تبليغات X
مسیر معرفت

بازديد : 199 | تاريخ : 29 آبان 1392 | زمان : 10:54 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

­

چشمه‏ى « 22 » اراده‏ى كار و مدد خداوند

خداوند در قرآن كريم مى‏فرمايد: «وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لاَءَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً وَلَكِنْ كَرِهَ اللَّهُ انْبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُوا مَعَ الْقَاعِدِينَ»(1). آيه‏ى شريفه مى‏فرمايد اگر كسى اراده و نيت انجام كارى را نمايد، خداوند به او كمك مى‏كند و اگر اراده و نيتى براى كارى نداشته باشد، خداوند اسباب هيچ كارى را براى او فراهم نمى‏آورد؛ همان‏طور كه اگر كسى قرض خود را نداده است، نمى‏خواسته آن را ادا كند كه زمينه‏هاى پرداخت آن مهيا نشده است.

كراهت خداوند كه در اين آيه آمده است از اسماى ثانوى است و خداوند در پى عمل بنده است كه نسبت به وى كراهت و ناپسندى مى‏يابد.

چشمه‏ى « 23 » اثر حق تعالى

خداوند متعال درباره‏ى عشق زليخا مى‏فرمايد: «قَالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ آَثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنَا وَإِنْ كُنَّا لَخَاطِئِينَ»(2).

خداوند ذره‏اى از عشق به دل زليخا انداخت و او ديد آن‏چه را هيچ گاه بدون آن تير غيبى الهى نمى‏ديد. خوب است انسان خود را در تيررس اثرپروردگار قرار دهد تا ببيند آن‏چه را كه در ذهن كسى نمى‏آيد.­


1. توبه / 46.

2. يوسف / 91.

­

­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 180 | تاريخ : 29 آبان 1392 | زمان : 10:30 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

چشمه‏ى « 20 » حيث خلقى و حقى

اسماى الهى يا اعيان ثابته و تجليات به خاطر حيث خلقى آن است كه جمع و به صورت كثرتى مى‏آيد وگرنه از جهت حقى وحدت دارد و فرد است و كثرات در ظهور و در فعل الهى است كه پديدار مى‏شود.

در اسماى الهى كثرتى نيست و كثرت در ظهور آن است و چندگانگى آن به اعتبار دولتى است كه دارند وگرنه همه‏ى اسما با هم كار مى‏كنند و تنها ظهور و غلبه در مقام فعل با يكى از آن‏هاست.

چشمه‏ى « 21 » نسبت به حق و عبد

آيه‏ى شريفه‏ى : «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلاَءً حَسَنا إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»(1) كه در آن فعل از بنده نفى مى‏شود و دوباره به او نسبت داده مى‏شود همانند ذكر حوقله است: «بحول اللّه‏ وقوّته أقوم وأقعد » كه در آن فعل هم به عبد نسبت داده شده است و هم به حق. به حق نسبت داده شده به لحاظ حقيقى و به عبد نسبت داده شده است به لحاظ مَظهرى.


1. انفال / 17. و شما آنان را نكشتيد، بلكه خدا آنان را كشت و چون تير به‏سوى آنان افكندى تو نيفكندى، بلكه خدا افكند. خدا چنين كرد تا كافران را مغلوب كند و بدين وسيله مؤمنان را به آزمايشى نيكو بيازمايد. به‏قطع خدا شنواى داناست.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 221 | تاريخ : 25 آبان 1392 | زمان : 21:01 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

­

چشمه‏ى « 17 » «عادل»

خداوند اگر كم‏تر از كم‏ترى و كوچك‏تر از ذره‏اى به كسى ظلم كند، خدا نيست. قرآن كريم مى‏فرمايد: «وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبِيدِ»(1).

چشمه‏ى « 18 » صفات سلبى

آن‏چه كلاميان به عنوان صفت‏هاى سلبى براى خداوند مى‏شمرند، جز انتزاعات ذهنى چيزى نيست. خداوند عالميان جز صفات وجودى چيزى ندارد. خداوند متعال قادر و تواناست و ضعيف نبودن چيزى نيست كه براى حضرت پروردگار باشد.

چشمه‏ى « 19 » صفات عرضى

نه تنها خداوند اوصاف سلبى ندارد، بلكه اوصاف عرضى نيز ندارد. تمامى صفات حق تعالى ذاتى است چرا كه چيزى بر وى عارض نمى‏شود. همان‏طور كه لطف او ذاتى است قهر او نيز ذاتى است اما در مرتبه‏ى ظهور متفاوت است؛ بدين گونه كه مهر حق جز رحمت عام او دليل نمى‏خواهد ولى قهر او به خاطر كردار ناپسند بنده است.


1. آل عمران / 182.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 180 | تاريخ : 25 آبان 1392 | زمان : 20:46 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

­

چشمه‏ى « 14 » «حكيم»

مى‏گويند:

­چو ايزد ز حكمت ببندد درى

­ز رحمت گشايد درِ ديگرى

­

حكمت خداوند هميشه چنين اقتضايى ندارد و پيش مى‏آيد كه:

­چو ايزد ز حكمت ببندد درى

­ز رحمت زند قفل محكم‏ترى

­

چنين قفل‏هايى براى كسانى است كه بايد جلا يابند تا در كوران حوادث بتوانند خويشتن‏دار باشند. همان‏طور كه گاه سرّ قدر چنين اقتضايى دارد و خير هر كسى همان است كه براى او پيش آمده است.


1. جاثيه / 24.

2. الإنسان / 1.

چشمه‏ى « 15 » «غنى»

خداوند در دو آيه از قرآن كريم فرموده است:«وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ»(1). خداوند متعال از همه حتى از انبيا و اولياى خود و حتى از قرآن كريم و حتى از اثبات بى‏نياز است، و هرچه هست براى بندگان است كه فايده دارد و در نهايت به آنان مى‏رسد.

چشمه‏ى « 16 » «ماكر»

«وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ»(2). ماكر از اسماى ذاتى ثانوى است و خداوند به صورت اولى به كسى مكر نمى‏كند. مكر بر دو قسم است: يكى از سر نامردى و حقه‏بازى است و ديگرى از سر مردانگى است كه به طرف مقابل به همان اندازه كه مكر نموده يا كم‏تر از آن مكر مى‏شود و به جاى سيلى كه خورده است، تلنگر وارد مى‏آورد. خداوند بهترين مكركنندگان است و در مكر خويش به كسى ظلم روا نمى‏دارد، حتى كوچك‏ترين ظلم و البته چنان مكر مى‏كند كه فرد ظالم به هيچ وجه متوجه نمى‏شود كه در حال فريب خوردن است.


1. بقره / 263 و تغابن / 6.

2. آل عمران / 154.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 167 | تاريخ : 24 آبان 1392 | زمان : 17:25 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

​​

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ,
برچسب ها :
,
بازديد : 182 | تاريخ : 21 آبان 1392 | زمان : 16:07 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

چرا سوره ی فجر را سوره ی ویژه ی امام حسین علیه السلام دانسته اند؟

پاسخنفس داراى اطمينان و مطمئنه ويژه‏ى اولياى خداست. آنان نه از دشمن مى‏ترسند و نه از مرگ مى‏هراسند و نه از قلت و كثرت حساب مى‏برند و تنها حق را مى‏بينند و حق را، و در عشق او مستغرق مى‏باشند. آن هم عشق پاكى كه آلوده به هيچ طمعى نيست و يقين محض به حق دارند و شك و شرطى براى معشوق ندارند كه آن كس كه شك و شرط دارد عاشق نيست. قرآن كريم خطاب به آنان مى‏فرمايد: «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً، فَادْخُلِي فِي عِبَادِي، وَادْخُلِي جَنَّتِي»؛ يعنى به بهشت من درآى. در تمامى آيات قرآن كريم، تنها همين آيه است كه از بهشت خداوند سخن مى‏گويد. در موارد ديگر از بهشتى سخن گفته مى‏شود كه نهرهاى آب در زير آن جارى است با حوريانى كه در خيمه‏ها هستند اما در اين‏جا گفته مى‏شود به بهشت من در آى. در سوره‏ى ويژه‏ى امام حسين عليه‏السلام ، نخست با «وَالْفَجْرِ» وارد مى‏شود و با «جَنَّتِي» پايان مى‏پذيرد و واژه واژه‏ى آن از امام حسين عليه‏السلام مى‏گويد. آنان به سوى خدايى رفتند كه مى‏ماند و از چيزى گذشتند كه فناشونده و زوال‏پذير است

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : سیاسی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 175 | تاريخ : 20 آبان 1392 | زمان : 15:36 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

­

چشمه‏ى « 14 » «حكيم»

مى‏گويند:

­چو ايزد ز حكمت ببندد درى

­ز رحمت گشايد درِ ديگرى

­

حكمت خداوند هميشه چنين اقتضايى ندارد و پيش مى‏آيد كه:

­چو ايزد ز حكمت ببندد درى

­ز رحمت زند قفل محكم‏ترى

­

چنين قفل‏هايى براى كسانى است كه بايد جلا يابند تا در كوران حوادث بتوانند خويشتن‏دار باشند. همان‏طور كه گاه سرّ قدر چنين اقتضايى دارد و خير هر كسى همان است كه براى او پيش آمده است.

­

چشمه‏ى « 15 » «غنى»

خداوند در دو آيه از قرآن كريم فرموده است:«وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ»(1). خداوند متعال از همه حتى از انبيا و اولياى خود و حتى از قرآن كريم و حتى از اثبات بى‏نياز است، و هرچه هست براى بندگان است كه فايده دارد و در نهايت به آنان مى‏رسد.

. بقره / 263 و تغابن / 6.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 206 | تاريخ : 20 آبان 1392 | زمان : 17:09 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

­

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

­

­

­

چشمه‏ى « 13 » «دايم»، «دهر» و «سرمد»

­

«سرمد» هميشگى يكسان و بدون فراز و نشيب را گويند. «دايم» هميشگى همراه با فراز و نشيب است و وحدت رويه ندارد. دهر به معناى زمانى طولانى و گسترده است. قرآن كريم مى‏فرمايد: «وَقَالُوا مَا هِيَ إِلاَّ حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلاَّ الدَّهْرُ وَمَا لَهُمْ بِذَلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَظُنُّونَ»(1).

در سوره طه نيز دهر به معناى زمانى دراز آمده است: «هَلْ أَتَى عَلَى الاْءِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئا مَذْكُورا»(2).

«سرمد» نيز چنين است: «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ أَفَلاَ تَسْمَعُونَ».

در اين آيه، «سرمد» با شرط «لو» آمده است كه مى‏رساند در خلق استعمال نمى‏شود و وصفى حقى است و بر خلق به صورت تعليقى كاربرد دارد.

1. جاثيه / 24.

2. الإنسان / 1.

;

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 211 | تاريخ : 14 آبان 1392 | زمان : 13:15 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

​

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ایام الله,,
برچسب ها :
,
بازديد : 179 | تاريخ : 20 آبان 1392 | زمان : 17:10 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

چشمه‏ى « 12 » «مبارك»

از نام‏هاى حضرت حق «مبارك» به معناى بركت دهنده است: «تَبَارَكَ

اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(1). البته خداوند خود «بارك» و «تبارك» است. در اين نام، فراوانى رحمت و خير نهفته است و در قرآن كريم 32 مورد از آن ياد شده كه تمامى براى حضرت حق كاربرد دارد و هيچ مورد خلقى در آن وجود ندارد. اين اسم رشد و نموّ، خير و عشق را مى‏رساند و در 32 مورد ياد شده، چيزى كه بركت داده شده بسيار قابل توجه است. براى نمونه، خداوند به زمين بركت داده است «الاْءَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا لِلْعَالَمِينَ»(2)، از اين رو بهترين كُره براى سكونت آدمى است و اكسيژن آن موجب پيدايش حيات، آن هم با تنوعى بى‏نهايت شده است و در اين همه كهكشان با بى‏نهايت ستاره‏اى كه دارد، زمين دردانه است.

مورد ديگرى كه خداوند به آن بركت داده است اطراف مسجد الاقصى است: «الْمَسْجِدِ الاْءَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ»(3)، از اين رو مى‏بينيم بهترين آب و هوا، زيباترين چهره‏ها و حتى ناب‏ترين شراب براى آن منطقه است و بدون دليل نيست كه رژيم اشغال‏گر اسرائيل از اين منطقه دست نمى‏كشد. سخن گفتن از اين 32 مورد به درازا مى‏كشد و بايد آن را در مقام خود ديد.

1. اعراف / 54.

2. انبياء / 71.

3. اسراء / 1.

;

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 196 | تاريخ : 21 آبان 1392 | زمان : 16:16 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com ​​;

­

­

چشمه‏ى « 11 » «مبدِّل»
«مبدِّل»از اسماى خداوند است. خداوند تبديل‏هاى خود را به گونه‏اى پنهانى و با رجال غيب انجام مى‏دهد. براى نمونه، ناگهان كسى در لحظه‏اى به زمين مى‏خورد يا مى‏ميرد، بدون اين كه مباشرى در ظاهر ديده

شود در حالى كه اين كار توسط يكى از رجال غيب و با اسم مبدِّل انجام گرفته است. اين اسم كسى را كه در اوج قدرت و توانمندى است به ناگاه زير مى‏كشد و كسى را كه در حالت ضعف و نااميدى است به فراز مى‏برد. البته بايد توجه داشت كه گاه كم‏ترين كار نيك يا بدى مى‏تواند اسماى تبديلى را آشكار سازد و كسى را فراز يا فرود دهد.­

از رجال غيب مى‏توان حضرت خضر عليه‏السلام يا فرشتگانى را نام برد كه در روز عاشورا به يارى حضرت سيدالشهدا عليه‏السلام شتافتند اما امام حسين عليه‏السلام به آنان اذن يارى نداد و خواست عاشقى پيشه نمايد. حضرت خضر عليه‏السلام نيز كه از اولياى باطن است همواره و هم‏اكنون نيز تصرفاتى دارد كه حضرت موسى عليه‏السلام تنها سه مورد آن را مشاهده نمود و طاقت از كف نهاد.
براى اين كه كسى از اين اسما آسيب نبيند بايد نخست حرمت اسماى مبدله را نگاه داشت و هيچ گاه خود را به ظلم يا گناهى آلوده ننمود و به ويژه دل ضعيفى را نلرزاند يا آن را نشكست، كارهاى خير خود را پنهان نمود و بدون اين كه ديگران در حق ما خوبى كنند، به آنان نيكى كرد. هم‏چنين از اسماى جمالى همانند «يا لطيف و يا كريم» استفاده نمود تا حوادث غير عادى از زندگى ما دور نگاه داشته شود.
اسماى مبدله تنها در طلسمات به عنوان دست‏يار مورد استفاده قرار مى‏گيرد و كسى كه آن را به عنوان ذكر استفاده كند به خباثت باطنى مى‏گرايد. اين اسما مخصوص حضرت پروردگار است.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 152 | تاريخ : 11 آبان 1392 | زمان : 13:19 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ى « 9 » «حىّ»

اگر خداوند متعال از اين كه خود «حىّ» است خبر نمى‏داد، بسيارى از متكلمان نمى‏پذيرفتند كه خداوند حيات دارد؛ زيرا آنان حيات را بدون موت

نمى‏شناسند و آن را با رشد همراه مى‏دانند.
­

چشمه‏ى « 10 » «آتى»
خداوند متعال در قرآن كريم بارها خود را «آتى» معرفى نموده است: «وَإِذْ آَتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَالْفُرْقَانَ»(1)
­بقره / 53.. آتى به معناى آورنده است. خداوند گاه كتاب مى‏دهد و گاه حكمت. گاه خاطره‏ى خوشى به ذهن مى‏آورد و گاه خاطره‏ى بد. گاه دشمنى را براى انسان مى‏آورد و گاه دوست را. چون

اوست كه همه چيز و همه كس را مى‏آورد، اولياى خدا به دشمنان خود هم محبت مى‏كنند؛ چرا كه آنان را هديه‏اى از طرف خداوند مى‏دانند.

­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 201 | تاريخ : 21 آبان 1392 | زمان : 16:14 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­چگونه می توان آزادى ‏خواهى هوس ‏محور مردم جامعه را با دین خواهی

پیوند داد؟

پاسخ:­افراد جامعه هم عقل دارند و هم نفس، هوا و هوس. آنان همان‏طور كه دين

مى‏خواهند شهوت نيز دارند. قيد و بند، آزادى، پول، نان، خدا و خرما را با هم و

در كنار هم مى‏طلبند. بايد توجه داشت بيش از هزار سال است كه در افراد جامعه

نغمه‏ى دين دميده شده است و آنان نمى‏توانند از عقايد گذشته دست بردارند؛ بنابراين

سينه‏زنى آن‏ها در ايام عاشورا برپاست و اين مراسم از درون مردم مى‏جوشد.

خصايص دينى و روحيه‏ى دين خواهى در درون مردم نهفته است، ولى در كنار

اين خصيصه، ويژگى ديگرى هم وجود دارد و آن هوس است. آنان هوس دارند

لب دريا روند و در آن‏جا برهنه شوند. اين دو روحيه در افراد وجود دارد و

جامعه‏شناسان و دين‏شناسان بايد اين مهم را بدانند و باور كنند و سپس به نظريه‏پردزاى

و كارهاى اجرايى قدم گذارند. بر اين پايه، اگر رهبران دينى جامعه فقط بر حفظ ظاهر

دين پاى‏فشارى كنند و هوس‏هاى جامعه را به‏طور كلى ناديده بگيرند به گونه‏اى كه

براى ارضاى آن راهى مشروع طراحى نكنند، مورد خدشه و بى‏اعتنايى قرار مى‏گيرند.

​

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,روانشناسی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 218 | تاريخ : 9 آبان 1392 | زمان : 10:51 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)


 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

چشمه‏ى « 8 » اسماى ثانوى حق تعالى

در قرآن كريم، برخى از آيات وجود دارد كه از آن، جبر برداشت مى‏شود؛ مانند دو آيه‏ى: «خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ»(2) و «وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً»(3).

2. البقرة/ 7.

3. جاثيه / 23.

وقتى خداوند بر دل كسى مهر مى‏نهد، ديگر نمى‏توان آن دل را گشود. وقتى خداوند كسى را گمراه كند، ديگر نمى‏توان او را به هدايت رساند، در اين صورت، جبر است كه بر چنين افرادى حاكم است. 

خداوند متعال جبار به معناى زورگو نيست چرا كه جبر ظلم است و خداوند ظالم نيست و كوچك‏ترين ظلمى در حق ديگران از ناحيه‏ى خداوند او را ظلّام مى‏سازد، حال آن كه خداوند مى‏فرمايد: «وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبِيدِ»(1).

بايد توجه داشت خداوند متعال دو گونه اسما و در نتيجه دو گونه فعل دارد: اسماى جمالى و دو ديگر اسماى جلالى. اسماى جمالى اسمايى است كه خداوند از لطف خويش و بدون توجه به عملكرد بنده آن را مبذول مى‏دارد و كارى كه با آن انجام مى‏شود به پيشينه توجه ندارد. براى نمونه، خداوند رازق است و به همه بدون توجه به عمل آنان و بدون لحاظ كفر و ايمان، به آنان روزى مى‏رساند. چنين اسمايى ذاتى و اولى است. البته اوصاف الهى خواه از اين قسم باشد يا از اسماى ثانوى همه ذاتى است و حضرت پروردگار صفت زايد و عارضى ندارد. از اين رو خداوند خالق است قبل از هر مخلوق، و رازق است قبل از هر مرزوق. 

در مرتبه‏ى ديگر، اسمايى وجود دارد كه جلالى است و عملكرد بنده در بروز و ظهور آن اسما نقش دارد. براى نمونه، خداوند گمراه مى‏كند، ختم دل مى‏نمايد و بر آن مهر مى‏زند، عذاب مى‏كند و... . اين كارها برآمده از اسماى جلالى است و چون بنده خلاف و گناهى كرده است، اين اسما ظهور يافته‏اند. همانند پدرى كه هميشه مهربان است ولى در برابر آزار كودك، عصبانى مى‏شود.

1. آل عمران/ 182.

لازم به ذكر است اسماى ثانوى همانند اسماى اولى عرضى نيست و ذاتى است و چيزى بر خداوند عارض نمى‏شود اما خداوند ختم دل‏ها، گمراه كنندگى و يا حتى در موردى قتل را به خود نسبت مى‏دهد؛ چرا كه چيزى از قدرت خداوند متعال خارج نيست و هرچه كه بر سر بنده مى‏آيد به خاطر عملكرد خود اوست و ختم خدا بر دل وى حكم تنفيذ را دارد و مهر نهايى است كه بر دل او وارد مى‏شود. همانند انتخابات رياست جمهورى كه مردم انتخاب مى‏كنند و رهبر آن را تنفيذ مى‏كند.

براى توضيح اين معنا مى‏توان گفت خداوند با تدبير بنده است كه تقدير مى‏كند، از اين رو بنده نبايد از هيچ تلاش و كوششى دريغ ورزد و بايد به جدّ كار نمايد و البته به هرچه كه تقدير وى بود راضى باشد؛ هرچند هيچ تقديرى بدون حكمت نيست و نظام مشاعى عالم است كه آن را رقم مى‏زند. حكايت تقدير رب و تدبير عبد به بزازى مى‏ماند كه پارچه‏ها را متر مى‏كند ولى خداوند خود هرجا مقدر بداند قيچى مى‏زند. پس بايد متر كرد و در هر جا بريده شد شكر گذاشت. خداوند متعال هيچ گاه بدبختى و بدى را براى كسى نمى‏خواهد اما وقتى بنده بدى را براى خويش پسنديد، خداوند با اسماى جلالى خويش همان را براى وى پيش مى‏آورد.

بايد توجه داشت براى ايجاد بلا در سلوك، نبايد از اسماى جلالى استفاده كرد؛ زيرا سالك بايد در سلوك خود نه در پى عافيت و استراحت باشد و نه در پى بلا و مصيبت، بلكه او بايد در برابر آن‏چه خداوند براى او پيش مى‏آورد راضى باشد و همان را بخواهد. او همواره به دنبال اين است كه به وظيفه عمل كند و بدهكار نشود؛ هرچند هر كارى كند باز به پروردگار خويش بدهكارتر مى‏گردد.


امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : قرآن وتفسیر قران,,
برچسب ها :
,
بازديد : 211 | تاريخ : 9 آبان 1392 | زمان : 13:26 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 

چشمه‏ى « 7 » اسماى تفضيلى حق تعالى

اسماى تفضيلى كه در قرآن كريم به صورت اسم تفضيل آمده است، معناى برترى ندارد و به معناى ذاتى بودن اين اسما و اوصاف براى حضرت حق تعالى است؛ چنان‏كه مى‏فرمايد: «إِنَّكَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ»(1) كه به معناى برترى در دانايى و آگاهى نيست و ذاتى بودن علم حق تعالى را مى‏رساند.

 
 
1. مائده / 109.

 

 
 
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 186 | تاريخ : 6 آبان 1392 | زمان : 7:45 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com


چشمه‏ى « 6 » نوآورى خداوند

خداوند متعال همواره «مُبدع» و نوآور است و تكرارى در كارهاى او نيست، از اين رو هر پديده و آفريده‏اى دُردانه‏ى حق تعالى مى‏باشد و چيزى و كسى نمى‏تواند جاى ديگرى را بگيرد. هر پديده‏اى منحصر است و هر يك معجزه‏اى خاص است. معجزه‏اى كه ديگر نمى‏توان مانند آن آورد. همان‏طور كه اثر انگشت هر كسى منحصر به فرد است، تمام اجزا و سلول‏هاى او منحصر به فرد است، بلكه از ريگ‏هاى بيابان تا فرشتگان عرش رحمان و بالاتر، همه و همه همين وصف را دارند و نو مى‏باشند و نو بودن آنان هر لحظه تكرار مى‏شود.

عالم ناسوت نيز چنين نيست كه يك بار براى هميشه‏ى عمر خود ساخته شده باشد، بلكه بى‏نهايت بار است كه اين آسمان و زمين به وجود آمده، قيامت آن برپا شده و باز هم چنين خواهد بود؛ چرا كه خداوند خود ازلى و ابدى است و از ازل تا ابد آفريده داشته و خواهد داشت و خداوند چونان پرى‏چهره‏اى است كه از مستى عشق، تاب مستورى ندارد. خداوند متعال حب ذاتى دارد و نه غيرى. از اين رو نيافريده است تا جود داشته باشد، بلكه چون عاشق است، مى‏آفريند و آفرينش به عشق است و نه به جود.

همه‏ى عالم همواره در حال نو شدن است اما در ميان اين همه نو شدن‏ها لحظه‏هايى است كه بايد آن را غنيمت شمرد و آن را به نيكى دريافت. لحظه‏هايى كه بسيار هم اندك است.

در اين ميان آن‏چه جالب توجه است اين است كه گوناگونى آفريده‏ها در همه چيز آنان است. انسان‏ها افزون بر تفاوت در شكل و قيافه، صداهاى متفاونى نيز دارند. تاكنون ميليون‏ها رنگ شناسايى شده است. تنوع چنان است كه يك پديده همه چيز را درون خود دارد. عالم وجود مرز ندارد و براى همه امكان دارد كه همه چيز شوند. البته اين كار نياز به نظام و برنامه دارد و گتره‏اى نيست و روزى علم بشر به كشف اين نظام خواهد انجاميد.

تنوع حتى در رؤيت حق تعالى نيز وجود دارد. هيچ ذره‏اى از هستى در آينه بودن براى حق همانند هيچ ذره‏ى ديگر نيست و حق تعالى خود را در هر ذره‏اى به گونه‏اى مى‏بيند كه در ذره‏ى ديگر نمى‏بيند وگرنه جز يك ذره همه چيز اضافه و زيادى بود.

همه اشيايى يك ذره قانونى است كه مى‏گويد يك ذره در شدت، قوت و حدّت هيچ تفاوتى با درّه ندارد؛ زيرا توان ماده در كميت نيست بلكه در كيفيت است و يك ذره قدرت تحويل و تبدل به نامتناهى شكل و ذره را دارد و نمى‏توان آن را محدود ساخت و تنوع آن پايانى ندارد.

دين خداوند نيز تنوع را در خود دارد و عبادتى مانند نماز نيز اجزاى متنوعى از ركعت‏ها، قيام، ركوع، سجده، تشهد و سلام را دارد. خداوند اگر تنوع را نمى‏خواست، به آن امر نمى‏كرد.

جامعه‏ى اسلامى نيز بايد تنوع را يكى از اصول خود قرار دهد و مراتب متفاوت ايمان را به تمامى افراد جامعه ارايه دهد و نبايد انتظار داشت همه اهل نماز شب باشند. از رواياتى كه حكم دعواى ذمى و مسلمان را بيان مى‏دارد لزوم وجود تنوع در دين و اين كه دين اسلام مى‏تواند اديان گوناگونى را در خود جاى دهد برداشت مى‏شود. جامعه‏اىكه تنوع در آن نباشد دچار تهوع مى‏گردد و مسلمان‏زدايى در آن صورت مى‏گيرد. البته تبيين تنوعى كه در دين است نبايد به ايجاد بدعت و التقاط بينجامد و نبايد اصول اساسى نظام اسلامى را در خطر بياندازد. دورى از افراط و تفريط و داشتن حد ميانه و اعتدالى در اين زمينه بسيار دشوار است و ايدئولوگ و مجتهد نظريه‏پرداز بسيار قوى را مى‏طلبد. 

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 173 | تاريخ : 3 آبان 1392 | زمان : 6:22 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : اسمائ الحسنی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 197 | تاريخ : 3 آبان 1392 | زمان : 3:16 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

چشمه‏ى « 5 » علم حق تعالى

خداوند بر همه چيز آگاه است. حق تعالى از هر چيزى و از هر ذره‏اى بر تمامى ذرات آگاهى دارد. علم حضرت پروردگار را مى‏توان به اتاق آيينه‏اى زليخا تشبيه نمود كه از هر آينه و سوى آن، هر جاى اين اتاق ديدهمى‏شود. در واقع، هستى علم خداوند است.

در مقام احديت، علم به مخلوقات به توسط اعيان ثابته نيست چرا كه اعيان ثابته مثار كثرت است، بلكه علم خداوند به ذات خويش با علم او به فعلش برابر مى‏باشد.

برخى علم خداوند متعال را اجمالى، برخى تفصيلى، گروهى انفصالى و بعضى اتصالى و عده‏اى نيز تابعى پنداشته‏اند. بسيارى از اين گروه‏ها علم خداوند را با الفاظ كثرتى آورده‏اند و خداوند را ناخواسته همانند يك قوطى پنداشته‏اند كه پديده‏هاى هستى هم‏چون سنگ‏ريزه‏هاى درون آن است. پديده‏هاى هستى نه ملاصق حق هستند، نه با او اتحاد دارند و نه داخل در اويند بلكه هر آن‏چه بالاست وقتى ظهور پيدا مى‏كند خلق يا علم مى‏شود. بنابراين هستى علم پروردگار است. به تعبير ديگر، هرچه هست حق است. تعيّن او اسما و صفات است و تعيّن تعيّن او فعل. همه‏ى هستى، علم پروردگار است اگر بدون تعيّن ديده شود و در مرتبه‏ى خلقى همراه با تعيّن است. اگر به «الله» تعيّن داده شود، بت‏پرستى است ولى اگر سنگ بدون تعيّن لحاظ شود، حق‏پرستى است. خداوند هر جا كه هست ظهور دارد حتى در لاتعيّن كه ظهور لاتعيّن در آن دارد.

بايد توجه داشت تحقق اسما و اوصاف الهى به نمودارى هيچ پديده‏اى وابسته نيست و او بى‏نياز مطلق است: «فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ»(1). خداوند حقيقتى است جامع همه‏ى اسما و صفات كه ظهور مى‏يابد و همانند نقاشى است كه اگر نقش نيز نزند باز نقاش است.


1. آل عمران / 97.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : قرآن وتفسیر قران,,
برچسب ها :
,
بازديد : 192 | تاريخ : 1 آبان 1392 | زمان : 3:22 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

غدیر، یک کلمه نیست، یک برکه نیست؛ یک دریاست؛ رمزی است بین خدا و انسان

«غدیر ای باده‏گردان ولایت     رسولان الهی مبتلایت
ندا آمد ز محراب سماوات     به گوش گوشه‏گیران خرابات
رسولی کز غدیر خم ننوشد     ردای سبز بعثت را نپوشد»

خوش به حال فرشتگان که هر شامگاه، با سرخی شفق، فوج فوج در زلال بی‏کران غدیر بال می‏شویند و در ساحل سبز غدیر به نماز می‏ایستند!

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ایام الله,,
برچسب ها :
,
بازديد : 237 | تاريخ : 30 مهر 1392 | زمان : 8:41 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)


 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

چشمه‏ى « 4 » غيب و هويت سارى

قرآن كريم مى‏فرمايد: «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ»(3). بر اساس اين آيه‏ى شريفه، تمامى عوالم در هويت و معيت حق تعالى پنهان است و از اين نظرگاه «غيب» مى‏باشد و بر اين اساس بايد گفت غيب در مقابل شهادت نيست و با هم تقابلى ندارد و شهادت از زيرمجموعه‏ى غيب است. البته، غيب وصف خلقى است وگرنه براى خداوند غيبى نيست و حضور مطلق است.

حضرت اميرمؤمنان عليه‏السلام با توجه به معيت قيومى و هويت سارى خداوند است كه حق تعالى را چنين معرفى مى‏فرمايد: «خداوند داخل اشياست اما نه به ممازجت و درآميختگى با آنان و خارج از اشياست نه به صورت مفارقت و جدايى».

همه‏ى عالم غيب مطلق است و معيت حق تعالى تمامى آن را در بر نموده است. اين گونه است كه خداوند متعال در همه‏ى عوالم هست و در هر عالمى به چهره‏اى است. وقتى در جبروت است يك خداست و وقتى


1. اعيان الشيعه، ج 1، ص 581.

2. مناقب آل ابى‏طالب، ج 1، ص 385.

3. حديد / 4.


در ملكوت مى‏رسد يك خدا و وقتى به ناسوت مى‏رسد داخل در اشياست ولى بدون ممازجت با اشيا و خارج از اشياست ولى نه به مفارقت؛ همان‏طور كه ملايكه‏ى هر عالم با ديگر عوالم تفاوت دارد و در هر عالمى از جنس مطابق با آن عالم مى‏باشند؛ چنان‏چه فرشتگان بهشت و جهنم با هم تفاوت دارند.

خداوند متعال داخل در هر چيزى است در تمامى عوالم از جبروت و ملكوت گرفته تا ناسوت و اين دخول همان تعين حق در اشياست. خداوند هم در مرتبه‏ى نزول و خلقى كه مرتبه‏ى آفرينش است با هر پديده‏اى است و هم در مرتبه‏ى صعود كه مرتبه‏ى جزاست و سعادت، شقاوت و فعليت اشيا در آن شكل مى‏گيرد، و در هر دو قوس، با تمامى آن‏ها معيت قيومى و هويت سارى دارد و عارف كسى است كه خداوند را در تمامى تعينات مى‏بيند و مشاهده مى‏كند كه خداوند با هر ذره‏اى در راه است و با هر پديده‏اى است كه لقمه را مى‏جود، و نفس مى‏كشد و سخن مى‏گويد و اوست كه مى‏جود و نفس مى‏كشد و سخن مى‏گويد و گفته نيز اوست و آن كه از ديدن اين حقيقت بى‏بهره است مصداق: «عميت عين لا تراك» است و نابينايى در لباس بينا و انسانى عادى و معمولى است و آن كه در ذهن و پندار خود چنين مى‏انديشد عالِم است.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
صفحات


درباره ی ما

دراین وبلاگ سعی شده است اندیشه های یکی ازنوادر روزگار یعنی آیت الله نکونام ارائه گردد. آن‏چه در اين نوشته ‏ها مورد اهميت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دينى و پيرايه ‏زدايى كتاب‏هاى اسلامى است كه موجبات ركود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنين تقويت عوامل جهل‏ زدايى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى كه سبب حيات علمى و دينى هرچه بيش‏تر جامعه‏ى مسلمين مى ‏گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند. بايد گفت اين آثار به نوآورى و گره‏ گشايى در قلمرو انديشه‏ى دينى و بازپيرايى ذخاير فكرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دينى اهتمام دارد و به تحقيق جامع و منسجم زير ساخت‏ه اى انديشه دينى مى ‏پردازد و آسيب‏هاى باور داشت‏هاى دينى را به چالش مى‏ كشاند و به ارايه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پيش روى آن مى‏ پردازد و پيرايه ‏زدايى از آموزه‏ هاى دينى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترين هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه كه گذشت ،مى‏ توان توليد علم و نوآورى در حوزه‏ى دين پژوهى و پاسخ به نيازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترين ويژگى ‏هاى آن دانست.
پروفایل مدیر
آخرین نظرات
امید
امید میگه :
سلام خیلی زیبا بود ممنون
مسیر معرفت
مسیر معرفت میگه :
سلام خیلی جالب اسم وبلاگ منو شما یکی خوشبختم کاش می فرمودید اهل کجاهستید سری به ما نمیزنی ؟بیا تو مسیر آپم[گل]
تیم طوفان گناوه
تیم طوفان گناوه میگه :
سلام سایت خیلی خوبی داری ومطالب زیبایی هم نوشتی
اگه میشه وبلاگ من رو لینک کن من هم همین کارو میکنم اگه موافق بودی
خبر بده ممنون

میگه :
.
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
4+2=:
 
(بارگزاري مجدد)
تبادل لینک
عنوان لينك
توضيحات :
آدرس لينك
كد امنيتي
امکانات جانبی
Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی