تبليغات X
مسیر معرفت

بازديد : 54 | تاريخ : 7 اسفند 1393 | زمان : 20:03 | نويسنده : ریحانه | نظرات (1)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : فرهنگی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 62 | تاريخ : 2 اسفند 1393 | زمان : 19:55 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : فرهنگی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 54 | تاريخ : 2 اسفند 1393 | زمان : 19:46 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : اهل بیت,,
برچسب ها :
,
بازديد : 54 | تاريخ : 2 اسفند 1393 | زمان : 21:54 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 66 | تاريخ : 1 اسفند 1393 | زمان : 15:12 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 54 | تاريخ : 1 اسفند 1393 | زمان : 17:44 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : فرهنگی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 48 | تاريخ : 30 بهمن 1393 | زمان : 20:53 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : فرهنگی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 54 | تاريخ : 30 بهمن 1393 | زمان : 19:13 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : فرهنگی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 54 | تاريخ : 30 بهمن 1393 | زمان : 17:31 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : فرهنگی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 56 | تاريخ : 24 بهمن 1393 | زمان : 19:35 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : فرهنگی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 42 | تاريخ : 24 بهمن 1393 | زمان : 19:28 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 48 | تاريخ : 24 بهمن 1393 | زمان : 19:06 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ,
برچسب ها :
,
بازديد : 54 | تاريخ : 10 بهمن 1393 | زمان : 11:02 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
­

جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن

­

اختصاص فاتحه به قرآن كریم

سوره‏ى حمد در هیچ یك از كتاب‏هاى آسمانى نازل نشده و عِدل، برابر و مثالى براى آن نه در صحف، نه در تورات، نه در زبور و صحیفه‏ هاى پیامبران بنى اسراییل، نه در انجیل و نه حتى در قرآن كریم وجود ندارد:

«عن أبی بن كعب أنّه قال: قرأت على رسول اللّه‏ صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله فاتحة الكتاب، فقال: والذی نفسی بیده ما أنزل اللّه‏ فی التوراة والإنجیل ولا فی الزبور ولا فی القرآن مثلها، هی أمّ القرآن، وهی السبع المثانی، وهی مقسومة بین اللّه‏ وبین عبده، ولعبده ما سأل»(1).

سوره‏ى حمد شكفته‏ ى «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» و تنزیل و تفصیل آن است؛ همان‏طور كه جمع قرآن كریم است و اگر سوره‏ى حمد تنزیل یابد به قرآن كریم تبدیل مى ‏شود. تمامى قرآن كریم تفسیر و تبیین سوره‏ى حمد است و مى‏شود هر یك از آیات قرآن كریم را از این سوره استخراج كرد. قرآن كریم شناسنامه‏ى هستى است و سوره‏ى حمد نیز شناسنامه‏ى هستى و پدیده ‏هاى آن است. كسى كه سوره‏ى حمد را بشناسد علم اول و


1. بحار الأنوار، ج 89، ص 259.

­

­

آخر را یافته و شناسا مى‏ گردد به آن‏چه بوده، هست و مى ‏آید.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : قرآن وتفسیر قران,,
برچسب ها :
,
بازديد : 70 | تاريخ : 9 بهمن 1393 | زمان : 23:49 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

​

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ,
برچسب ها :
,
بازديد : 66 | تاريخ : 9 بهمن 1393 | زمان : 20:38 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : اجتماعی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 79 | تاريخ : 2 بهمن 1393 | زمان : 12:00 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
­

جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن

­

حمد مثانى و زبان ریتمیك

مثانى بودن سوره‏ى حمد به آن ریتم و موسیقى موزونى مى‏ دهد كه نمى‏ شود آن را خرق كرد و شكست و ضلع و بُعدى دیگر به آن داد. ما از زبان ریتمیك قرآن كریم و نواى هماهنگ موسیقى آن در كتاب هفت جلدى «فقه ‏نوشت غنا و موسیقى» به اختصار و اشاره، سخنى دقیق گفته ‏ایم. زبان ریتمیك قرآن كریم چنان دقیق، سنجیده و هماهنگ است كه حتى نادیده گرفتن یك وقف به حركت یا وصل به سكون، هماهنگى آن را از بین مى‏ برد. ریتم نیاز به حفظ وحدت دارد و همان ریتم است كه وقف را در جایى ممنوع مى ‏كند. براى نمونه در سوره‏ى توحید باید پیوسته گفت: «لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَكُنْ لَهُ كُفُوا أَحَدٌ» نه آن كه به صورت شكسته گفت: «لَمْ یَلِدْ» «وَلَمْ یُولَدْ»«وَلَمْ یَكُنْ لَهُ كُفُوا أَحَدٌ». نادیده گرفتن ریتم در این سوره همانند آن است كه «لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّه» این گونه ادا شود: «لاَ»«إِلَهَ»«إِلاَّ» «اللَّه»؛ چرا كه اداى آن به گونه‏ى شكسته سبب­­مى ‏شود قصد انشاى آن حاصل نشود. كسى مى ‏تواند در گفتن ذكر یا آیه قصد انشا داشته باشد كه ریتم‏ شناسى بداند. سه ضلعى ساختن سوره‏ى حمد، افزون بر آن‏كه با مثانى بودن آن و نیز نحوه‏ى آفرینش حق تعالى و نزول او سازگار نیست، با ریتم این سوره نیز هم‏خوانى ندارد. «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» براى خود ریتمى كامل دارد. سوره‏ى حمد نیز داراى ریتمى نزولى است كه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ. الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ»است و ریتمى صعودى دارد كه «إِیَّاكَ نَعْبُدُ وَإِیَّاكَ نَسْتَعِینُ. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ. صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ» است و هر دو ریتم نیز در جاى خود تمام است و دو ریتم سوره‏ى حمد بیان‏گر آیه‏ى شریفه‏ى «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» است. كسى كه سوره‏ى فاتحه مى‏خواند چنان‏چه بخواهد ریتم آن را رعایت كند و معناى آن را ناقص نسازد باید نخست «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» را به قصد سوره‏ى حمد بیاورد و سپس «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ. الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ» را بگوید و سپس «إِیَّاكَ نَعْبُدُ وَإِیَّاكَ نَسْتَعِینُ»كه حركت در سر بالایى است را با تأنى بیاورد و نفسى تازه كند آن‏گاه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ. صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ» را در ادامه‏ى آن بیاورد.

­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : قرآن وتفسیر قران,,
برچسب ها :
,
بازديد : 97 | تاريخ : 2 بهمن 1393 | زمان : 11:56 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن
­
­

«مثانى» از «ثنى» به معناى دوگانگى (قابلیت تنوع‏ پذیرى و انعطاف) به همراه توجه و ارتباط كامل است به گونه ‏اى كه ترتیب و ترتب در آن لحاظ مى‏ شود. براى تقریب ذهن مى ‏توان طرف خواب فرش را مثال آورد كه هر یك در كنار دیگرى و در هم مى ‏نشیند و هر یكى دیگرى را باز مى‏ كند. از این گفته نباید به روش تفسیرى «یفسّر بعضها البعض» گریز زد، زیرا این انعطاف و توجه بر هم نشستن است و تفسیر آیه به خود آیه را تثبیت مى‏ كند. هر آیه‏ اى بیان‏گر خود هست و ریتم یا خوابى دارد كه بر هم مى‏ نشیند و با به دست آوردن آن، مى‏ توان به تفسیر آیه راه برد. اولیاى الهى بر آیات الهى كه تأمل دارند سمت خواب آیه را به دست مى‏ آورند و مثانىِ آیه و چینش آن را كشف مى ‏كنند. مثانى هر آیه در نُت واژگان آن موجود است و از نت‏هاى هر آیه مى‏توان آن را به دست آورد بدون آن كه به لغت‏ شناسى نیاز داشته باشد. با توجه به آن چه گفته شد «مثانى» به معناى «جُفت» یا دوباره نیست. مثانى هیأت به هم پیوسته‏ى آیات است كه به گونه ‏ى طبیعى، فطرى و ریاضى در كنار هم نشسته و چیدمان گرفته است و چیدمان آن نیز با توجه به نظم پدیده‏ هاى هستى و هماهنگ با آن است؛ زیرا این كتاب از حقایق و ربوبیات و هستى و تمامى پدیده‏ هاى آن مى ‏گوید و آن را بازتاب مى‏ دهد.­
­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 83 | تاريخ : 2 بهمن 1393 | زمان : 11:54 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن

­

سوره‏ى حمد از سنگین ‏ترین سوره ‏هاست و چنان ثقلى دارد كه خواندن آن در نماز، جان را به لب مى ‏آورد. البته براى كسى كه آن را به اخبار نگوید و هم موضوع و هم محمول را «حق» قرار بدهد. به خاطر ثقل این سوره است كه نخست «الْحَمْد» و سپس «لِلَّه» آمده؛ چرا كه «الْحَمْد»سبك‏تر از «لِلَّه»است. سنگینى این ذكر چنان است كه مى‏ شود كسى كه توان قصد انشاى آن را دارد در حال حضور و در مقام قرب چنان‏چه آن را بیاورد، جان بسپارد و خوشا به سعادت چنین مقرّبى. براى­همین است كه حمد از ویژگى ‏هاى پیامبر اكرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله است و خداوند در اعطاى این سوره به آن حضرت صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله منت مى ‏نهد؛ همان‏ گونه كه توان و شجاعت حضرت امیرمؤمنان علیه ‏السلام در برداشتن در خیبر و میدان پیكار نیست، بلكه در برداشتن بار تمام حمد است. حمدى كه تنها براى حق تعالى است.

­
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : قرآن وتفسیر قران,,
برچسب ها :
,
بازديد : 83 | تاريخ : 2 بهمن 1393 | زمان : 11:41 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن

­

سوره‏ى حمد تنها امتنان و اعطاى الهى به پیامبر اكرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله است. امتنانى فرد و یگانه و این بدان معناست كه سوره‏ى حمد نظیرى ندارد و از آن به هیچ پیامبر یا فرشته‏ اى داده نشده است مگر حضرت سلیمان علیه ‏السلام كه از آن تنها «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» را دارد. فرد بودن در این فراز به معناى «احدیت» است كه همان مقام ختمى است. دیگر انبیاى الهى علیهم‏السلام تمامى در مقام واحدیت هستند كه نزول مقام احدیت است. مقام ختمى و احدیت یكى است و فاتحة الكتاب نیز یكى است؛ پس نصیب رسول اللّه‏ صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله است و تنها به آن حضرت داده مى ‏شود و امتنان گفته شده به نبى اكرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏آله مطابق اصل است و امتنان است، نه اقتضا. البته در نگاهى كلى، هر خاصیتى كه براى چیزى است به امتنان حق تبارك و تعالى است و آب به امتنان حق است كه اقتضاى سیلان و جریان دارد و آتش به امتنان حق است كه اقتضاى گرمى و سوزاندن دارد، اما برخى از امتنان‏ها فرد و متناسب است كه با صاحب آن عِدل است و دیگرى را به آن نرسد.

­
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : قرآن وتفسیر قران,,
برچسب ها :
,
بازديد : 105 | تاريخ : 23 دی 1393 | زمان : 8:32 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)


۱٠۵­­ ­
پرسش: حلال درمانی مورد نظر حضرتعالی چیست و چه جایگاهی در زندگی دینی دارد؟
پاسخ: اصلاح مال و نیکو کردن آن به دور داشتن مال از شبهه و حرام و به تعبیری دیگر «حلال درمانی» است. مؤمن باید همانند افراد چاق که برای رژیم لاغری آب درمانی می‌شوند، حلال درمانی داشته باشد. هر عبادت و ریاضتی بدون حلال درمانی جواب نمی‌دهد و نتیجه‌ای به دست نمی‌دهد و سودی ندارد. عبادت و ریاضت بدون حلال درمانی همانند ریختن آب در باک خودرو به‌جای بنزین است. کسی که حلال درمانی ندارد رسوب پیدا می‌کند. اصلاح مال یعنی بررسی طریق به دست آوردن مال که آیا شرعی است یا خیر؟ آیا مال خمس و حق امام یا زکات و حق ضعیفان و فقیران در مال وی وجود دارد یا نه؟ وجود مال حرام در زندگی همانند انفجار بمبی در آن خانه است و انسان را به نابودی می‌کشاند و زن و فرزند را فاسد می‌سازد. بسیاری از گرفتاری‌های امروز مردم به خاطر لقمه‌های آلوده است. گرفتاری‌های مالی یا به سبب این است که پول از طریقی شرعی به دست نیامده یا در صورتی که طریق کسب آن شرعی است در جای خود هزینه نمی‌شود یا تنها انباشته و ذخیره می‌شود و در جایی هزینه نمی‌شود. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: خداوند بندگان را به چیزی نمی‌آزماید که بر آنان از هزینه‌کردن پول شدیدتر و سخت‌تر باشد: «حدّثنا محمّد بن علی ماجیلویه رضی اللّه عنه قال: حدّثنی عمّی محمّد ابن أبی القاسم، عن أحمد بن أبی عبد اللّه البرقی، عن محمّد بن علی الکوفی، عن محمّد ابن سنان، عن عمربن عبد العزیز، عن جمیل بن درّاج، عن أبی عبد اللّه علیه‌السلام قال: ما بلا اللّه العباد به شیء أشدّ علیهم من إخراج الدرهم» (الخصال، ص 8) خداوند برای بندگان امتحانی بالاتر از این قرار نداده که آنان پول را به‌درستی و در جای خود و به اندازه هزینه کنند و نه امساک داشته باشند و نه اسراف، و درآمدزایی آنان نیز درست و حلال باشد.

­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
صفحات


درباره ی ما

دراین وبلاگ سعی شده است اندیشه های یکی ازنوادر روزگار یعنی آیت الله نکونام ارائه گردد. آن‏چه در اين نوشته ‏ها مورد اهميت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دينى و پيرايه ‏زدايى كتاب‏هاى اسلامى است كه موجبات ركود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنين تقويت عوامل جهل‏ زدايى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى كه سبب حيات علمى و دينى هرچه بيش‏تر جامعه‏ى مسلمين مى ‏گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند. بايد گفت اين آثار به نوآورى و گره‏ گشايى در قلمرو انديشه‏ى دينى و بازپيرايى ذخاير فكرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دينى اهتمام دارد و به تحقيق جامع و منسجم زير ساخت‏ه اى انديشه دينى مى ‏پردازد و آسيب‏هاى باور داشت‏هاى دينى را به چالش مى‏ كشاند و به ارايه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پيش روى آن مى‏ پردازد و پيرايه ‏زدايى از آموزه‏ هاى دينى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترين هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه كه گذشت ،مى‏ توان توليد علم و نوآورى در حوزه‏ى دين پژوهى و پاسخ به نيازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترين ويژگى ‏هاى آن دانست.
پروفایل مدیر
آخرین نظرات
امید
امید میگه :
سلام خیلی زیبا بود ممنون
مسیر معرفت
مسیر معرفت میگه :
سلام خیلی جالب اسم وبلاگ منو شما یکی خوشبختم کاش می فرمودید اهل کجاهستید سری به ما نمیزنی ؟بیا تو مسیر آپم[گل]
تیم طوفان گناوه
تیم طوفان گناوه میگه :
سلام سایت خیلی خوبی داری ومطالب زیبایی هم نوشتی
اگه میشه وبلاگ من رو لینک کن من هم همین کارو میکنم اگه موافق بودی
خبر بده ممنون

میگه :
.
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
4+2=:
 
(بارگزاري مجدد)
تبادل لینک
عنوان لينك
توضيحات :
آدرس لينك
كد امنيتي
امکانات جانبی
Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی