تبليغات X
مسیر معرفت

بازديد : 211 | تاريخ : 28 مهر 1392 | زمان : 11:47 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

چشمه‏ى « 3 » پناه به شمشيرها

سير باللّه‏ و فى اللّه‏ چنان دشوار است كه امام حسين عليه‏السلام در اين سير به

 

شمشيرها پناه مى‏برد و نداى حال: «فيا سيوف خذينى»(1) سر مى‏دهد و حضرت اميرمؤمنان عليه‏السلام آهنگ: «فزت وربّ الكعبة»(2) بر مى‏آورد.

 

چشمه‏ى « 4 » غيب و هويت سارى

قرآن كريم مى‏فرمايد: «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ»(3). بر اساس اين آيه‏ى شريفه، تمامى عوالم در هويت و معيت حق تعالى پنهان است و از اين نظرگاه «غيب» مى‏باشد و بر اين اساس بايد گفت غيب در مقابل شهادت نيست و با هم تقابلى ندارد و شهادت از زيرمجموعه‏ى غيب است. البته، غيب وصف خلقى است وگرنه براى خداوند غيبى نيست و حضور مطلق است.

حضرت اميرمؤمنان عليه‏السلام با توجه به معيت قيومى و هويت سارى خداوند است كه حق تعالى را چنين معرفى مى‏فرمايد: «خداوند داخل اشياست اما نه به ممازجت و درآميختگى با آنان و خارج از اشياست نه به صورت مفارقت و جدايى».

همه‏ى عالم غيب مطلق است و معيت حق تعالى تمامى آن را در بر نموده است. اين گونه است كه خداوند متعال در همه‏ى عوالم هست و در هر عالمى به چهره‏اى است. وقتى در جبروت است يك خداست و وقتى


1. اعيان الشيعه، ج 1، ص 581.

2. مناقب آل ابى‏طالب، ج 1، ص 385.

3. حديد / 4.

در ملكوت مى‏رسد يك خدا و وقتى به ناسوت مى‏رسد داخل در اشياست ولى بدون ممازجت با اشيا و خارج از اشياست ولى نه به مفارقت؛ همان‏طور كه ملايكه‏ى هر عالم با ديگر عوالم تفاوت دارد و در هر عالمى از جنس مطابق با آن عالم مى‏باشند؛ چنان‏چه فرشتگان بهشت و جهنم با هم تفاوت دارند.

خداوند متعال داخل در هر چيزى است در تمامى عوالم از جبروت و ملكوت گرفته تا ناسوت و اين دخول همان تعين حق در اشياست. خداوند هم در مرتبه‏ى نزول و خلقى كه مرتبه‏ى آفرينش است با هر پديده‏اى است و هم در مرتبه‏ى صعود كه مرتبه‏ى جزاست و سعادت، شقاوت و فعليت اشيا در آن شكل مى‏گيرد، و در هر دو قوس، با تمامى آن‏ها معيت قيومى و هويت سارى دارد و عارف كسى است كه خداوند را در تمامى تعينات مى‏بيند و مشاهده مى‏كند كه خداوند با هر ذره‏اى در راه است و با هر پديده‏اى است كه لقمه را مى‏جود، و نفس مى‏كشد و سخن مى‏گويد و اوست كه مى‏جود و نفس مى‏كشد و سخن مى‏گويد و گفته نيز اوست و آن كه از ديدن اين حقيقت بى‏بهره است مصداق: «عميت عين لا تراك» است و نابينايى در لباس بينا و انسانى عادى و معمولى است و آن كه در ذهن و پندار خود چنين مى‏انديشد عالِم است.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 182 | تاريخ : 21 مهر 1392 | زمان : 1:45 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com


چشمه‏ى « 1 » شناسنامه‏ى پروردگار

سوره‏ى توحيد شناسنامه‏ى حضرت حق است: نام: «هُوَ اللَّهُ». نام خانوادگى: «أَحَدٌ». نام پدر و مادر: «لَمْ يَلِدْ»؛ بدون پدر و مادر. نام فرزندان: «وَلَمْ يُولَدْ»؛ بدون فرزند. تاريخ تولد و وفات: «الصَّمَدُ»؛ او پر است و اول و آخرى براى او نيست. نام همسر: «وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوا أَحَدٌ»؛ بدون همسر و كفو است.

چشمه‏ى « 2 » وصول به ذات

وصول به ذات حق تعالى كه مقامى است كه اسم و رسمى بر نمى‏تابد براى عارف محقق و متشخص ممكن است كه جز برخى از انبيا و اوليا يا بعضى از محبوبان نيست اما درك ذات هرگز در ديدرس عقل و انديشه نيست و خرد آدمى نمى‏تواند دركى فراتر از پديده‏ها و نعمت‏ها كه مقام فعل است داشته باشد. عارف در اين مقام به جايى مى‏رسد كه تعين را از خويش بر مى‏دارد و با آن دلبر يكى اندر بى‏بدن مى‏شود.

تفكر بُرد متوسط است كه تنها افعال و نعمت‏هاى خداوند را در حيطه‏ى خود دارد. هرچه در خاطر آدمى آيد غير خدايى است كه حد و مرزى ندارد، چيزى مانند او نيست و خاطرها او را درك نكند. چگونه خاطرها او را درك كند در صورتى كه او خلاف آن‏چه است كه به تعقل آيد و در خاطر نقش بندد. درباره‏ى خدا عقل همين قدر مى‏تواند تصور داشته باشد كه او چيزى است كه حقيقت وى درك نشود و حدى ندارد و وصول به ذات حضرت بارى تعالى بُردى بلند را مى‏طلبد كه در توان انديشه نيست و آن گستره‏ى دل و عشق است كه مى‏تواند به قدر توان به ذات حضرت حق تعالى وصول يابد اما وصول به كنه ذات براى هيچ كس مقدور نيست و كنزى مخفى براى حق تعالى است.

كسى مى‏تواند به مقام ذات الهى رسد كه تمام خلعت خود را كنار گذاشته باشد، بر اين اساس، رسيدن به آن، عمل مى‏خواهد نه انديشه. نهى از انديشيدن در ذات هم از همين روست: چرا كه جاى انديشيدن نيست، بلكه جاى رفتن است. رفتنى كه ريختن خون از شاهرگ گردن را مى‏طلبد. براى نمونه، امام حسين عليه‏السلام حضرت على اصغر عليه‏السلام را بر دست خود بلند نمود و به ميدان آورد؛ چرا كه سفر از ذات به ذات جز كشته شدن چيز ديگرى ندارد.

چشمه‏ى « 3 » پناه به شمشيرها

سير باللّه‏ و فى اللّه‏ چنان دشوار است كه امام حسين عليه‏السلام در اين سير بهشمشيرها پناه مى‏برد و نداى حال: «فيا سيوف خذينى»(1) سر مى‏دهد و حضرت اميرمؤمنان عليه‏السلام آهنگ: «فزت وربّ الكعبة»(2) بر مى‏آورد. 

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 182 | تاريخ : 18 مهر 1392 | زمان : 4:48 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : اسمائ الحسنی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 176 | تاريخ : 18 مهر 1392 | زمان : 3:59 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

پيش‏گفتار

چشمه‏هاى كتاب حاضر كه به چهارصد و هشت منبع جوششى مى‏رسد بر آن است تا با معارف خود، آب زندگى دايمى و جاودان را كه مبتنى بر سلامت دنيوى و سعادت اخروى است به خواننده‏ى محترم تقديم دارد. چشمه‏هايى كه از ذات حق تعالى، غيب و هويت سارى تا اسما و صفات خداوند و به تعبير مختصر از يكتاشناسى مى‏گويد و نيز راه و رسم بندگى، عبادت و يكتاپرستى را بيان مى‏دارد و برخى از اسرار قرآن كريم را توضيح مى‏دهد. نوشتار پيش رو از ذكر مى‏گويد، ارزش دنيا را خاطرنشان مى‏نمايد و انسان‏شناسى را چشمه چشمه مى‏نمايد و سياحت مرغزار پديده‏هاى ماورايى را براى خواننده‏ى آن فراهم مى‏آورد. سرّ قَدَر و مراتب متفاوت پديده‏هاى هستى را مى‏شناسد. چشمه‏هايى از آن نيز مرگ، سكرات موت، برزخ و قيامت را تابلو تابلو راهنما مى‏گردد. بخش ديگرى از مطالب اين كتاب، آداب مردم‏دارى را آموزش مى‏دهد و برخى از اصول اساسى در روابط اجتماعى و نيز در رابطه با همسردارى و تربيت فرزند و نحوه‏ى خانه‏دارى و مهندسى تغديه تا فضايل و رذايل اخلاقى و نظام بايسته‏ى تحصيل را يادآور مى‏گردد.

سعى شده است اين كتاب، جامعى از مباحث هستى‏شناسى، انسان‏شناسى و فرجام‏شناسى را با خود در فضايى نوآورانه و منظم داشته باشد بدون آن كه درگير برخى از قوانين خشك شود كه سوهان روح خواننده مى‏گردد، بلكه او با خنكاى هر چشمه، خاطرى خوش داشته باشد كه به خرمى و بهجتِ آبِ چشمه‏اى به چشمه‏ى ديگر وارد مى‏شود.

مجموع اين شناخت‏ها سبب مى‏شود نفس آدمى راه صواب و سلامت دنيوى و نيز مسير سعادت اخروى خود را بيابد و خواننده‏ى گرامى، مهم‏ترين اصول و قواعد دانش زندگى را به صورت جامع و بديع در دست داشته باشد.

بايد توجه داشت كسى كه دانش زندگى را نمى‏داند ناخواسته و بدون آن كه متوجه باشد بدترين ظلم‏ها را به همسر، فرزندان و نزديكان خود وارد مى‏آورد. اين دانش، معرفت و آگاهى است كه مى‏تواند انسان را از ظلم‏هاى ناخودآگاه باز دارد. بايد توجه داشت دانش زندگى مراتب دارد: «وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ» و چنين نيست كه كسى با آگاهى‏هايى كه دارد به ژرفاى آن رسيده باشد، بلكه اين دانش حد يقف و ايستار ندارد و بايد دانش خود را در اين زمينه همواره به‏روز نمود و كتاب حاضر نيز تلاشى نسبى اما نو، تازه، كارآمد و از همه مهم‏تر متقن به دلايل تجربى و عقلى در اين رابطه به شمار مى‏رود.

وآخر دعوانا أن الحمد للّه‏ ربّ العالمين

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 230 | تاريخ : 16 مهر 1392 | زمان : 0:00 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

شگرفى حكايت آنان را گوشى شنوا، و عزيزى وجودشان را خامه‏اى نويسا نيست. دل آنان، براى هر كسى، آسمانى يك رنگ است كه باران رحمت آنان نو به نو و دمادم است. هاتفان غيبى و سروشان معنوى از آنان پيام مى‏گيرند. كشتى هدايتى هستند كه سواره نشسته آنان به حركت ايشان سيرى پر سرعت دارد و ضمير خود را ناخودآگاه در بارگاه قرب مى‏يابد.

 از ولاى آنان، همت و از ارادت آنان، قدرت مى‏گيرد. سكوتى حيرت‏زا و ظهورى سنگين دارند. محبت، از آنان هودج مهر و حداى لطف يافته است. آغوش آنان، التيام هر دردى است. ايثار آنان، هويدايى و منش‏شان غوغايى است. زرين‏هماى حكمت، از آنان بلندا يافته و عنقاى تفسير، در صيد سخن‏سرايى آنان اسير و نسيم معرفت، از عرفان آنان پرطراوت و كاشت مزرع فقه، با داشت آنان است كه برداشت مى‏دهد.

 زمزم دانش آنان، هر جوينده‏اى را اسماعيل مى‏يابد. مصباح هر انس، قربى در شرح آنان است كه شعله مى‏گيرد. سير آنان، مشاهده آسمانيان است و ذكر آنان، رمزى پنهان و ضميرى غايب بدون غيبت است. اكسير اشتقاق آنان، مسّ هر واژه‏اى را طلا مى‏سازد.

كوچه آنان، حكايت دوباره‏اى از كوچه‏هاى مدينه، و كاشانه‏اى كه دارند، آمد و شد خرمافروشان را در زمانه حضور معصوم(عليه السلام) يادآور است. 

الگوى آزادانديشى و حريت فكرى، آنان هستند. ناگفته‏هايى از آن سوى گذشته‏ها دارند. گذرگاه سياست پلى دارد كه از خاطره آنان مى‏گذرد. فردوس نتيجه، در بند آنان است و قيامت، از آنان ولوله مى‏گيرد و شفاعت، ارزانى رفيقان مى‏دارد. سوسن و ياس، از نكويى آنان شكوفا است و يارانى دار به دوش در پى دارند كه بلا، از روى پُردرد آنان شرمسار است و جراحت الم بر دوش آنان، عَلَم عاشقى برپا نموده است. 

يارانى واله كه حيران او هستند و هيبت او را دارند. همراهى دايمى يارانى زليخاخو با نگين يوسف‏رخ آنان، زيبا است. طور دهشت طريق سيناى سلوك آنان و شهر قشنگ جبروت را در جمال زيباى ناسوت دارند. 

شهرى كه مركز آن كربلا است و عاشوراى پر شمشير آن، دين را محمدى، مستقيم و بى‏پيرايه مى‏سازد. سردى زمستان، از آنان صبورى بهار را مى‏خواهد.مرواريد عظمت، شيفته آنان است و زيور هدايت، رقص از زبور معرفت آنان دارد. 

سادگى را با ايستادگى دارند. خيمه ديانت، بر عمود آنان عماد دارد و برف ناراستى، در آفتاب تموز آنان براى نشستن مجال ندارد و خواهان را سبوسبو تسبيح سبوحى را به تدبير عدالت مى‏دهند. شب تار آسمانى، مينايى براى آنان است كه آرامشى مينويى از بلنداى عشقى بدون مرز مى‏يابند. صهباى سرخ صلوات، امنيت خاطر خواننده را باد.


امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 280 | تاريخ : 15 مهر 1392 | زمان : 23:58 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 اين يادگاران حق در ناسوت رازهاى ناگفته از مقام ولايت به امانت دارند. لبى گرم از خم‏خانه پر لطف ذات حق تعالى و دلى مست از آن دارند. ديدار آنان، هم خرمى بهار را با خود دارد و هم غروب غم‏انگيز خزان را.

اين سفيران حق، موج موج صفا در دل دارند و دريا دريا فنا. انس با آنان، موهبتى الهى و الفت با ايشان، مغتنم و بقاى به آنان، راه سعادت است. جمعيتى دارند كه مؤمن و كافر را به ميهمانى مى‏طلبند. ميهمانانى كه با يك شهود، پروانه آن شمع جمع مى‏گردند. آنان سماعى ازلى دارند و بر نغمه كلام او گوش سِرّ داده‏اند.

 وقار، از آنان رنگ معنا گرفته و مدار انحصارى ايشان وفا است. احسانى دارند عام و در جوانمردى گوى سبقت با آنان است. محو روى پرى‏چهره‏اى پر چهره هستند. رجس، طمع از آنان دور داشته و اهل بيت پاكى و راستى مى‏باشند. شادى، جز در چهره‏ى آنان نيست؛ چرا كه طراوت را از شميم گلستان حق دارند.

اگر خامه صفابخش قلم خويش دست گيرند، فصاحت و بلاغت از نگاشته آنان اصول مى‏گيرد و جز بيت‏بيت غزل حق را واژه‏واژه نمى‏نمايند. توحيد «هو اللّه»، خانه آنان است. وصولى مات دارند به شطرنج مقام بى‏اسم و رسمى كه كيش آن با مهره عشق است.

 آنان معشوقى دارند كه عاشق‏كشى رسم هر شأن او است: «كُلَّ يوْمٍ هُوَ فِى شَأْنٍ.» (الرحمن/ 29) سالار قافله قصه‏هاى پر غصه و ساربان سيره‏هاى پر محنت ولايت هستند. مهتاب پرضيايى از حقيقت آفتاب احمدى بر آسمان بوستان پديده‏هاى هستى‏اند كه بينندگان را از نور نقره‏فام حضرت دوست 


روشنا و سرمست مى‏سازند. سجاده ايشان به اشك فرشتگان عطر مى‏دهد كه دل چاك‏چاك آنان را از ترنم گلگشت معشوق به طواف زيارت مى‏روند. تار و پود آنان، سلام است و كسى كه دست در دست آنان مى‏نهد، بر گونه قلب خويش گرماى دست حق را حس مى‏نمايد. رفق آنان، از مهر حق است. هم نياز دارند و هم ناز. غنج و دلال آنان، براى حق است و معراج آنان، بر شدنى بى‏شماره است. دست‏هاى آنان، زلف پريشان حق را آشفته‏تر مى‏خواهد؛ چرا كه توانى دارند كه بر خيال آنان ترسى نمى‏نشيند. 

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 214 | تاريخ : 15 مهر 1392 | زمان : 23:57 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

چه سعادتى از اين بالاتر كه خداوند بر ما منّت نهاده، عالمانى چنين وارسته و بزرگ را همچون مهتاب بر بالاى سر ما قرار داده، كه به واسطه انعكاس پرتوى آسمانى‏شان از گمراهى در ظلمت جهل رسته، و به راه صواب هدايت شده‏ايم.

پديده‏هاى هستى، ظهور عشق حضرت حق است و ولايت، ريزشى از آن به شمار مى‏رود كه سراسر تمامى عوالم تا به ناسوت را در بر دارد.

 اين عشق است كه با «فراق»، «هجران»، «درد»، «غم»، «سوز»، «ساز»، «آه»، «غربت»، «بى‏كسى»، «تنهايى»، «خون دل» و از همه مهم‏تر با «عشق» همدم است و عاشقانى را به نام اولياى حق به پهنه ناسوت نشان مى‏سازد كه از سر عشق به دستگيرى خلايق مى‏پردازند؛ آنان كه كمال دارند و جامعيت آثار فراوان علمى را رقم مى‏زنند و ايتام آل نبى - صلى‏الله‏عليه‏وآله - را در عصر غيبت از كوثرِ معرفتِ سرشار خود سيراب مى‏سازند و عمود حوزه‏هاى علمى شيعى در عرفان، فلسفه، فقه، اصول و دانش‏هاى اسلامى و انسانى و حتى علوم تجربى مى‏گردند و كالبد فرتوت و خسته دين‏مدارى را در هر عصرى، روحى دوباره مى‏دهند.

آنان با انس به حضرت حق و تمامى پديده‏ها با آن‏كه در سِرّ لا و لاتعين، سيرى ازلى و ابدى دارند، با همت، نَفَس و دَم خود، پدرانه از تمامى مردمان دستگيرى دارند و عجب است كه شهره غربت خويش هستند. غم يار همواره با رؤيت پربلاى آن صاحبان قدرت، در كتمانى پر پوشيده است. دل لاله‏گون و پر چشم آنان، براى هر كسى هم دلبرى دارد و هم گوش است و هم شاهد محبوب است.

 

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 269 | تاريخ : 13 مهر 1392 | زمان : 8:30 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com


نسخه‌ عرفان‌

سپاس‌ و ستايش‌ نثار حق‌ و اولياي‌ معصومين‌ باد كه‌ هويتشان‌ حكايت‌ موهبت‌ الهي‌ است‌.

انديشه‌، ادراك‌ و شهود بشري‌ گواهي‌ مي‌دهد كه‌ همه‌ي‌ پديده‌ها؛ به‌ويژه‌ انسان‌، ظهور و پديداري‌ از سينه‌ي‌ نزول‌ و صعود هستي‌ است‌.

ديد باز و ديده‌ي‌ صافي‌ چون‌ به‌ چهره‌ي‌ هستي‌ مي‌نگرد، آن‌ را نمودي‌ از ظهور حضرت‌ حق‌ مي‌يابد. با آن‌ كه‌ همه‌ي‌ افراد بشر و صاحبان‌ ملل‌ و نحل‌ درگير شبكه‌ي‌ فكر و انديشه‌ و به‌ نوعي‌ سرسپرده‌ي‌ كفر و ايمان‌ هستند، تنها حكمت‌ و معقول‌ ويژه‌ و قرب‌ ولايي‌ شيعه‌ است‌ كه‌ شكوفه‌هاي‌ شوق‌، عشق‌ و عرفان‌ حقيقي‌ را در دل‌ مي‌پروراند و آدمي‌ را از قيد و بند غير و ديگر بيني‌ و دويابي‌ مي‌رهاند؛ بي‌ آن‌ كه‌ بي‌محابا بر فكر و انديشه‌اي‌ خرده‌ گيرد.

سلوك‌ سالم‌ و وصول‌ حقيقي‌ حق‌ در گرو انديشه‌ و عمل‌ به‌ عرفان‌ قرآني‌ است‌ و ذكر دل‌نواز حق‌، تنها از زبان‌ عارفان‌ راستين‌ شنيده‌ مي‌شود و با شنيدن‌ آن‌ از چنين‌ زباني‌ با عنايت‌ الهي‌، ذايقه‌اي‌ تازه‌ از ملكوت‌: « ما عرفناك‌ حق‌ معرفتك‌ » در باطن‌ آدمي‌ پديدار مي‌گردد.

بحث‌ و گفتار درباره‌ي‌ عرفان‌؛ چون‌ سخن‌ گفتن‌ از باطن‌ جان‌ آدمي‌ است‌، شيرين‌ و شنيدني‌ است‌، ولي‌ كارگشاي‌ دل‌ دردمند و مشتاقِ مهجور نمي‌باشد و وصف‌ عيني‌ و اساس‌ و غايت‌ عرفان‌ را تنها بايد در چهره‌ي‌ همّت‌ عارفِ صاحب‌ تمكين‌ ديد و سر به‌ راه‌ شخصيت‌هاي‌ گوياي‌ فقر و فنا و چهره‌هاي‌ درخشان‌ معرفت‌ و عرفان‌ نهاد.

شناخت‌ عرفان‌ و يافت‌ عارف‌، از بيان‌ و عنوان‌ بر نمي‌آيد و تنها در گرو رؤيت‌ و حضور سالكي‌ دردمند و عارفي‌ بلا زده‌ مي‌باشد. تنها پويندگان‌ حقيقي‌ هستند كه‌ مي‌توانند بيانگر سرّ باطن‌ و راز حق‌ باشند. آن‌چه‌ بعد از طي‌ مراحل‌ صعود بيان‌گر هويت‌ آدمي‌ و اوج‌ عروج‌ حقيقت‌ بشري‌ است‌، همان‌ انديشه‌ي‌ نظري‌ و سلوك‌ عملي‌ عرفان‌ عالي‌ شيعي‌ است‌ كه‌ عالي‌ترين‌ يافته‌هاي‌ انسان‌ و بلندترين‌ قله‌هاي‌ شناخت‌ ربوبيت‌ حق‌ در چهره‌ي‌ عشق‌، معرفت‌، صفا و ولايت‌ مي‌باشد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 187 | تاريخ : 10 مهر 1392 | زمان : 2:29 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)


 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

پرسش: خدای تعالی را به چه گونه باید پرستید؟

پاسخ: براى عبادت خداوند گونه‏هاى متفاوتى وجود دارد كه تنها يك مورد آن عبادت خالى از شرك و كفر است. اگر كسى چيزى را به عنوان خداوند در ذهن خود تصور كند و زاييده‏ى خيال و ذهن خود را خدا بنامد و آن را عبادت كند، خدايى توهمى را عبادت كرده است. هم‏چنين اگر تصورى از خدا به ذهن نياورد و تنها اين معنا را در ذهن داشته باشد و بگويد من خدايى را كه نمى‏دانم چيست مى‏پرستم، او نيز كافر است. ما هر كارى كه مى‏خواهيم انجام دهيم در صورتى كه بخواهيم قصد قربت داشته باشيم نياز به خدا داريم. خداوند براى ما مثل آب براى آشپزخانه است. آشپزخانه‏اى كه آب ندارد به هيچ وجه اداره نمى‏شود و نمى‏توان در آن غذايى آماده نمود. در اين‏جا نيز هيچ كارى بدون خدا ارزش ندارد و كليد همه‏ى حركت‏هاى ما خداست. حال اگر نسبت به خدا توهم داشته باشيم به كفر دچار شده‏ايم. كسى دچار توهم و به تبع آن كفر است كه وقتى خداوند را عبادت مى‏كند نمى‏داند خدا چيست. توهم يعنى وقتى انسان در تاريكى يا به يك راه دور نگاه مى‏كند، تصور كند كسى آن‏جا ايستاده است، ولى نداند كيست. اين توهم است نه خيال، زيرا خيال صورت آشكار و واضح دارد ولى در توهم صورتى شفاف و روشن وجود ندارد. وقتى شما تصويرى از منزل خود داريد و با خود مى‏گوييد: «اين منزل من است، شما خانه‏ى خود را خيال نموده‏ايد؛ يعنى صورتى را با تمام جزييات آن در ذهن داريد، ولى وهم آن است كه چيزى را به گونه‏ى گنگ و مبهم در ذهن داشته باشيد، مثل اين‏كه كسى از اين‏كه چيزى در اتاق هست يا نه دچار ترس شود، ولى نداند چيزى هست يا خير! يا كسى فكر كند صدايى شنيد، ولى نداند آيا به صورت واقعى صدايى آمد يا نه. وهم آن است كه آدم نه بتواند ببيند و نه بتواند نبيند، نه معلوم باشد كه شنيده است و نه معلوم باشد كه نشنيده است. چنين صورت غير واضحى از خداوند در ذهن كفر است.

اما گونه‏ى دوم پرستش كه آن نيز به كفر آميخته است اين است كه كسى از خدا تنها واژه‏ى «خدا» را در ذهن آورد و معنايى از آن در نيابد و حتى وهمى كه در پيش گذشت را نيز در ذهن نداشته باشد و تصور كند خدا يعنى لفظ «خدا» و «اللّه‏» كه در سر در مساجد و منازل مى‏نويسند. پرستش لفظ نيز پرستش غير خدا و كفر است.

گونه‏ى سوم پرستش و عبادت اين است كه كسى هم لفظ «اللّه‏» و «خدا» را به ذهن بياورد و هم معناى آن و لفظ و معنا را با هم و به‏گونه‏اى تفكيكى داشته باشد و آن را بپرستد كه اين نوع پرستش به شرك آلوده است.

اما اگر كسى اسم خداوند را بر زبان آورد، و وقتى مى‏گويد «خدا» حقيقتى را در ذهن داشته باشد كه اين حقيقت با اسماى حسنايى كه ذاتى آن است و با ذات يكى است، در دل وى بنشيند و زبان وى نيز همان حقيقت را بگويد؛ حقيقتى كه در دل وى است و همه‏ى وجود آن حقيقت است و لفظ يا مفهوم و معنا نيست بلكه دوباره تأكيد مى‏شود كه يك حقيقت است و نه وهم يا صورت يا معنايى كه در ذهن و فكر اوست، به راستى چنين كسى خداوند را عبادت نموده و خود را از كفر و شرك باز داشته است.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 289 | تاريخ : 10 مهر 1392 | زمان : 2:18 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

نغمه‌هاي‌ عرفاني‌

چكيده

اين ياداشت‌ ، سخن‌ از عشق‌ سر مي‌دهد و «رقص‌ عشق‌» را توصيف‌ مي‌نمايد.‌ نوشته‌هايي‌ است‌ كه‌ در عباراتي‌ كوتاه‌ و آهنگين‌، برخي‌ از حقايق‌ عرفاني‌ را بيان‌ مي‌دارد.

رقص‌ عشق‌

آن‌چه‌ انسان‌ و همه‌ي‌ هستي‌ را به‌ سرمنزل‌ مقصود مي‌كشاند، عشق‌ است‌. عشق‌، بود و نُمود و نهايت‌ هر پديده‌ و موجود است‌. عشق‌، فاعل‌ هر فعل‌ و فعلِ هر فاعل‌ و محرك‌ ايجاد و حافظ‌ هر موجود است‌. عشق‌ مي‌سازد و بر ساخته‌ي‌ خود نهايت‌ سوز و ساز را روا مي‌دارد. عالم‌ و آدم‌ ظهوري‌ از عشق‌ است‌ و بناي‌ هستي‌ را عشق‌ بنياد كرد. عشق‌، عشق‌ را طلب‌ مي‌كند و طلب‌، خود، مطلوب‌ عشق‌ است‌ و اين‌ خود حقيقت‌ امر است‌ و بي‌حاصلي‌ هرگز در كار هستي‌ نيست‌. عشق‌ است‌ كه‌ منزلگه‌ مقصود را نشان‌ مي‌كند و حركت‌ به‌سوي‌ آن‌ را آسان‌ مي‌سازد و هر مشكل‌ را در اين‌ مسير به‌ هيچ‌ مي‌انگارد و در واقع‌ نفس‌ شكست‌ را پيروز مي‌نمايد و اين‌ خود، حكم‌ صريح‌ نظام‌ احسن‌ است‌.

كارگشاي‌ هستي‌ عشق‌ است‌ و كارگاه‌ عشق‌، هستي‌ است‌. هستي‌ جز عشق‌ نمي‌شناسد و عشق‌ خود شخص‌ هستي‌ است‌. عشق‌ خود را هستي‌ مي‌بيند و هستي‌ خود را عشق‌، و اين‌ دو مطلق‌ بي‌اطلاق‌ را حكايت‌ مي‌كنند و عنواني‌ از آن‌ معنون‌ و معنون‌ هر عنواني‌ مي‌باشند.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 271 | تاريخ : 5 مهر 1392 | زمان : 5:24 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
وزیر اسرائیلی:
در جریان سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، نمایندگان رژیم اسرائیل تصمیم به ترک سالن و تحریم این سخنرانی گرفتند. در این میان، یکی از وزرای کابینه نتانیاهو از این اقدام انتقاد کرده و آن را تصمیمی نادرست دانسته است.
تابناک: در جریان سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، نمایندگان رژیم اسرائیل تصمیم به ترک سالن و تحریم این سخنرانی گرفتند. در این میان، یکی از وزرای کابینه نتانیاهو از این اقدام انتقاد کرده و آن را تصمیمی نادرست دانسته است.

 یائیر لاپید، وزیر اقتصاد رژیم امور مالی رژیم اسرائیل و عضو کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو، از تصمیم هیئت این رژیم در سازمان ملل برای ترک سالن مجمع عمومی در زمان سخنرانی روحانی انتقاد کرده و آن را یک «اشتباه» خوانده است.

وی در این رابطه اظهار داشته: «اسرائیل نباید به عنوان مخالف دائمی راه حل های صلح آمیز شناخته شود. ما باید کاری کنیم که ایرانی ها مخالف صلح جلوه داده شوند. ترک سالن مجمع عمومی شبیه اقداماتی است که اعراب در مقابل اسرائیل انجام می دهند». 

گفتنی است «یووال استینیتز»، وزیر امور راهبردی رژیم اسرائیل و «ران پروسور»، نماینده این رژیم در سازمان ملل، اعضای هیئت نمایندگی رژیم اسرائیل را تشکیل می دادند که در زمان سخنرانی روحانی سالن را ترک کردند.

در همین حال، روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز با انتشار تحلیلی اشاره کرده که رژیم اسرائیل امسال در مخالفت خود با ایران در اجلاس مجمع عمومی، تنهاست و هیچ کشوری این رژیم را همراهی نمی کند. این روزنامه اشاره می کند در شرایطی که کشورهای غربی همگی آماده تعامل با دولت روحانی هستند، نتانیاهو همچنان نسبت به عملکرد و اهداف واقعی وی هشدار می دهد. 

علاوه بر این، روزنامه مذکور گزارش داده که نتانیاهو قصد دارد در سخنرانی خود در سازمان ملل، ضمن مقایسه ایران با کره شمالی، نسبت به نیات ایران در موضوع هسته ای القای تردید کند. 

به هر حال، به نظر می رسد این نخستین بار است که رژیم اسرائیل در مخالفت شدید خود با ایران تا این حد تنها و منزوی است و دیپلماسی دولت ایران در سازمان ملل توانسته نظر اغلب کشورهای جهان را به خود جلب نماید.
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : سیاسی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 268 | تاريخ : 13 مهر 1392 | زمان : 10:59 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

نقد و بررسي‌ خيالات‌ مصداقي‌

نقد و بررسي‌ خيالات‌ مصداقي‌ در گفتار برخي‌ از عالمان‌ توجه‌ به‌ مصاديق‌ كشفي‌ ـ عيني‌ اين‌ مفاهيم‌ ديده‌ مي‌شود؛ براي‌ نمونه‌ مي‌گويند: هنگامي‌ كه‌ در عالم‌ بالا سير مي‌كردم‌ مشاهده‌ نمودم‌ كه‌ چنين‌ و چنان‌ بود. عرش‌ را در فلك‌ چندم‌ يافتم‌، كرسي‌ را در فلان‌ فلك‌ مشاهده‌ كردم‌ و لوح‌ و قلم‌ را ديدم‌ كه‌ در حركت‌ وجودي‌ خود چنين‌ و چنان‌ مي‌رقصيدند. چنين‌ سخناني‌؛ اگرچه‌ ظاهري‌ زيبا دارد و براي‌ زماني‌ با خوش‌ باوري‌هاي‌ فراوان‌ روبرو بوده‌ است‌، هم‌اكنون‌ ارزش‌ معرفتي‌ و علمي‌ خود را از دست‌ داه‌ است‌. ريشه‌ي‌ چنين‌ سخناني‌، چيرگي‌ خيالات‌ ذهني‌ بر انديشه‌ است‌ و داده‌هاي‌ علمي‌ دنياي‌ امروز، چنين‌ پندارهايي‌ را بي‌ربط‌، نادرست‌ و غير قابل‌ قبول‌ مي‌داند. بنابراين‌، اگر در دنياي‌ علمي‌ امروز فلان‌ عارف‌ چيره‌ دست‌ و ورزيده‌ با خيال‌ راحت‌ و آرامش‌ تمام‌ گويد: عرش‌ و يا كرسي‌ داخل‌ در افلاك‌ است‌ و يا فلك‌ چندم‌ را عرش‌ احاطه‌ كرده‌ است‌ و يا بهشت‌ در فلان‌ فلك‌ مي‌باشد و آسمان‌ دنيا فضايي‌ براي‌ اموري‌ چنين‌ و چنان‌ است‌، حرف‌هايي‌ است‌ كه‌ هرگز ارزش‌ علمي‌ و تطبيقي‌ ندارد و از اساس‌ بي‌ معنا و باطل‌ مي‌باشد؛ به‌ طوري‌ كه‌ بر اساس‌ يافته‌هاي‌ علمي‌ دنياي‌ امروز مي‌توان‌ گفت‌: وجودات‌ مصداقيِ مقولاتي‌ نظير: عرش‌، كرسي‌ و مواردي‌ ديگري‌ مانند آن‌، برتر و فراتر از محدوده‌هاي‌ مادي‌ است‌ كه‌ براي‌ آن‌ها مرزهاي‌ مشخص‌ ديگري‌ را بايد دنبال‌ كرد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 207 | تاريخ : 31 شهريور 1392 | زمان : 13:42 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : اسمائ الحسنی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 201 | تاريخ : 31 شهريور 1392 | زمان : 12:26 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)


مرز عرفان‌ و همّت‌ عارف‌

همه‌ي‌ همّت‌ و مناط‌ و ملاك‌ كار براي‌ عارف‌ بايد رؤيت‌، حضور، مشاهده‌، كشف‌ و يافته‌هاي‌ عيني‌ باشد؛ در صورتي‌ كه‌ عارف‌ در مواردي‌ به‌ اين‌ فراز از عالم‌ عيني‌ دست‌ يابي‌ نداشته‌ باشد، دست‌كم‌ بايد اساس‌ كار خود را منطق‌ كلي‌، روش‌ نظري‌ و برهان‌ فلسفي‌ قرار دهد.

عارف‌، يا بايد از مشاهده‌ و كشف‌ و يافته‌هاي‌ خود سخن‌ سر دهد، كه‌ اين‌ همت‌ عارف‌ و لُبّ عرفان‌ است‌ و يا دست‌كم‌ مباني‌ و مسايل‌ خود را با براهين‌ حتمي‌ فلسفي‌ همراه‌ نمايد.

عارف‌، هرگز نبايد به‌ كم‌تر از اين‌ دو روش‌ معرفتي‌، تمسّك‌ جويد؛ چرا كه‌ تمسك‌ به‌ اين‌ دو فرهنگ‌ تحققي‌ و علمي‌ شأن‌ عارف‌ است‌ و عدم‌ آن‌ با خروج‌ از محدوده‌ي‌ عرفان‌ برابر است‌.

پس‌ عرفان‌ اسلامي‌ اساسي‌ به‌ مراتب‌ محكم‌تر و گسترده‌تر از فلسفه‌ و انديشه‌ي‌ حصولي‌ دارد. عارف‌ مي‌يابد آن‌چه‌ را كه‌ فيلسوف‌ مي‌داند، و مي‌شناسد و بر اين‌ اساس‌، بسياري‌ از حقايق‌ را كه‌ فلسفه‌ به‌ آن‌ راه‌ ندارد، در مي‌يابد.

آن‌چه‌ فيلسوف‌ مي‌داند، عارف‌ خود مي‌سازد و در اين‌ شأن‌ فارغ‌ از هر انديشه‌ و فكر و نظر است‌.

اين‌دو؛ اگرچه‌ در موارد بسياري‌ اشتراك‌ دارند و مباني‌ مشترك‌ بسياري‌ ميان‌ آنان‌ وجود دارد، فلسفه‌ هيچ‌گاه‌ فراتر از حصول‌ صوري‌ حقايق‌ و تحقق‌ نفس‌ معاني‌ نيست‌؛ در حالي‌ كه‌ عارف‌ نفس‌ حضور و وجود و تحقق‌ عيني‌ تمثلي‌ حقايق‌ و معاني‌ مي‌باشد.

عارف‌ تجسم‌ خارجي‌ و مصداق‌ بارز اراده‌ي‌ هستي‌ است‌؛ در حالي‌ كه‌ فيلسوف‌ دل‌ بر انديشه‌ي‌ حصولي‌ خوش‌ دارد و وجود وي‌ جز در پي‌ تحقق‌ علمي‌ موجودات‌ نيست‌.

در عرفان‌ آن‌چه‌ اهميت‌ و ارزش‌ حصولي‌ و حضوري‌ دارد، تنها بيان‌ دلايلي‌ است‌ كه‌ بر شهود و يافت‌هاي‌ كامل‌ غيبي‌ و يا دست‌كم‌ بر براهين‌ متقن‌ فلسفي‌ تكيه‌ دارد و هر چه‌ جز اين‌ باشد و مورد اعتماد قرار گيرد، ارزش‌ معرفتي‌ عرفاني‌ ندارد و تنها موقعيت‌ مسايل‌ فلسفي‌ را پيدا مي‌كند كه‌ چگونگي‌ آن‌ بيان‌ شد. اكنون‌ به‌ موقعيت‌ و چگونگي‌ عرفان‌ و كتاب‌هاي‌ عرفاني‌ اشاره‌اي‌ مي‌شود تا در تمامي‌ جهات‌ لازم‌، انديشه‌ي‌ تحول‌ و پيشگيري‌ تكوّن‌ يابد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 208 | تاريخ : 28 شهريور 1392 | زمان : 13:22 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com


مقـامـات‌ عارفـان‌

شرح‌ تفصيلي‌ و گسترده‌ي‌ دو نمط‌ نهم‌ و دهم الاشارات‌ والتنبيهات‌

عارف‌ در پي‌ حق‌ است‌ و حق‌ را مي‌يابد و چيزي‌ را در برابر حق‌ بر نمي‌گزيند . او از نعمت‌ ، دولت‌ و آخرت‌ و از هر طلبي‌ حتي‌ عرفان‌ نيز مي‌گذرد و تنها حق‌ را مي‌بيند ، بلكه‌ ديده‌ را نيز از دست‌ مي‌دهد و حضرت‌ حق‌، ديد و ديده‌ي‌ وي‌ مي‌گردد .

عارف‌ ، عرفان‌ علمي‌ و نيز عيني‌ را براي‌ حق‌ مي‌خواهد . او ذات‌ حق‌ را كه‌ بايد در محضرش‌ سكوت‌ پيشه‌ نمود و به‌ درگاهش‌ اظهار عجز كرد و بلندايي‌ است‌ كه‌ تيزترين‌ پرنده‌ي‌ انديشه‌ي‌ حِكَمي‌ و حتي‌ عرفاني‌ از پرواز بر دامنه‌ي‌ آن‌ عاجز است‌ را مي‌خواهد كه‌ البته‌ يافت‌ اين‌ معنا جز براي‌ محبوبان‌ و با تأسي‌ و همراهي‌ و دم‌ و امداد و استمداد از اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارت‌ : ميسر نيست‌ .

شخصيتي‌ كه‌ سعه‌ي‌ وجودي‌ اتم‌ و هويت‌ ساري‌ و معيت‌ قيومي‌ جنابش‌ با ذره‌ ذره‌ي‌ پديده‌ها سَر و سِرّ دارد و اول‌ و آخر و ظاهر و باطن‌ است‌ و بلكه‌ فراتر از هر وصفي‌ است‌ و اين‌ گونه‌ است‌ كه‌ عارف‌ نمي‌تواند غير از او چيزي‌ بخواهد يا چيزي‌ را بر حضرتش‌ مقدم‌ بدارد و در واقع‌ پس‌ و پيشي‌ براي‌ او قابل‌ تصور نيست‌ تا بتوان‌ چيزي‌ را بر آن‌ ترجيح‌ داد .

عارف‌ كسي‌ است‌ كه‌ همواره‌ نور حق‌ در سرّ وي‌ پرتو افشان‌ است‌ و چنين‌ كسي‌ جز حق‌ نمي‌بيند و جز به‌ حضرتش‌ رضايت‌ نمي‌دهد ، بلكه‌ جز او نيست‌ تا رضايتي‌ را برگزيند . البته‌ ، عارف‌ ، به‌ حق‌ نيز طمع‌ ندارد و از همه‌ي‌ هستي‌ و خود و بلكه‌ حضرت‌ حق‌ نفي‌ طمع‌ نموده‌ است‌ . وي‌ نفي‌ طمع‌ و عشق‌ ورزي‌ خود با حق‌ را نيز نمي‌بيند و نفي‌ طمع‌ را نيز نفي‌ نموده‌ و جز عشق‌ ليسيده‌ و در نهايت‌ مخلوط‌ چيزي‌ براي‌ وي‌ نمانده‌ است‌ ؛ عشقي‌ كه‌ عاشق‌ و عشق‌ و معشوق‌ يكي‌ است‌ و بلكه‌ از چنين‌ وحدتي‌ نيز نبايد دم‌ زد و فقط‌ بايد خاموش‌ نشست‌ و با ديده‌ي‌ حق‌ تماشاي‌ يار كرد .

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 202 | تاريخ : 26 شهريور 1392 | زمان : 14:03 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

حدیث ازامام رضا(ع)

 حسن ظن به خدا

احسـن الظن بالل, فان من حسـن ظنه بالله کان عنـد ظنه و من رضى بالقلیل من الرزق قبل منه الیسیر من العمل.و من رضى بالیسیر من الحلال خفت موونته و نعم اهله و بصره الله دار الدنـیا و دواءهـا واخـرجه منها سـالما الى دارالسلام.(21)

 

به خداوند خوشبین باش, زیرا هر که به خدا خوشبین باشد, خدابا گمان خـوش او همراه است, و هر که به رزق و روزى اندک خشنود باشد, خـداوند به کردار اندک او خشنود باشد , و هر که به اندک از روزى حلال خشنود باشـد, بارش سبک و خانـواده اش در نعمت باشد و خـداوند او را به دنیا و دوایـش بینا سازد و او را از دنیا به سلامت به دارالسلام بهشت رساند.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ایام الله,,
برچسب ها :
,
بازديد : 206 | تاريخ : 23 شهريور 1392 | زمان : 21:10 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

مقـامـات‌ عارفـان‌

شرح‌ تفصيلي‌ و گسترده‌ي‌ دو نمط‌ نهم‌ و دهم الاشارات‌ والتنبيهات‌

عارف‌ در پي‌ حق‌ است‌ و حق‌ را مي‌يابد و چيزي‌ را در برابر حق‌ بر نمي‌گزيند . او از نعمت‌ ، دولت‌ و آخرت‌ و از هر طلبي‌ حتي‌ عرفان‌ نيز مي‌گذرد و تنها حق‌ را مي‌بيند ، بلكه‌ ديده‌ را نيز از دست‌ مي‌دهد و حضرت‌ حق‌، ديد و ديده‌ي‌ وي‌ مي‌گردد .

عارف‌ ، عرفان‌ علمي‌ و نيز عيني‌ را براي‌ حق‌ مي‌خواهد . او ذات‌ حق‌ را كه‌ بايد در محضرش‌ سكوت‌ پيشه‌ نمود و به‌ درگاهش‌ اظهار عجز كرد و بلندايي‌ است‌ كه‌ تيزترين‌ پرنده‌ي‌ انديشه‌ي‌ حِكَمي‌ و حتي‌ عرفاني‌ از پرواز بر دامنه‌ي‌ آن‌ عاجز است‌ را مي‌خواهد كه‌ البته‌ يافت‌ اين‌ معنا جز براي‌ محبوبان‌ و با تأسي‌ و همراهي‌ و دم‌ و امداد و استمداد از اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارت‌ : ميسر نيست‌ .

شخصيتي‌ كه‌ سعه‌ي‌ وجودي‌ اتم‌ و هويت‌ ساري‌ و معيت‌ قيومي‌ جنابش‌ با ذره‌ ذره‌ي‌ پديده‌ها سَر و سِرّ دارد و اول‌ و آخر و ظاهر و باطن‌ است‌ و بلكه‌ فراتر از هر وصفي‌ است‌ و اين‌ گونه‌ است‌ كه‌ عارف‌ نمي‌تواند غير از او چيزي‌ بخواهد يا چيزي‌ را بر حضرتش‌ مقدم‌ بدارد و در واقع‌ پس‌ و پيشي‌ براي‌ او قابل‌ تصور نيست‌ تا بتوان‌ چيزي‌ را بر آن‌ ترجيح‌ داد .

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 269 | تاريخ : 20 شهريور 1392 | زمان : 11:47 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : اسمائ الحسنی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 267 | تاريخ : 20 شهريور 1392 | زمان : 11:46 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : اسمائ الحسنی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 253 | تاريخ : 20 شهريور 1392 | زمان : 10:56 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com


معرفت‌، باب‌ رؤيت‌

 جستارگشايي‌: از آغاز طلوع‌ دين‌ در افق‌ تاريخ‌ بشري‌، مقدّر شده‌ است‌ كه‌ دين‌ نردباني‌ براي‌ صعود انسان‌ به‌ مبدء آغازين‌ و وصول‌ به‌ سرچشمه‌ي‌ ازلي‌ خويش‌ باشد. اما از آن‌جا كه‌ «معصوميت‌ فطري‌ آدمي‌» در سير نزولي‌ به‌ عالم‌ ملك‌، به‌ گرد و غبار «نسيان‌ انساني‌» مكدّر گرديده‌، همواره‌ نيازمند تطهير باطني‌ و معنوي‌ بوده‌ است‌ كه‌ اين‌ امر پس‌ از حضرات‌ معصومين عليهم السلام و در عصر غيبت‌، بر عهده‌ي‌ اولياء الله و عارفان‌ راستين‌ مكتب‌ محمدي‌ نهاده‌ شده‌ است‌.

آيت‌الله نكونام‌ از معدود اساتيدي‌ است‌ كه لزوم‌ دستيابي‌ به‌ علم‌ باطن‌ و معرفت‌الله را نه‌ تنها همپا و همگام‌ علوم‌ رسمي‌ و ظاهري‌ دين‌ ضروري‌ مي‌دانند، بلكه‌ گام‌ نهادن‌ در اين‌ طريق‌ را هدف‌ اصلي‌ دين‌ مي‌شمارند. ايشان‌ كه‌ از اساتيد برجسته‌ي‌ حوزه‌ي‌ علميه‌ي‌ قم‌ مي‌باشند، ساليان‌ مديدي‌ است‌ كه‌ علاوه‌ بر تدريس‌ دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌، به‌ تدريس‌ خصوصي‌ كتاب‌هاي‌ عرفاني‌ و فلسفي‌ نيز اهتمام‌ داشته‌اند و در اين‌ زمينه‌ تأليفات‌ بسياري‌ از ايشان‌ در اختيار علاقمندان‌ قرار گرفته‌ است‌.

متن‌ حاضر، سخنراني‌ ايشان‌ در باب‌ يكي‌ از دغدغه‌هاي‌ اصلي‌ سير و سلوك‌؛ يعني‌ مسأله‌ي‌ خروج‌ از نفسانيات‌ و وصل‌ به‌ معرفت‌الله، همراه‌ با شهود و رؤيت‌ مي‌باشد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
صفحات


درباره ی ما

دراین وبلاگ سعی شده است اندیشه های یکی ازنوادر روزگار یعنی آیت الله نکونام ارائه گردد. آن‏چه در اين نوشته ‏ها مورد اهميت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دينى و پيرايه ‏زدايى كتاب‏هاى اسلامى است كه موجبات ركود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنين تقويت عوامل جهل‏ زدايى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى كه سبب حيات علمى و دينى هرچه بيش‏تر جامعه‏ى مسلمين مى ‏گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند. بايد گفت اين آثار به نوآورى و گره‏ گشايى در قلمرو انديشه‏ى دينى و بازپيرايى ذخاير فكرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دينى اهتمام دارد و به تحقيق جامع و منسجم زير ساخت‏ه اى انديشه دينى مى ‏پردازد و آسيب‏هاى باور داشت‏هاى دينى را به چالش مى‏ كشاند و به ارايه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پيش روى آن مى‏ پردازد و پيرايه ‏زدايى از آموزه‏ هاى دينى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترين هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه كه گذشت ،مى‏ توان توليد علم و نوآورى در حوزه‏ى دين پژوهى و پاسخ به نيازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترين ويژگى ‏هاى آن دانست.
پروفایل مدیر
آخرین نظرات
امید
امید میگه :
سلام خیلی زیبا بود ممنون
مسیر معرفت
مسیر معرفت میگه :
سلام خیلی جالب اسم وبلاگ منو شما یکی خوشبختم کاش می فرمودید اهل کجاهستید سری به ما نمیزنی ؟بیا تو مسیر آپم[گل]
تیم طوفان گناوه
تیم طوفان گناوه میگه :
سلام سایت خیلی خوبی داری ومطالب زیبایی هم نوشتی
اگه میشه وبلاگ من رو لینک کن من هم همین کارو میکنم اگه موافق بودی
خبر بده ممنون

میگه :
.
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
4+2=:
 
(بارگزاري مجدد)
تبادل لینک
عنوان لينك
توضيحات :
آدرس لينك
كد امنيتي
امکانات جانبی
Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی