تبليغات X
مسیر معرفت

بازديد : 125 | تاريخ : 18 دی 1393 | زمان : 21:00 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
­

۴۶­­ ­
پرسش:­چرا حقایق ولایت اولیای الهی علیهم السلام بر عموم مردمش آشکار نمی شود؟


پاسخ:­معرفت به ولایت امری بسیار سنگین و پیچیده است و قواعد خود را دارد. «ولايت» یک دانش است و معرفت به ولایت امری آموزشی و تحصیلی است. در راویتی امام صادق علیه‌السلام می‌ فرماید: نُه جزء دین تقیه است و کسی که تقیه نمی ‌کند دین ندارد. همان‌طور که این روایت می ‌فرماید باید جزء را از ده جزء حساب کرد. اگر دین دارای ده جزء باشد، نُه جزء آن تقیه است. تقیه به معنای پنهان کاری است. کسی که پنهان کاری نکند دین ندارد. چرا باید پنهان ‌کار بود و چه چیزی را باید پنهان نمود؟ این روایت تنها تقیه با اهل سنت را نمی‌ گوید، بلکه از بسیاری از شیعیان نیز باید تقیه داشت. اما چه چیز را باید پنهان نمود. بارزترین مصداق آن حقایق ولوی، معارف، کمالات، ربوبیات، اسرار دین و ولایت و رازهای خفی مربوط به حقایق ولایت است که باید پنهان نگاه داشته شود و ظاهر نگردد. از علل پنهان ماندن «دانش ولايت» و انحصار آن به ارباب معرفت، لزوم تقیه در آموزش این دانش است و مراد از تقیه، پنهان کاری با اهل سنت و مخفی نمودن اعتقاد به حقانیت حضرت امیرمؤمنان علیه‌ السلام نیست؛ به‌ویژه در این عصر که شیعیان از اهل سنت به‌ خوبی تمیز داده می‌ شوند و موضوعی برای تقیه در این امور باقی نمانده است. ولایت امری صعب و مستصعب است. روایت زیر به نقل از امام سجاد علیه ‌السلام به تبیین مشکل و ناهموار بودن مسایل ولایت می ‌پردازد. امام سجاد علیه‌ السلام فرمودند: به خدا سوگند، اگر ابوذر به آن‌چه در قلب سلمان در باب ولایت ما می ‌گذرد آگاه شود، او را خواهد کشت و قتل او را واجب می‌ داند و این در حالی است که پیامبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله میان آنان برادری و عقد اخوت ایجاد کرده بود؛ پس ابوذر که این‌ گونه است، به دیگر مردمان چه گمانی می‌ برید. همانا دانش عالم و آگاه به ولایت مشکل و سخت سرکش است، کسی را یارای تحمل آن نیست مگر آن‌ که از رسولان الهی یا از فرشتگان مقرب یا از بندگان مؤمنی باشد که خداوند قلب آنان را برای ایمان به ولایت آزموده است. سپس امام علیه‌ السلام فرمود: همانا سلمان از عالمان گردید؛ زیرا او مردی از ما خاندان اهل بیت علیهم‌ السلام است و از این رو به ما منتسب است.

​
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 111 | تاريخ : 18 دی 1393 | زمان : 20:03 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
پرسش: سند رسالت پیامبر اکرم صلوات الله علیه چیست؟
پاسخ: قرآن کریم سند رسالت پیامبر اکرم صلوات الله علیه است: قرآن كریم در توصیف رسول اكرم صلى ‏الله ‏علیه‏ و‏ آله مى‏ فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدا وَ مُبَشِّرا وَ نَذِیرا». در این آیه‏ ى شریفه، حضرت رسول اكرم صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله آشكارا مورد خطاب حق تعالى قرار مى ‏گیرد و رسالت ایشان همراه با گواهى و شهود آن حضرت مطرح مى‏ گردد و به آن جناب، وسعت نظر عطا مى ‏گردد و نسبت به افراد جامعه و خوبى‏ ها بشارت‏ دهنده و نسبت به بدى‏ ها، انذار و بیم ‏دهنده معرفى مى‏ شوند كه دارا بودن صفات خوب و دورى از صفات ناشایسته را براى آن حضرت همراه دارد. البته، دارا بودن این صفات در آیه‏ ى بعد با دارا بودن «ولایت» همراه مى ‏شود و مى ‏فرماید: «النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ». نبوت حضرت رسول اكرم صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله با ولایت كامل همراه است. خداوند بندگان خود را كه عیال وى هستند عاشقانه دوست دارد و در هر حالى مددكار و نگهبان آنان است. خدوند چون بندگان خودرا دوست دارد براى هدایت آنان عاشقانه برنامه مى ‏ریزد و آن را عاشقانه اجرایى مى ‏نماید و البته هدایت آنان را تنها به دست كسانى مى ‏دهد كه بتوانند عاشقانه آنان را دوست داشته باشند. سخت‏ گیرى خداوند بر انبیا و اولیایى
­
كه قرار است هدایت مردم را در دست گیرند براى این است كه خداوند بندگان خود را عاشقانه دوست دارد.
­
pic23wwwjahanihacom3.jpg​​سایت آیت الله نکونام
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ,
برچسب ها :
,
بازديد : 87 | تاريخ : 18 دی 1393 | زمان : 18:49 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

​

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 111 | تاريخ : 16 دی 1393 | زمان : 10:26 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ایام الله,,
برچسب ها :
,
بازديد : 99 | تاريخ : 16 دی 1393 | زمان : 10:23 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

مقام ولایت
ولايت حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وآله هم چون قله اى بلند در ميان دريايى پر موج و پر بلاست كه هر كس بدان پناه نبرد، رهايى نمى يابد.­
كسانى كه براى حق تعالى كار مى كنند، تنها از حق تعالى لذت مىبرند؛ مانند پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله كه نه از دنيا خيرى ديد و نه از آخرت و با خداى متعال نيز آن چنان در صعود و نزول بود كه دل انسان از بيان آن ضعف مى رود. زمانى كه بالا مى رفت، بهتر از خود نمى يافت و زمانى كه از حق تعالى دور مى شد، از خود دورتر نمى ديد. ايشان از همه ى نزديكان نزديك تر و از همه ى دورها دورتر بود. او با خداوند بالا و پايين مى رفت و مى سوخت به گونه اى كه همه گمان مى كردند نزد خداست؛

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : اهل بیت,,
برچسب ها :
,
بازديد : 95 | تاريخ : 15 دی 1393 | زمان : 20:09 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

بشارت اکرم صلی الله علیه وآله

ويژگى‏ هاى حضرت رسول اكرم صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله

رسول امى

به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله «امی» گفته می‌شود. در ادبیات ما «امی» به «عوام» ترجمه می‌شود. این در حالی است که عوام به معنای ناآگاه و جاهل است و با «امی» متفاوت می‌باشد. «امی» به معنای منسوب به مادر است و مادر قلب و اصل است و نه به معنای عوام. وقتی گفته می‌شود پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله «امی» است، همان معنای روایت شریف: «أنا وعلی أبوا هذه الأمة» را می‌دهد که هر دو پدر یک ریشه و یک حقیقت می‌باشند. درباره‌ی «امی» بودن پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، حافظ می‌سراید:

­نگار من كه به­ مكتب نرفت و خط ننوشت

­به غمزه­ مسأله ‏آموز صد مدرس شد

­

آن‌چه در تاریخ و روایات نسبت به امی بودن پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله آمده است به این معنا نیست که آن حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله سواد خواندن و نوشتن نداشتند. اگر خواندن و نوشتن کمال است، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز باید آن را داشته باشند؛ چرا که به اعتقاد شیعه، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و بزرگ هر امت باید تمام کمالات آن امت و زمان را داشته باشد و تمام صفات نقص را بداند وگرنه نمی‌تواند جامعه را رهبری نماید. پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله معلمی بی‌سواد نبودند که قصد رهبری باسوادان روزگار را داشته باشند؛ بلکه چیزی بالاتر از سواد داشت و آن سواد مادرزادی بود. امی بودن پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به این معناست که آن حضرت به مکتب نرفته و پای درس کسی ننشسته است؛ ولی نوشتن را می‌دانستند؛ اگرچه در تاریخ داریم که خط ننوشت و این سخن کلیت ندارد. آن حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله خط نیز نوشته‌اند و عظمت حضرت است که اجازه نمی‌داده است ایشان بنویسند. اگر حضرت می‌خواست قلم به دست بگیرد تا بنویسد، آن مطالب بلندی که به ایشان وحی می‌شد را کم‌تر می‌شد به کاغذ آورد، به همین سبب حضرت کاتبان وحی داشت.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ایام الله,,
برچسب ها :
,
بازديد : 109 | تاريخ : 15 دی 1393 | زمان : 20:02 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

نگاه ساکت باران به روي صورتم دزدانه ميلغزد ولي باران نمي داند که من دريايي از دردم به ظاهر گر چه مي خندم ولي اندر سکوتي تلخ مي گريم.

گاهی سیل اشک مجالی به هیچ چیز نمیدهد وتو میمانی که این دریای مواج درون ازکجا می جوشد که نمیتوانی مهارش کنی.......

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : روانشناسی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 93 | تاريخ : 15 دی 1393 | زمان : 17:12 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
­

مشکل حادی برای یکی ازاساتید پیش آمده لطفا التماس دعای مخصوص اگر میشه ذکر صلوات فراموش نشه
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 189 | تاريخ : 22 آبان 1393 | زمان : 11:02 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

نفس بعد از حصول استعداد و آمادگى و بعد از تلبس و تحقق به ذكر «الرَّحْمَن» و به اوصاف كمالى رحمت، این توان و قدرت را مى‏یابد كه
«الرَّحْمَن» بگوید و به دیگران ایصال خیر و نه نفع، و رفع شر و نه ضرر براى قرب به خداوند داشته باشد؛ زیرا رفع ضرر یا ایصال نفع گاه خیر نیست. كسى تحقق به رحمت دارد كه مجمع خیر گردد. كسى كه بتواند هم با حق و هم با خلق صدق داشته باشد. چنین كسى صاحب رحمت است. بر این اساس، رحمت؛ رساندن نفع و سود به دیگران و دفع هر گونه ضررى از آنان نیست؛ چرا كه خیر در نداشتن انفاق مالى بر كسى است كه آن را در گناه هزینه مى‏كند و یا قطع پاى كسى است كه عفونتى مسرى و بى‏علاج دارد.

البته اگر قصد قربت در میان نباشد، كافر نیز مى‏تواند ایصال خیر و دفع شر داشته باشد، ولى او چنین مى‏كند تا نزد خلق آبرومند یا نزد خود داراى عزت باشد و این به دست نمى‏آید جز با منت بر خلق در برابر بخشش و رحمتى كه داشته است؛ در حالى كه خداوند نمى‏خواهد كسى بر بندگان وى منت داشته باشد. كارى رحمت است كه منتى بر خدا و خلق او در عوض رحمت نداشت.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : قرآن وتفسیر قران,,
برچسب ها :
,
بازديد : 191 | تاريخ : 22 آبان 1393 | زمان : 13:37 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

شیوه‏ى انس با الرحمن

1. ابن ابى جمهور احسایى، عوالى اللئالى، ج 1، ص 404.
«الرَّحْمَن» حقیقتى است خارجى كه مى‏توان به آن مسانخت، ارتباط، تلبس، وصول و قرب داشت. راه وصول به آن داراى سه مرحله است:

الف) تصور و تصدیق آن؛ یعنى دریافت كه «الرَّحْمَن» افاضه‏ى وجود و اعطاى كمالات اولى دارد.

ب ) تلبس و تخلق عملى به افاضه و اعطا داشتن و بخشش به دیگران. كسى مى‏تواند به این اسم قرب پیدا نماید كه فقط اهل استفاده نباشد و به دیگران افاضه نماید.

ج) تحقق به آن؛ فرد در این مرحله مظهر اسم «الرَّحْمَن» مى‏شود و ظهور در رحمانیت پیدا مى‏كند؛ به این معنا كه هم به خود و هم به دیگران رحمانیت دارد. در این مرتبه است كه فرد مى‏تواند آن را بخواند و از آثار این اسم بهره برد.

رحمان بودن به خود؛ یعنى در قواى ادراكى و عملى خویش افاضه‏ى رحمت داشتن و رحمت را به آن رساندن؛ به این صورت كه جهل را از قوه‏ى ادراك خود دور نماید و به معرفت و یقین رسد و در مرتبه‏ى عمل نیز در ترحم بر نفس خود از عدل و مرتبه‏ى استوا و صراط مستقیم دور نگردد و به افراط و تفریط دچار نشود و ادراكى سلیم و عملى سالم داشته باشد. كسى كه به خود ترحم نداشته باشد نمى‏تواند به دیگران رحم و شفقت آورد؛ زیرا فاقد شى‏ء معطى آن نمى‏گردد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : قرآن وتفسیر قران,,
برچسب ها :
,
بازديد : 217 | تاريخ : 7 شهريور 1393 | زمان : 6:50 | نويسنده : ریحانه | نظرات (1)

رسم عاشق نیست با یک دل دو دلبر داشتن
یا زجانان یا زجان بایست دل برداشتن

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : اهل بیت,,
برچسب ها :
,
بازديد : 185 | تاريخ : 7 شهريور 1393 | زمان : 6:24 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
گریه های نیمه شب از خوف خدا کجا و خنده های بی خیالی و مستانه امروزی کجا !

بدن سوراخ سوراخ شده شهیدان کجا و بدن خالکوبی شده و... کجا !

فریاد یا حسین(ع) کجا و نعره مستانه از شب نشینی ها کجا !

تکه تکه شدن بدن شهید به وسیله خمپاره کجا و از پا در آمده توسط هوی و هوس کجا !

سوز عطش توپ و تانک کجا و گرما و شعله سیگار و دخانیات و... کجا !

لباس خاکی و بی ریای بسیج کجا و لباس هوی متال و رپ کجا !

سوز و سرما و برف کردستان کجا و سوز و سرمای زمستان در کوچه ها از بی خانمانی کجا !

موج جبهه کجا و مستی شراب و الکل ....کجا !

تلفات سه هزار مجروح عملیات والفجر 1 کجا و مبتلا شدن چندین هزار نفر به ایدز و....کجا !

احیا گرفتن و شب زنده داری کجا و شب گردی و الواتی و تا صبح پای فیلم مبتذل و....کجا !

اسارت چندین ساله اسرای جنگ کجا و اسارت صد ساله و دربند هوی و هوس بودن کجا !

​

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : سیاسی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 360 | تاريخ : 7 شهريور 1393 | زمان : 6:13 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

جمعه ها را همه از بس که شمردم بی تو
بغض خود را وسط سینه فشردم بی تو
بس که هر جمعه غروب آمد و دلگیرم کرد
دل به دریای غم و غصه سپردم بی تو
تا به این جا که به درد تو نخوردم آقا
هیچ وقت از ته دل غصه نخوردم بی تو
چاره ای کن، گره افتاده به کار دل من
راهی از کار دلم پیش نبردم بی تو

سال ها می شود از خویش سؤالی دارم
من اگر منتظرم از چه نمردم بی تو

با حساب دل خود هر چه نوشتم دیدم
من از این زندگیم سود نبردم بی تو
گذری کن به مزارم به خدا محتاجم
من اگر سر به دل خاک سپردم بی تو
شاعر: محمد جواد پرچمی

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ایام الله,,
برچسب ها :
,
بازديد : 220 | تاريخ : 21 مرداد 1393 | زمان : 8:52 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ ى « 62 » نماز دنيا

نماز تكليفى دنيوى است و در عوالم ديگر از آن خبرى نيست به عكس معرفت و حقيقت عبادت و بندگى كه در تمامى عوالم وجود دارد.

­

چشمه ‏ى « 63 » ترازوى عمل

هم‏اينك ترازوهاى بسيارى در شكل‏هاى مختلف و با كاربردهاى گوناگون اختراع شده است به گونه‏اى كه براى فشار خون، سنجش چربى، قند و ديگر امور نيز ميزانى وجود دارد. انسان مى‏تواند در آينده ترازوها و ميزان‏هايى براى ارزش‏هاى شرعى اختراع نمايد و ارزش كردارهاى خود مانند صلوات يا نوافل را با آن بسنجد و به صدق ثواب‏هايى كه در كتاب‏هاى روايى براى اين كردار گفته شده است برسد و ارزش بندگى را نيز محاسبه نمايد وگرنه احاله‏ى آن به قيامت براى امروز سودى ندارد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 218 | تاريخ : 21 مرداد 1393 | زمان : 8:26 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ ى « 60 » محدوديت عمل و گستردگى نيت

عمل تنها يك نمود و يك هيأت در خارج دارد اما نيت مى‏تواند شكل‏هاى گوناگون و بى ‏نهايتى داشته باشد دو ركعت نماز را مى‏ توان براى همه‏ى پديده ‏هاى هستى خواند يا براى همه‏ ى ­اسيران يا براى مردم يك روستا يا براى اموات.

چشمه ‏ى « 61 » ادب در مقابل حق

حضور در برابر پروردگار آدابى دارد كه با ادب عقلايى برابرى ندارد. كسى كه مى‏ گويد من همان‏طور كه در حضور خلق پا دراز نمى ‏نمايم، در حضور خداوند نيز شرم دارم پاى خود را دراز كنم، غافل است از اين كه ايستاده بودن وى در مقابل خداوند نيز با اين ملاك، بى ‏ادبى است و افقى يا عمودى بودن وى تأثيرى براى خداوند ندارد كه به قيوميت خود در هر جايى حاضر است و بايد ادب را به‏ گونه ‏اى ديگر پاس داشت.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 214 | تاريخ : 21 مرداد 1393 | زمان : 10:42 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه ‏ى « 58 » رسم بندگى

انسان رسم بندگى را بداند، خداوند رسم بنده ‏پرورى را خوب مى‏داند.

چشمه‏ ى « 59 » كعبه و حس ‏گرايى انسان

انسان با حواس خود بزرگ شده است و كم‏تر مى‏شود امور مجرد و ماوراى ماده را درك كند. فطرت خداخواهى، عبادت و پرستش نيز موجب مى‏شود وى همواره در پى خداوند باشد و او اگر خداى حقيقى را نيابد، براى خود بتى مى‏سازد و به پرستش او مى‏پردازد. حتى بيش‏تر آنان كه به هدايت انبياى الهى عليهم‏السلام به خداى حقيقى رهنمون شده‏ اند، باز دل آرامى ندارند و خدايى را مى‏خواهند كه قابل لمس و حس باشد. اين‏جاست كه خداوند عالميان براى اين كه در عبادت بندگان تشتت پيش نيايد و همه به يك سو باشند و مبادا كسى دست به دامان گوساله‏ى سامرى شود، خانه‏ى كعبه را بنا مى‏نهد و فرمان مى‏دهد گرد آن طواف نمايند، به سمت آن نماز گزارند.

افزون بر اين، طواف چنين خانه‏اى موجب ريزش آدم و تواضع او در مقابل حق مى‏گردد؛ چرا كه او فرمان به چرخيدن دل دور گِل مى‏دهد و انسان مى‏گويد چشم و فرمان او را بى‏كم و كاست اطاعت مى‏كند و هم‏چون ابليس نيست كه از سجده در برابر حضرت آدم سر باز زند و تكبر ورزد و خود را كه از آتش است از آدم كه گِل است برتر ببيند.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : قرآن وتفسیر قران,,
برچسب ها :
,
بازديد : 194 | تاريخ : 21 مرداد 1393 | زمان : 8:01 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

url6662.jpgنعغخح.jpg
تنهاست و صــدا مي زند يــارانش را

بي ماست و صدامي زنـد يارانش را

هرکس دراين بزم به فکرخويش است

آقاســت که صدا مي زند يارانش را

کجايند سبکبالانِ عاشق...

اللهم عجل لوليک الفرج
­­­
­
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 249 | تاريخ : 1 بهمن 1392 | زمان : 6:33 | نويسنده : ریحانه | نظرات (1)

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

­

چشمه‏ى « 57 » فطرت خداپرستى

انسان‏ها به‏طور فطرى خداطلب و خداجو هستند و به صورت فطرى مى‏خواهند خدايى را كه مى‏جويند عبادت كنند، بر اين اساس است كه اگر كسى پيامبرى را به خود نبيند تا راهنماى او در عبادت باشد، براى خويش خدايى مى‏سازد تا او را عبادت كند كه ممكن است عقل وى او را به خداى حقيقى رهنمون شود و ممكن است به خدايگان‏پرستى بيالايد و يا به پرستش بت‏ها رو بياورد.

­

چشمه‏ى « 58 » رسم بندگى

انسان رسم بندگى را بداند، خداوند رسم بنده‏پرورى را خوب مى‏داند

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 225 | تاريخ : 1 بهمن 1392 | زمان : 6:25 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

­

چشمه‏ى « 56 » عبادت تشريعى و تكوينى

عبادت داراى دو لحاظ تكوين و تشريع است. عبادت تكوينى در مرتبه‏ى نزول است كه به اجبار، همه‏ى هستى در عبادت هستند؛ چرا كه همه ظهور حق تعالى مى‏باشند و ميان هيچ يك از پديده‏ها خواه كافر باشند يا مؤمن، تفاوتى در اين عبادت و بندگى نيست.

اما عبادت تشريعى، نه سيرى نزولى كه بر شدنى صعودى است كه با پذيرش مراتب طبيعى عالم و توحيد چيره بر آن به اراده و اختيار شكل مى‏پذيرد و بنده را تا مراتب عالى كمال پيش مى‏برد به‏گونه‏اى كه بنده مى‏تواند آيينه‏ى ايزدنما گردد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 203 | تاريخ : 24 دی 1392 | زمان : 9:23 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ى « 54 » وكيل بودن حق

قرآن كريم، خداوند را وكيل همگان معرفى مى‏نمايد و وكالت را از بندگان حق تعالى حتى از پيامبران الهى عليهم‏السلام نفى مى‏كند و اين خداوند است كه خود پناهگاه تمامى بندگان خويش است و آنان را به دست خود حمايت، محبت و نوازش مى‏نمايد؛ براى نمونه مى‏فرمايد: «وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ»(1) و در آيات چندى آمده است: «وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»(2).

چشمه‏ى « 55 » اسراف حقيقى

هر چيزى كه در غير خداوند مصرف شود، اسراف است. قرآن كريم مى‏فرمايد: «لاَ جَرَمَ أَنَّمَا تَدْعُونَنِي إِلَيْهِ لَيْسَ لَهُ دَعْوَةٌ فِي الدُّنْيَا وَلاَ فِي الاْآَخِرَةِ وَأَنَّ مَرَدَّنَا إِلَى اللَّهِ وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ»(3).

همه‏ى حركت‏ها، تنفس‏ها، سلامتى، بيمارى و همه و همه براى وصول به خداست و اگر در اين راه هزينه نشود اسراف است ولى چه بسيار اندك‏اند كسانى كه به غايت نهايى كه وصول الهى است مى‏رسند.


1. انعام / 102.

2. انعام / 107، زمر / 41 و شورى / 6.

3. غافر/ 43.

چشمه‏ى « 56 » عبادت تشريعى و تكوينى

عبادت داراى دو لحاظ تكوين و تشريع است. عبادت تكوينى در مرتبه‏ى نزول است كه به اجبار، همه‏ى هستى در عبادت هستند؛ چرا كه همه ظهور حق تعالى مى‏باشند و ميان هيچ يك از پديده‏ها خواه كافر باشند يا مؤمن، تفاوتى در اين عبادت و بندگى نيست.

اما عبادت تشريعى، نه سيرى نزولى كه بر شدنى صعودى است كه با پذيرش مراتب طبيعى عالم و توحيد چيره بر آن به اراده و اختيار شكل مى‏پذيرد و بنده را تا مراتب عالى كمال پيش مى‏برد به‏گونه‏اى كه بنده مى‏تواند آيينه‏ى ايزدنما گردد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
صفحات


درباره ی ما

دراین وبلاگ سعی شده است اندیشه های یکی ازنوادر روزگار یعنی آیت الله نکونام ارائه گردد. آن‏چه در اين نوشته ‏ها مورد اهميت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دينى و پيرايه ‏زدايى كتاب‏هاى اسلامى است كه موجبات ركود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنين تقويت عوامل جهل‏ زدايى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى كه سبب حيات علمى و دينى هرچه بيش‏تر جامعه‏ى مسلمين مى ‏گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند. بايد گفت اين آثار به نوآورى و گره‏ گشايى در قلمرو انديشه‏ى دينى و بازپيرايى ذخاير فكرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دينى اهتمام دارد و به تحقيق جامع و منسجم زير ساخت‏ه اى انديشه دينى مى ‏پردازد و آسيب‏هاى باور داشت‏هاى دينى را به چالش مى‏ كشاند و به ارايه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پيش روى آن مى‏ پردازد و پيرايه ‏زدايى از آموزه‏ هاى دينى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترين هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه كه گذشت ،مى‏ توان توليد علم و نوآورى در حوزه‏ى دين پژوهى و پاسخ به نيازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترين ويژگى ‏هاى آن دانست.
پروفایل مدیر
آخرین نظرات
امید
امید میگه :
سلام خیلی زیبا بود ممنون
مسیر معرفت
مسیر معرفت میگه :
سلام خیلی جالب اسم وبلاگ منو شما یکی خوشبختم کاش می فرمودید اهل کجاهستید سری به ما نمیزنی ؟بیا تو مسیر آپم[گل]
تیم طوفان گناوه
تیم طوفان گناوه میگه :
سلام سایت خیلی خوبی داری ومطالب زیبایی هم نوشتی
اگه میشه وبلاگ من رو لینک کن من هم همین کارو میکنم اگه موافق بودی
خبر بده ممنون

میگه :
.
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
4+2=:
 
(بارگزاري مجدد)
تبادل لینک
عنوان لينك
توضيحات :
آدرس لينك
كد امنيتي
امکانات جانبی
Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی