تبليغات X
مسیر معرفت

بازديد : 267 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:47 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

احاديث منقول از حضرت معصومه (س)

حدثتني فَاطِمَةُ وَ زَيْنَبُ وَ أمَّ كُلْثُوم بَنَاتُ مُوسَى بْن ِ جَعْفَر قُلْنَ:... عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت ِرَسُول ِاللّه ِصَلَّى اللّه عَلَيْه ِوَ آله و سَلَّمَ وَ رَضِىَ عَنْهَا قَالَتْ : «أنَسِيتُمْ قَوْلَ رَسُول ِاللّه ِصِلَّى اللّهُ عَلَيْه ِوَ سَلَّم يَوْمَ غَد ِ ير ِخُمٍّ، مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوُلاهُ وَ قَوْلُهُ صَلَّى اللّهُ عَلَيْه ِوَ آله و سَلَّمَ ،أنْتَ مِنِّى بِمَنْز ِلَة ِهَارُونَ مِنْ مُوسى؟!»

فاطمه معصومه (س) اين روايت را از دختر امام صادق(ع) نقل مى كند كه سلسله سندش در نهايت به فاطمه زهرا(س) مى رسد.

فاطمه زهرا(س)، دختر بزرگوار رسول اكرم (ص) فرمود: « آيا فرمايش رسول خدا(ص) را در روز غدير خم فراموش كرده ايد كه فرمود: هر كس من مولاى اويم، على مولاى اوست، و (آيافراموش كرده ايد) ديگر فرمايش آن حضرت را كه فرمود: تو براى من همانند هارون براى موسى هستى؟!»(١)

… عَنْ فَاطِمَةُ بِنْتَ موسَى بْن جَعْفَر (ع)... عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت ِرَسُول ِاللّهِ صَلَّى اللّه عَلَيْه ِوَ آلِهِ وِ سَلَّمَ ، قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اللّه ِصَلَّى اللّه ِعَلَيْه ِوَ آلِه ِوَ سَلَّمَ : «ألا مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آل ِمُحَمَّد ماتَ شَهِيداً.

فاطمه معصومه(س)، از دختر امام صادق (ع) روايتى نقل مى كند كه سلسله سندش به حضرت فاطمه زهرا(س)مى رسد كه آن حضرت مى فرمايد: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: «آگاه باشيد! هركس با محبّت آل محمّد بميرد شهيد از دنيا رفته است.»

مرحوم علامه مجلسى از شيخ صدوق روايتى بس ارزشمند درباره ارزش زيارت فاطمه معصومه (س) نقل مى كند:

قَالَ سَألْتُ اَبَا الْحَسَن ِالر ِّضَا(ع) عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت ِمُوسَى بْن ِجَعْفَر (ع)، فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةَ.

راوى گويد از امام رضا(ع) درباره حضرت فاطمه معصومه پرسيدم. آن حضرت فرمود:« هركس قبرش را زيارت كند، بهشت بر او واجب مى شود .


١-عوالم العلوم، ج ٢١، ص ٣٥٣ به نقل از اسنى المطالب ص ٤٩ تا ص ٥١. اين روايت مدارك ديگرى هم دارد كه در شرح مفصّل به آن پرداخته ايم .

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : ایام الله,,
برچسب ها :
,
بازديد : 373 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:46 | نويسنده : ریحانه | نظرات (1)

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

 

ارزش‌ كشف‌ غير معصوم‌

تنها موضوعي‌ كه‌ اين‌جا پيش‌ مي‌آيد و فرق‌ كشف‌ معصوم‌ و غير معصوم‌ را نمايان‌ مي‌سازد، عدم‌ لزوم‌ اعتقاد و اذعان‌ براي‌ ديگران‌ نسبت‌ به‌ كشف‌ غير معصوم‌ است‌.

هنگامي‌ كه‌ عارفي‌ از كشفي‌ خبر مي‌دهد و يا يافت‌هاي‌ خود را بازگو مي‌كند، اين‌ امر براي‌ ديگران‌ ارزش‌ حقيقي‌ ندارد و حجت‌ نيست‌؛ بلكه‌ تنها استماع‌ قول‌ مدعي‌ كشف‌ است‌ و بر خلاف‌ كشف‌ معصوم‌ اذعان‌ به‌ آن‌ لازم‌ نيست‌.

عارفي‌ كه‌ از ديده‌ و يا شنيده‌ي‌ خود خبر مي‌دهد، حجيت‌ تمامي‌ مكاشفات‌ وي‌ ويژه‌ي‌ اوست‌ و براي‌ ديگران‌ حجّيتي‌ ندارد؛ اگرچه‌ ممكن‌ است‌ براي‌ مبتدي‌ دل‌ باخته‌، با لذت‌ و رغبت‌ همراه‌ باشد؛ ولي‌ فايده‌ي‌ ديگري‌ ندارد و داراي‌ آثار حكمي‌ و وضعي‌ نسبت‌ به‌ ديگران‌ نيست‌.

با فرض‌ صدق‌ و عدل‌ عارف‌ و به‌ دليل‌ عدم‌ محاليت‌ و امتناع‌ عقلي‌ و تخطئه‌ي‌ شرعي‌ نسبت‌ به‌ اين‌گونه‌ امور، مجال‌ انكار و يا تكذيب‌ عارف‌ براي‌ هيچ‌ عاقل‌ و دانايي‌ باقي‌ نمي‌ماند.

پس‌ اگرچه‌ دليلي‌ بر لزوم‌ اعتقاد به‌ كشف‌ عارف‌ وجود ندارد؛ انكار و تكذيب‌ او نيز جايز نمي‌باشد؛ زيرا دليل‌ روشني‌ براي‌ انكار وجود ندارد و با فرض‌ صدق‌ و عدالت‌ عارف‌، منكر وي‌ در حكم‌ جاهل‌ مي‌باشد.

پرسش‌ مهمي‌ كه‌ در اين‌ زمينه‌ رخ‌ مي‌نمايد اين‌ است‌ كه‌ اگر كشف‌ عارفي‌ در حال‌ مكاشفه‌ و يا بعد از آن‌، در زمان‌ حيات‌ آن‌ عارف‌ و يا بعد از آن‌ بطور قطع‌ و ضرورت‌ از نظر ما باطل‌ و نادرست‌ باشد، بايد با آن‌ چه‌ كرد؟

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 371 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:46 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

كشف‌ غير معصوم‌

نوع‌ دوم‌ از انواع‌ كشف‌، مكاشفات‌ غير معصومين‌ از اوليا و عارفان‌ بحق‌ است‌ كه‌ در جهت‌ دريافت‌ حقايق‌ معنوي‌ و شهود و وصول‌ به‌ صور حقيقي‌ مثالات‌ عوالم‌ كشفي‌ تحقق‌ مي‌يابد.

عارفي‌ چيزي‌ مي‌بيند و يا از آن‌ خبر مي‌دهد، كامل‌ و رسيده‌اي‌ درباره‌ي‌ رؤيت‌ و كشف‌ خود سخن‌ مي‌گويد كه‌ در اين‌ بحث‌ بيش‌ از هر چيز اين‌ نوع‌ كشف‌ مورد تحليل‌ ما قرار مي‌گيرد؛ نه‌ قسم‌ اول‌ از طرق‌ كشف‌ كه‌ توسط‌ حضرات‌ معصومين‌ عليهم السلام تحقق‌ مي‌يابد و همان‌ طور كه‌ در مباحث‌ پيشين‌ اشاره‌ كرديم‌ روشن‌ است‌ كه‌ ما نسبت‌ به‌ كشف‌ معصوم‌ 7 ملزم‌ به‌ پذيرش‌ و اطاعت‌ از آن‌ هستيم‌.

اين‌ بزرگواران‌ كه‌ از مصاديق‌ واقعي‌ و عيني‌ انسان‌ كامل‌ مي‌باشند، گذشته‌ از آن‌ كه‌ واژه‌هاي‌ پيامبر و امام‌ و ديگر عناوين‌ ديني‌ را سزاوار هستند، مصاديق‌ واقعي‌ و بحق‌ عرفاي‌ كمّل‌ و اقطاب‌ و ديگر القاب‌ نيز مي‌باشند.

كشف‌ آن‌ها كشف‌ تام‌ و عين‌ واقع‌ است‌ و حكايت‌ آن‌ها از صدق‌ و عدل‌ تمام‌ برخوردار مي‌باشد و هيچ‌ دوگانگي‌ و تبايني‌ ميان‌ قوه‌ و فعل‌ آنان‌ با مراتب‌ معنوي‌ وجود ندارد ؛ زيرا كشف‌ تام‌ كه‌ از لوازم‌ عصمت‌ و طهارت‌ است‌، ذاتي‌ اولياي‌ معصومين‌ عليهم السلام مي‌باشد.

ولي‌ دسته‌ي‌ دوم‌ از مكاشفات‌ براي‌ عرفا و اولياي‌ الهي‌ كه‌ داعيه‌ي‌ عصمت‌ ندارند از اين‌ لازمه‌ي‌ ذاتي‌ بي‌ بهره‌ است‌ و تنها داراي‌ احكام‌ و ويژگي‌هاي‌ خاصي‌ است‌ كه‌ به‌ زودي‌ در فرازهاي‌ بعدي‌ بحث‌ به‌طور فشرده‌ بيان‌ مي‌گردد.

البته‌، همان‌طور كه‌ در پيش‌ به‌ آن‌ اشاره‌ شد، بايد روشن‌ باشد كه‌ راه‌ وصول‌ به‌ حقايق‌ از طريق‌ مكاشفات‌ معنوي‌، حقيقي‌ و صوري‌ بدون‌ هيچ‌ محدوديت‌ خاصي‌ براي‌ همگان‌ باز است‌ و هيچ‌ منع‌ و يا فقدان‌ اقتضايي‌ براي‌ آن‌ وجود ندارد؛ زيرا حقايق‌ غيبي‌ و عوالم‌ حقيقي‌، مصاديق‌ خارجي‌ موجودات‌ تجردي‌ است‌ و هنگامي‌ كه‌ رفع‌ موانع‌ و دفع‌ كدورات‌ نفساني‌ از چهره‌ي‌ باطن‌ آدمي‌ گردد، وجهي‌ براي‌ عدم‌ رؤيت‌ باقي‌ نمي‌ماند؛ اگرچه‌ رفع‌ موانع‌ چندان‌ آسان‌ نيست‌ و مشكلات‌ فراواني‌ دارد كه‌ نمي‌توان‌ به‌ آساني‌ از آن‌ گذشت‌.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 372 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:46 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 

غيب‌ و بيداري‌

قوت‌ نفس‌ و اقتدار خيال‌ آدمي‌ سبب‌ وصول‌ به‌ غيب‌ در بيداري‌ مي‌گردد. دسترسي‌ به‌ غيب‌ و آگاهي‌ از آن‌، راه‌هاي‌ بسياري‌ دارد كه‌ نوشتار حاضر به‌ يادآوري‌ مسيرهاي‌ كشف‌ غيب‌ به‌ نقد و بررسي‌ هر يك‌ مي‌پردازد. هر يك‌ از برهان‌، عرفان‌ و شيطان‌ مي‌تواند با شرايطي‌ انسان‌ را به‌ غيب‌ و آشنا سازد.

علم‌ حساب‌، اسطرلاب‌، قيافه‌، كف‌ بيني‌، احكام‌ نجومي‌، تردستي‌، جفر، كهانت‌، آيينه‌ بيني‌، سحر، طاس‌ نشيني‌، احضار جن‌، استعانت‌ به‌ ارواح‌ ارضي‌، خاطره‌، كشف‌، شهود، الهام‌ و وحي‌ برخي‌ از راه‌هاي‌ دستيابي‌ به‌ غيب‌ است‌ كه‌ اين‌ نوشته‌ آن‌ را به‌ بررسي‌ و كاوش‌ مي‌گذارد و ويژگي‌هاي‌ هر يك‌ را تشريح‌ مي‌نمايد.

وصول‌ به‌ غيب‌ در بيداري‌

وصول‌ به‌ غيب‌ در بيداري‌ به‌ دو امر نياز دارد: يكي‌ قوت‌ نفس‌ و ديگري‌ قوت‌ خيال‌ آدمي‌. اگر نفس‌ به‌ گونه‌اي‌ قوي‌ شود و اقتدار يابد كه‌ افزوده‌ بر مديريت‌ حواس‌ ظاهري‌ در بيداري‌، توانايي‌ توجه‌ كامل‌ به‌ باطن‌ را داشته‌ باشد و ظاهر، علت‌ غفلت‌ از باطن‌ و توجه‌ به‌ باطن‌، علت‌ غفلت‌ از توجه‌ به‌ ظاهر نگردد - و چنان‌ قدرت‌ داشته‌ باشد كه‌ «بنطاسيا» را در احاطه‌ي‌ خود گيرد و از حسّ ظاهر جدا نمايد، براي‌ انسان‌ «رؤيت‌» و «مشاهده‌» ياد تجربه‌ي‌ عرفاني‌ حاصل‌ مي‌گردد. پس‌ توجه‌ كامل‌ نفس‌ به‌ قواي‌ باطن‌ و ظاهر و قدرت‌ خيال‌ احاطه‌ي‌ «بنطاسيا» عامل‌ حصول‌ غيب‌ مي‌گردد و اين‌ گاه‌ ثابت‌ است‌ و زماني‌ آني‌ است‌.

 

 

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 274 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:46 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
مذهب جعفرى

آنكه در اخبار فقه شيعه تتبع كند خواهد ديد روايتهاى رسيده از امام صادق (ع) در مسائل مختلف فقهى و كلامى مجموعه‏اى گسترده و متنوع است و براى همين است كه مذهب شيعه را مذهب جعفرى خوانده‏اند. گشايشى كه در آغاز دهه سوم سده دوم هجرى پديد آمد موجب شد مردم آزادانه‏تر به امام صادق (ع) روى آورند و گشودن مشكلات فقهى و غير فقهى را از او بخواهند.

ابن حجر در باره حضرتش نوشته است: مردم از علم او چندان نقل كردند كه آوازه آن به همه شهرها رسيد. امامان بزرگ چون يحيى بن سعيد، ابن جريح، مالك، سفيان بن عيينه، سفيان ثورى، ابو حنيفه، شعبه و ايوب سختيانى از او روايت كرده‏اند. (1)

دانشمندان از هيچ يك از اهل بيت رسول خدا به مقدار آنچه از ابو عبد الله روايت دارند نقل نكرده‏اند، و هيچ يك از آنان متعلمان و شاگردانى به اندازه شاگردان او نداشته‏اند، و روايات هيچ يك از آنان برابر با روايتهاى رسيده از او نيست. اصحاب حديث نام راويان از او را چهار هزار تن نوشته‏اند. نشانه آشكار امامت او خردها را حيران مى‏كند و زبان مخالفان را از طعن و شبهت لال مى‏سازد. (2)

ذهبى از ابو حنيفه آورده است: فقيه‏تر از جعفر بن محمد نديدم. (3)

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : اهل بیت,,
برچسب ها :
,
بازديد : 361 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:46 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

طواف فاطمی ولایت

چگونه از شبهه‌ها نجات یابیم؟

  اگر در محور حق باشیم و با حق، مرتبط گردیم، حتی اگر زمین هم بخوریم، بلندمان می‌كنند؛ و ولایت حضرت علی(علیه‌السلام)، مصداق همان حقّی است که در همه حال از پیروانش دستگیری می‌کند؛ که "عَلِیٌّ(علیه‌السلام) مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی(علیه‌السلام)، یمِیلُ مَعَ الْحَقِّ كَیفَ مَا مَالَ"[1].

سیره‌ی قولی و فعلی آن بزرگوار، تماماً حق را معرفی می‌کند. بعد از ایشان نیز، فرزندان معصومش(علیهم‌السلام)مصداق حقّ‌اند؛ و امروز در زمان غیبت، امام مهدی(عجّل‌الله‌فرجه) نمونه‌ی کامل حقّ است و هر که می‌خواهد از این الگوی بی‌بدیل بهره ببرد، باید با آن، ارتباط برقرار کند.

البته در دوران غیبت، تنها اوحدی از انسان‌ها می‌توانند با حضرت حجت(عجّل‌الله‌فرجه)، به طور مستقیم ارتباط داشته باشند. اما آن نوع ارتباطی که برای همگان ممکن است، ارتباط وجودی با امام است که اگر این نباشد، ارتباط ظاهری نیز چندان فایده نخواهد داشت.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 367 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:45 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

فقر و فخر

اين مقاله به‌ تحليل‌ و بررسي‌ معناي‌ صحيح‌ عبارت‌: «الفقر فخري‌» مي‌پردازد كه‌ به‌ عنوان‌ روايت‌ نقل‌ شده‌ است‌.

اين‌ يادداشت‌ ضرورت‌ توجه‌ به‌ چنين‌ عبارت‌هايي‌ كه‌ در بسياري‌ از كتاب‌هاي‌ عرفاني‌ به‌ عنوان‌ روايت‌ از آن‌ ياد شده‌ است‌ را خاطرنشان‌ مي‌سازد و روايت‌ بودن‌ آن‌ را مورد ترديد قرار مي‌دهد.

معناي‌ صحيح‌ و درستي‌ كه‌ براي‌ جمله‌ي‌ مشهور: «الفقر فخري‌» مي‌توان‌ داشت‌ اين‌ است‌ كه‌ فقر را به‌ معناي‌ گذشت‌ و ايثار و نداري‌ از روي‌ توان‌ و اقتدار معنا نمود.

كسي‌ كه‌ هزينه‌هاي‌ خود را تأمين‌ مي‌كند و كوشش‌ و تلاش‌ اقتصادي‌ دارد و بعد از اكتساب‌، چيزي‌ براي‌ خود نمي‌گذارد و هر چه‌ هست‌ را از روي‌ كرم‌ و بزرگواري‌ انفاق‌ و ايثار مي‌نمايد و ديگران‌ را بر خود مقدم‌ مي‌دارد، فقر وي‌ فخر و نداري‌ او افتخار است‌؛ زيرا مي‌تواند با نبودي‌ و نداري‌ به‌ سلامت‌ زندگي‌ كند و در حوادث‌، گرفتار عوارض‌ فقر ضعيفان‌ نشود.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 434 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:45 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 Beautify images, blog, blog template, blogging service, Plvdks, music code, Rvzgzr http://roozgozar.com dot com

دريافت‌هاي‌ باطني‌ معصومين‌ عليهم السلام

طريق‌ اول‌ براي‌ كشف‌ و آگاهي‌ از غيب‌ و اِخبار از اين‌ حقايق‌ و معاني‌، وحي‌ و الهام‌ است‌. چه‌ بسيار اموري‌ كه‌ در حيطه‌ي‌ قدرت‌ و دريافت‌ و بازگويي‌ حضرات‌ معصومين‌ عليهم السلام و پيامبران‌ الهي‌ و امامان‌ معصوم‌ هست‌؛ ولي‌ ما از آن‌ بي‌ خبريم‌.

آن‌چه‌ مسلم‌ است‌، طريق‌ كشف‌ غيبي‌ كه‌ معصوم‌ از آن‌ پرده‌ بر مي‌دارد و در تيررس‌ خود قرار مي‌دهد نوع‌ خاصي‌ از آگاهي‌ و يافت‌ انساني‌ است‌ و داراي‌ خصوصيات‌ و ويژگي‌هاي‌ ممتازي‌ مي‌باشد. اين‌ گونه‌ مكاشفات‌ و دريافت‌ها جز در راستاي‌ افق‌ كشف‌ و يافت‌ معصوم‌ 7 نيست‌ و تنها انحصار به‌ اين‌ پاكان‌ دارد كه‌ در اين‌جا تنها به‌ دو خصوصيت‌ داخلي‌ و خارجي‌ آن‌ اشاره‌ مي‌شود.

كشف‌ و يافت‌ معصوم‌، نفس‌ خود واقع‌ است‌ به‌ گونه‌اي‌ كه‌ از هر خطايي‌ مصون‌ و محفوظ‌ مي‌باشد. حقيقتي‌ را كه‌ معصوم‌ بيان‌ مي‌كند و عالمي‌ را كه‌ آن‌ حضرت‌ عنوان‌ مي‌نمايد عين‌ آن‌ حقيقت‌ منكشف‌ است‌ و هرگز احتمال‌ لغزش‌ و خطايي‌ در پيرامون‌ آن‌ وجود ندارد.

عالَم‌ و يا عنواني‌ را كه‌ معصوم‌ معرفي‌ مي‌نمايد و از آن‌ خبر مي‌دهد همان‌ واقعيت‌ خارجي‌ و مصداق‌ حقيقتي‌ آن‌ شي‌ء است‌ كه‌ در حيطه‌ي‌ قدرت‌ الهي‌ معصوم‌ قرار گرفته‌ است‌.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 367 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:45 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
 
 
 
"عماد رزق" رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در بیروت پنج تصویر ماهواره ای از 80 هدف احتمالی در داخل اراضی فلسطین اشغالی را که در تیررس موشکهای سوریه قرار دارند،منتشر کرده است.
 
 
 
خبرگزاری مهر: "عماد رزق" رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در بیروت پنج تصویر ماهواره ای از 80 هدف احتمالی در داخل اراضی فلسطین اشغالی را که در تیررس موشکهای سوریه قرار دارند،منتشر کرده است.

 پیش بینی می شود در صورت آغاز حمله ائتلاف غربی عربی علیه سوریه، این نقاط هدف موشکهای سوریه قرار بگیرند. برخی منابع صهیونیستی امروز مدعی شده اند که حمله به سوریه فردا پنج شنبه با پرتاب موشکهایی به سوی اهداف از پیش تعیین شده در سوریه آغاز می شود.

اما پنج نقطه مهم و استراتژیک در اراضی فلسطین اشغالی که در تیررس موشکهای سوریه قرار دارند همراه با تصاویر ماهواره ای آنها به شرح زیر است:
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : سیاسی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 275 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:45 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

Beautify images | www.RoozGozar.com | Beautiful pictures

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : اسمائ الحسنی,,
برچسب ها :
,
بازديد : 393 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:44 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 Beautify images, blog, blog template, blogging service, Plvdks, music code, Rvzgzr http://roozgozar.com dot com

عوالم‌ مينا

گفتاري‌ در شيوه‌ي‌ شناخت‌ حقايقي‌ مانند عرش‌، كرسي‌، لوح‌، قلم‌ و...

چكيده :

در بيان‌ واژه‌ها و مفاهيم‌ اسلامي‌ كه‌ در قرآن‌ و سنت‌ حضرات‌ معصومين‌ عليهم السلام آمده‌ است‌ عناوين‌ و موضوعاتي‌ ديده‌ مي‌شود كه‌ هر يك‌ به‌ تنهايي‌ موقعيت‌ معرفتي‌ و جايگاه‌ عالي‌ و ارزشي‌ دين‌ مقدس‌ اسلام‌ را در شناخت‌ عناصر و عوالم‌ نظام‌ هستي‌ مشخص‌ مي‌نمايد و هر انديشمند دانايي‌ را به‌ فكر در حقايق‌ عالم‌ بر مي‌انگيزد كه‌ براي‌ نمونه‌ به‌ برخي‌ از اين‌ معاني‌ و واژه‌ها؛ همچون‌: عرش‌ ، كرسي‌ ، لوح‌، قلم‌ ، لوح‌ محفوظ‌ ، علّيين‌ و أمّ الكتاب‌ مي‌توان‌ اشاره‌ كرد.

ابتدا لازم‌ است‌ به‌ اين‌ موضوع‌ اشاره‌ شود كه‌ اصل‌ اعتقاد به‌ وجود خارجي‌ چنين‌ حقايق‌ و معاني‌ بر هر مسلماني‌ ضرورت‌ دارد و هر مؤمني‌ بايد از حقايق‌ علمي‌ و مصاديق‌ خارجي‌ آن‌ اطّلاع‌ تحقيقي‌ داشته‌ باشد و در وجود علمي‌ و عيني‌ آن‌ از آگاهي‌هاي‌ لازم‌ بي‌بهره‌ نباشد؛ چرا كه‌ وجود عيني‌ و خارجي‌ چنين‌ حقايقي‌ از مسلّمات‌ شريعت‌ و لسان‌ قرآن‌ و سنت‌ مي‌باشد؛ به‌ طوري‌كه‌ انكار كلي‌ آن‌ با انكار ديانت‌ برابر است‌.

بعد از اعتقاد و ايمان‌ به‌ حقايق‌ خارجي‌ و غيبي‌ اين‌گونه‌ مفاهيم‌ و واژه‌ها كه‌ از مصاديق‌ ايمان‌ به‌ غيب‌ است‌ اين‌ موضوع‌ پيش‌ مي‌آيد كه‌ شناخت‌ واقعي‌ و وصول‌ حقيقي‌ به‌ چنين‌ اموري‌ از چه‌ راهي‌ ممكن‌ مي‌باشد و چگونه‌ مي‌توان‌ ارتباط‌ علمي‌ و يا حضوري‌ با اين‌ حقايق‌ وجودي‌ برقرار ساخت‌ و از اين‌ عوالم‌ عيني‌ آگاه‌ گشت‌؟ نوشتار حاضر به‌ بررسي‌ اين‌ مهم‌ مي‌پردازد و راه‌ وصول‌ و معيار شناخت‌ مصداقي‌ مفاهيم‌ ياد شده‌ را مورد شناسايي‌ قرار مي‌دهد.

چه‌ كسي‌ و يا چه‌ علمي‌ مي‌تواند از حقايق‌ مصداقي‌ و چگونگي‌ خارجي‌ آن‌ به‌ ما خبر دهد و يا ما را به‌ آن‌ واصل‌ نمايد؟ كار علم‌ است‌ يا فلسفه‌ يا عرفان‌؟ كدام‌ يك‌ از روش‌هاي‌ مذگور مي‌تواند داعيه‌ي‌ اثبات‌ اين‌ عوالم‌ را داشته‌ باشند و يا بايد اصولاً راه‌ ديگري‌ را دنبال‌ كرد؟

خلاصه‌ براي‌ تخلق‌ به‌ اين‌ حقايق‌ در كانون‌ و منبع‌ فيوضات‌ استعدادي‌ نفس‌ انساني‌ خويش‌ بايد دست‌ در كدام‌ دامن‌ انداخت‌، در چه‌ طريقي‌ گام‌ برداشت‌ و از چه‌ مبديي‌ استمداد جست‌؟ آيا با كوشش‌ به‌ نتيجه‌ مي‌رسيم‌ يا با اميد؟ با توسل‌ مقصود ما حاصل‌ مي‌شود يا با تحقيق‌؟ يا بايد پذيرفت‌ كه‌ براي‌ حل‌ اين‌ گونه‌ مسايل‌ فقط‌ وحي‌ و عصمت‌ است‌ كه‌ كارگشاست‌؟

اين‌جاست‌ كه‌ بايد اين‌ امور را بخوبي‌ مورد تحليل‌ و كاوش‌ قرار داد و از آن‌ به‌طور صريح‌ و واضح‌ سخن‌ سر داد و از رخساره‌ي‌ تمامي‌ ابهامات‌ پرده‌ برداشت‌.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
صفحات


درباره ی ما

دراین وبلاگ سعی شده است اندیشه های یکی ازنوادر روزگار یعنی آیت الله نکونام ارائه گردد. آن‏چه در اين نوشته ‏ها مورد اهميت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دينى و پيرايه ‏زدايى كتاب‏هاى اسلامى است كه موجبات ركود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنين تقويت عوامل جهل‏ زدايى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى كه سبب حيات علمى و دينى هرچه بيش‏تر جامعه‏ى مسلمين مى ‏گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند. بايد گفت اين آثار به نوآورى و گره‏ گشايى در قلمرو انديشه‏ى دينى و بازپيرايى ذخاير فكرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دينى اهتمام دارد و به تحقيق جامع و منسجم زير ساخت‏ه اى انديشه دينى مى ‏پردازد و آسيب‏هاى باور داشت‏هاى دينى را به چالش مى‏ كشاند و به ارايه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پيش روى آن مى‏ پردازد و پيرايه ‏زدايى از آموزه‏ هاى دينى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترين هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه كه گذشت ،مى‏ توان توليد علم و نوآورى در حوزه‏ى دين پژوهى و پاسخ به نيازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترين ويژگى ‏هاى آن دانست.
پروفایل مدیر
آخرین نظرات
امید
امید میگه :
سلام خیلی زیبا بود ممنون
مسیر معرفت
مسیر معرفت میگه :
سلام خیلی جالب اسم وبلاگ منو شما یکی خوشبختم کاش می فرمودید اهل کجاهستید سری به ما نمیزنی ؟بیا تو مسیر آپم[گل]
تیم طوفان گناوه
تیم طوفان گناوه میگه :
سلام سایت خیلی خوبی داری ومطالب زیبایی هم نوشتی
اگه میشه وبلاگ من رو لینک کن من هم همین کارو میکنم اگه موافق بودی
خبر بده ممنون

میگه :
.
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
4+2=:
 
(بارگزاري مجدد)
تبادل لینک
عنوان لينك
توضيحات :
آدرس لينك
كد امنيتي
امکانات جانبی
Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی