن آفتابه‏اى باشد، قيمتى بى‏شمار مى‏يابد؛ به گونه‏اى كه در وصف يك نفس آن گفته مى‏شود از عمل جن و انس برتر است.

مهم‏ترين آفت عمل و كردار آدمى نيز طمع‏ها و غرض‏هايى است كه در لايه‏هاى آن پنهان مى‏شود و آن را از خلوص مى‏اندازد. طمع‏هايى بيمارى‏زا و مهلك كه گاه از ريزاندام‏ها كوچك‏تر است و بدون داشتن چشمى مسلح كه نقشه‏هاى شيطانى نفس را بشناسد، نمى‏توان آن را ديد. براى نمونه، ريا براى كسانى است كه طمع مى‏ورزند، چه طمع در خلق و چه طمع در حق. اينان حاضرند خدا را هم تيغ زنند؛ چرا كه در پى منفعت مى‏باشند؛ ولى اولياى خدا چون حتى به حضرت حق طمعى ندارند، موضوعى براى ريا ندارند.

اگر كسى خلوص داشته باشد به كسى باج نمى‏دهد و آنان كه همواره در پى حفظ آبروى خويش هستند و براى كرم ريا در سيب عمل خود لانه‏گزينى مى‏كنند، از اين وادى دور مى‏باشند؛ زيرا خداوند را فاعل عمل نمى‏دانند و خود را مى‏بينند وگرنه به دام ريا گرفتار نمى‏شدند. اهل ريا مشكل توحيد دارند وگرنه چنين شرك نمى‏ورزيدند. كسى كه با تمجيد ديگران خشنود مى‏شود و با نكوهش آنان ناراحت و افسرده مى‏گردد و كسى كه رد احسان دارد و فعل بنده را فعل خداوند نمى‏بيند، بداند هنوز در نهان خود شرك دارد. البته مراد اين نيست كه به خلق خداوند بايد بى‏اعتنا بود، بلكه سخن اين است كه نبايد حالت رسوبى داشت تا از مدح و ذم ديگران دل‏آشوب شد و تغيير كرد.

البته اين معنا در هر كرده‏اى جريان دارد، حتى كسى كه نفس مى‏كشد وگمان مى‏كند كه او خود نفس مى‏كشد و اين فعل، فعل اوست، بداند كه او به شرك آلوده است. همين طور است تسبيح خداوند كه در حقيقت خداوند خود تسبيح خويش مى‏كند ولى آن را به دست اختيار كم‏رمق بنده سپرده است.­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 225 | تاريخ : 6 دی 1392 | زمان : 5:36 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

چشمه‏ى « 44 » تكرارناپذيرى عبادات

هيچ كرده و فعلى و هيچ عبادتى تكرارپذير نيست و از ازل تا به ابد نمى‏توان عبادتى را به تكرار آورد؛ چرا كه خداوند هر لحظه در شأنى است و او كه ازلى و ابدى است بى‏نهايت شؤون دارد و اگر كسى بپندارد زندگى تكرارى دارد يا نماز خود را به تكرار مى‏گزارد اشتباه مى‏كند. اولياى خدا با عبادت خود، خويش را كمى به آن شأن بى‏نهايت نزديك مى‏سازند و در كمين شؤون مى‏نشينند تا لحظه‏اى ديده‏ى خود را به ديدار او تازه‏تر سازند.

­يك لحظه غافل از آن شاه نباشى

­شايد نگهى كرد و تو آگاه نباشى

­

افزون بر اين، عبادت، باشگاهى براى تمرين و تقويت بنده براى رسيدن به يقين است و تمرين‏هاى پى‏درپى تكرار نيست؛ همان‏طور كه اگر ورزش‏كارى يك روز هارتل نزند بدن وى سستى پيدا مى‏كند. با اين توضيح، عبادت را نمى‏توان امرى نمادين و سمبوليك كه معنايى نداشته باشد يا نمايشى سياسى دانست.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 187 | تاريخ : 3 دی 1392 | زمان : 12:55 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

چشمه‏ى « 43 » بندگى و شكرگزارى

عبادت، تعبد نيست تا در آن تحكم باشد، بلكه تشكر است كه همراه با شوق و عشق است. كسى كه عشق دارد مى‏خواهد بهانه‏اى داشته باشد تا با معشوق خود گرم بگيرد آن گونه كه كم‏ترين رنجشى در معشوق ايجاد نشود و عبادتى كه معشوق خود آن را ترسيم كرده باشد اين مهم را به انجام مى‏رساند. تشكر و اظهار خشوع و محبت به خدايى كه بى‏نهايت است و شمارشى براى نعمت‏هاى بى‏پايان او و لطفى كه به بنده دارد نيست. خدايى كه زمين را در زير پاى بنده هموار قرار داد و آسمان را بر سرِ او برافراشت و به او اندامى زيبا و راست‏قامت داد. به او دست داد و براى آن انگشتانى به اندازه‏ها و شكل‏هاى گوناگون قرار داد تا از عهده‏ى ظريف‏ترين كارها بر آيد. به او قدرت انديشه داد و روح در او دميد تا از آن لذت برد و به افق‏هاى بالا دست يابد. همسرى براى او آفريد تا در كنار وى آرامش يابد و قدرت تسخير هر چيزى را براى وى فراهم آورد و به او نعمت داد و نعمت داد و نعمت داد كه حتى به شماره نمى‏آيد تا چه رسد به آن كه شكر آن را با عبادت به‏جا آورد. عبادت، نمود تشكر از آفريننده‏اى بى‏انتهاست. عبادتى كه خود به بنده آموزش داد و نعمت تعليم آن نيز شكرى مى‏طلبد. البته در كنار اين تعليم، هزاران قدرت از قلب، مغز، معده، كليه، و هزاران حركت جوانحى و جوارحى با نظمى كه در طبيعت است و امنيت و قرار را براى آدمى رقم مى‏زند، با تأثير و تأثرى كه ژن‏ها و وراثت از نسل‏هاى گذشته داشته است، همه و همه در كار است تا چنين شكرى شكل گيرد.

البته همان‏طور كه نعمت‏هاى الهى براى آدمى قابل شماره نيست، وى از انجام شكرگزارى در برابر آن نيز ناتوان و درمانده است. افزون بر اين، هر قدر انسان نعمتى را بيش‏تر بشناسد، نسبت به آن بدهكارتر مى‏شود.

تشكر امرى عام ميان تمامى پديده‏هاست و هر پديده‏اى به شيوه‏اى از ديگرى شكرگزارى دارد. حيوانى سر تكان مى‏دهد و ديگرى دُم مى‏جنباند. يكى مى‏گويد دست شما درد نكند و ديگرى به نشانه‏ى تشكر انگشت شصت خويش را نشان مى‏دهد و يكى سر خم مى‏نمايد و ديگرى دست مى‏بوسد. خداوند نيز براى شكرگزارى عبادت‏هاى متفاوتى را آورده است كه رهنمود نبوى «صلّوا كما رأيتمونى أصلّي» نمونه‏اى از آن است.

كسى كه عبادت ندارد و طريق شكرگزارى نمى‏پويد اين همه نعمت بدون منت را ناديده گرفته و نمك خورده و نمك‏دان شكسته و از ادب انسانى كه حتى حيوان‏ها آن را مراعات مى‏كنند دور مانده است. از عبادتى كه در برابر آن پاداش مى‏بيند و چنين نيست كه مقابل كرده‏ى ناچيز وى در برابر اين همه نعمت، ده‏ها برابر پاداش و نعمت ديگر نباشد.

عبادت را بايد در اولياى الهى سراغ گرفت. آنان كه با عشق خداباز بوده‏اند. بازى‏هايى كه خون خود را براى آن ريخته‏اند. خدايى كه بى‏نهايت در بى‏نهايت عوالم، قيامت، مخلوق، بهشت و جهنم داشته و دارد معشوق اولياى الهى است. خداوندى كه پديده‏هاى خود را بارها و بارها خلق نموده و مزه‏ى مرگ را به آن‏ها چشانده و هر يك را بارها و بارها در مرتبه‏ى ديگرى ظهور داده است. هر عالمى براى انسان ابتداى راه قرار دارد، اولى كه آخر ندارد و آخرى كه اول ندارد و نه اولى دارد و نه آخر.

اولياى خداوند با رؤيت خداى چنين زيبايى‏هاست كه مدهوش مى‏شوند و آن همه عبادت مى‏نمايند، عبادتى كه خود آن را نمى‏ديدند و از آن شرمنده بودند. اينان نه زورشان به خدا مى‏رسد و نه رهاكننده‏ى او هستند، از اين رو در راه او كشته مى‏شوند و خداوند هم جان آنان را مى‏ستاند تا آسوده شوند.­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 169 | تاريخ : 22 آذر 1392 | زمان : 14:32 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ى « 41 » گذشت و بهشت

يكى گذشت مى‏كند تا به بهشت رسد و ديگرى گذشت مى‏كند تا به قرب حق تعالى دست يابد اما اولى با قرب به بهشت از حق دور مى‏شود و دومى با قرب به حق به بهشت نيز وصول پيدا مى‏كند. به تعبير ديگر، كسى كه براى ترس از جهنم، عبادت خدا را مى‏نمايد، خداى وى همان جهنم است كه اگر نبود او هم عبادتى نداشت و حرمت خدا را پاس نمى‏گفت، كسى هم كه به خاطر طمع به بهشت به عبادت حق مى‏پردازد چنين است و خداى وى بهشت است. خوشا به حال آن كه خدا را نه براى بهشت مى‏خواهد و نه براى در امان ماندن از جهنم و تنها دل به او دارد و بس.

بندگى آن است كه انسان را به خدا برساند. حال اگر كسى عبادت كند كه به موهبتى برسد و نعمتى به دست آورد يا از نقمتى برهد و آسيبى نبيند، او بندگى خدا نكرده بلكه رياضتى را تحمل نموده است. كسى كه تنها بندگى خدا مى‏كند، آثار موهبتى آن را مى‏بيند و به هر دو مى‏رسد؛ همان‏طور كه گفته‏اند: چون كه صد آيد نود هم پيش ماست.

چشمه‏ى « 42 » ايمان به رازق

آن كه براى به دست آوردن روزى به هر درى مى‏زند يا خود را به هر حرامى آلوده مى‏كند يا دزدى مى‏كند، هيچ باور و عقيده ندارد كه خداوند رازق است.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 157 | تاريخ : 22 آذر 1392 | زمان : 14:16 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
بسمه تعالی
اکران روز پنج شنبه 92/9/21 ­درمسجد الزهرا(س) کرمان در دونوبت صبح وعصر برگزار شد.
دراین اکران دعوتی داشتیم ازدوخوابگاه ایتام که درنوبت صبح 21 نفر آورده شده بودند وبادیگر افراد 30 نفر درسالن حضور داشتند.
که با هماهنگی با مسئولین مسجدوچند نفر بانی خیر برای 50 نفر هدیه تهیه وتقدیم گردید و30 نفر نهار داده شدند.­
درنوبت صبح فیلمهای بابا خون داد،بابا آمد ،انقلاب درخیابان رزولت اکران شد که درمورد آنها بحث گردید.
­
درنوبت بعدازظهر تعداد 11نفر ازایتام حضور یافتند وبا بقیه 24 نفر درسالن بودند.
دراین نوبت اکران فیلمهای پرواز غریب،این آخرین قدم ،بابا خون داد انتخاب دهم ­انجام پذیرفت ونظر بسیاری بروی فیلم داستانی کوتاه بود که دراکثر ­بسته ها وجود نداشت که امیدداریم دربسته های بعدی فیلمهای خارجی وداستانی نیز گذاشته شود.
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : سیاسی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 213 | تاريخ : 22 آذر 1392 | زمان : 3:33 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

بسمه تعالی­

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ دومین روز اکران فیلم جشنواره مردمی عمار، درمسجد الزهرا(س) روز چهارشنبه باحضور 64 نفر ازدانش آموزان مدارس حضرت رقیه (س) ،یادآوران،بهار ­معرفت­برگزار گردید.

دراین برنامه با نمایش بابا خون داد وبابا آمد بچه ها به نقد آنها پرداختند.

درپایان پس ازپذیرایی به تعداد 16 نفر جوایزی اهدائ گردید وبچه ها درنماز جماعت مسجد شرکت کردند.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : سیاسی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 255 | تاريخ : 22 آذر 1392 | زمان : 3:31 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

با تصمیمی که درشورای فرهنگی مسجد اتخاذ شد،برگزای جشنواره عمار درمسجد الزهرا (س) واقع درخیابان فیروزه کرمان

بمدت سه روز انجام خواهد شد .

اولین روز آن سه شنبه92/9/19/­درسالن بالا با همکاری موسسه فاطمه الزهرا (س)اجرا شد .

کرانها شامل انیمیشن پرواز تا بینهایت ­

ونماهنگ بابا خون دادبود،تعدا دشرکت کنندگان 16 نفر بود.­درضمن اخراجی های 4 نیز به نمایش درآمددرپایان­نقد دومورد اول انجام وسپس هدایایی به بچه ها داده شد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : سیاسی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 185 | تاريخ : 17 آذر 1392 | زمان : 2:33 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

;

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ایام الله,,
برچسب ها :
,
بازديد : 175 | تاريخ : 22 آذر 1392 | زمان : 17:23 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

چشمه‏ى « 36 » طهارت حقيقى

خداوند پاكان را دوست دارد و درباره‏ى آنان مى‏فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»(1) اما اين پاكى و طهارت نفس كجا و طهارتى كه با خوابى يا با خارج شدن بادى باطل مى‏شود كجا؟! فاصله‏ى ميان اين دو طهارت، از كران تا بى‏كران است.

چشمه‏ى « 37 » عرفان، فلسفه و كلام

عرفان، فلسفه و كلام هر سه يك علم است اما مراتب و دقت هر يك با ديگرى متفاوت است. كلام دانشى است سطحى كه از خدا با عنوان خالق و صانع بحث مى‏كند. فلسفه از وجود و مراتب آن مى‏گويد و خداوند را واجب مى‏داند و عرفان نيز از وجود شخصى حق تعالى بحث مى‏نمايد.


1. بقره / 222.

چشمه‏ى « 38 » خداشناسى صاحبان علوم

اگر انسان خدا را بشناسد، هر درسى كه مى‏خواند، مى‏يابد كه خداشناسى مى‏آموزد و اگر كسى خدا را نيافته باشد، حتى اگر عرفان بخواند و بر توحيد فلسفيدن داشته باشد، خدا را كنار نهاده و در پرده‏ى غفلت فرو خفته است.

چشمه‏ى « 39 » مدرسه‏ى حق تعالى

كسى كه در مدرسه‏ى حق پذيرفته شده و تحت اشراف او تعليم ديده در زمره‏ى اولياى الهى است و حتى از بسيارى از پيامبران بزرگ عليهم‏السلام بى‏نياز مى‏گردد؛ همان‏طور كه خداوند مى‏فرمايد: «وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ‏اللَّهُ»(1) و نماز همين مدرسه است.

چشمه‏ى « 40 » ايمان و عمل صالح

ايمان با عمل صالح است كه نمود پيدا مى‏كند؛ چرا كه ايمان صرف ويزيت عقيده نيست و بايد داروى كردار هم مصرف نمود تا به سلامت و سعادت دست يافت.


1. بقره / 282.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 184 | تاريخ : 11 آذر 1392 | زمان : 16:01 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

چشمه‏ى « 33 » حق‏شناسى

ما بايد حق را بشناسيم و اگر ديديم كسى حرف حقى دارد همان را بپذيريم. «اعرف الحق تعرف أهله» نيز به همين معناست.

چشمه‏ى « 34 » شناخت حق در دعاها

ادعيه يكى از منابع مهم در شناخت حق تعالى است؛ چرا كه روى سخن اهل بيت عليهم‏السلام در دعاها با خداوند بوده است و مسايل ربوبى را بى‏پرده در آن بيان داشته‏اند. ادعيه از مهم‏ترين منابع شناخت مقامات معنوى حضرات معصومين عليهم‏السلام نيز مى‏باشد.

­

چشمه‏ى « 35 » عارف حقيقى

عارف كسى است كه در همين دنيا مرگ، قبر، حشر و قيامت خود را ديده و در آخرت سير نموده باشد و اوست كه مى‏تواند از معرفت و عرفان دم بزند وگرنه او كجا و عرفان كجا!

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 193 | تاريخ : 10 آذر 1392 | زمان : 2:37 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

blog

­

چشمه‏ى « 31 » راضى به قضا

راضى به قضا بودن؛ يعنى داشتن تمكين و پذيرش نسبت به قضاى الهى. كسى كه زمين مى‏خورد، چون بر اساس قوانين عالم ناسوت زمين خورده است راضى به قضاى الهى در برابر اصل زمين خوردن وى در اين دنيا راضى است ولى چون اين فرد زمين خورده و درد دارد با او همدردى مى‏كند و به احوال وى رسيدگى دارد؛ هم‏چنان كه پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در سوگ فرزند خويش گريه مى‏كردند ولى به قضاى الهى نيز راضى بودند چرا كه راضى بودن به معناى شادمانى داشتن نيست.

چشمه‏ى « 32 » تسليم و رضا

ميان تسليم و رضا تفاوت است و ما بحث كامل آن را در شرح منازل السائرين آورده‏ايم اما چيزى كه در اين جا مى‏خواهيم بگوييم اين است كه براى بسيارى زشت است كه به‏راحتى از رضا صحبت مى‏كنند؛ زيرا فردى كه درگير مشكلات صعب نيست و خود را راضى مى‏پندارد به خودفريبى گرفتار است. نشانه‏ى رضايت از خداوند اين است كه كسى يقين نمايد


1. آل عمران / 139.

­

خداوند از او راضى است و او كسى است كه حتى در كوچك‏ترين كردار خود و ديگران حق را ببيند. كسى كه از بى‏احترامى ديگران نسبت به خود دل‏خور مى‏شود و با كم‏ترين اذيتى از ناحيه‏ى ديگران، به وى حمله مى‏كند، نمى‏تواند رضايت داشته باشد مگر آن كه بحث ارشاد، تربيت و هدايت در ميان باشد كه ويژه‏ى اولياى الهى است و نه افراد عادى. بحث رضايت را بايد در ماجراى خونين كربلا پى گرفت. بسيارى از مقامات عرفانى در روز دهم محرم خود را نمود داده است. در عاشوراست كه مى‏توان حضور خود خداوند را در برخى از موارد ديد بدون آن كه كسى حضور داشته باشد و در بعضى موارد نيز قلب امام حسين عليه‏السلام از برخى مصايب به درد مى‏آمده است.­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
صفحات


درباره ی ما

دراین وبلاگ سعی شده است اندیشه های یکی ازنوادر روزگار یعنی آیت الله نکونام ارائه گردد. آن‏چه در اين نوشته ‏ها مورد اهميت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دينى و پيرايه ‏زدايى كتاب‏هاى اسلامى است كه موجبات ركود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنين تقويت عوامل جهل‏ زدايى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى كه سبب حيات علمى و دينى هرچه بيش‏تر جامعه‏ى مسلمين مى ‏گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند. بايد گفت اين آثار به نوآورى و گره‏ گشايى در قلمرو انديشه‏ى دينى و بازپيرايى ذخاير فكرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دينى اهتمام دارد و به تحقيق جامع و منسجم زير ساخت‏ه اى انديشه دينى مى ‏پردازد و آسيب‏هاى باور داشت‏هاى دينى را به چالش مى‏ كشاند و به ارايه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پيش روى آن مى‏ پردازد و پيرايه ‏زدايى از آموزه‏ هاى دينى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترين هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه كه گذشت ،مى‏ توان توليد علم و نوآورى در حوزه‏ى دين پژوهى و پاسخ به نيازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترين ويژگى ‏هاى آن دانست.
پروفایل مدیر
آخرین نظرات
امید
امید میگه :
سلام خیلی زیبا بود ممنون
مسیر معرفت
مسیر معرفت میگه :
سلام خیلی جالب اسم وبلاگ منو شما یکی خوشبختم کاش می فرمودید اهل کجاهستید سری به ما نمیزنی ؟بیا تو مسیر آپم[گل]
تیم طوفان گناوه
تیم طوفان گناوه میگه :
سلام سایت خیلی خوبی داری ومطالب زیبایی هم نوشتی
اگه میشه وبلاگ من رو لینک کن من هم همین کارو میکنم اگه موافق بودی
خبر بده ممنون

میگه :
.
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
4+2=:
 
(بارگزاري مجدد)
تبادل لینک
عنوان لينك
توضيحات :
آدرس لينك
كد امنيتي
امکانات جانبی
Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی