تبليغات X
مسیر معرفت

بازديد : 54 | تاريخ : 2 اسفند 1393 | زمان : 21:54 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 66 | تاريخ : 1 اسفند 1393 | زمان : 15:12 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 42 | تاريخ : 24 بهمن 1393 | زمان : 19:28 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 269 | تاريخ : 13 مهر 1392 | زمان : 8:30 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com


نسخه‌ عرفان‌

سپاس‌ و ستايش‌ نثار حق‌ و اولياي‌ معصومين‌ باد كه‌ هويتشان‌ حكايت‌ موهبت‌ الهي‌ است‌.

انديشه‌، ادراك‌ و شهود بشري‌ گواهي‌ مي‌دهد كه‌ همه‌ي‌ پديده‌ها؛ به‌ويژه‌ انسان‌، ظهور و پديداري‌ از سينه‌ي‌ نزول‌ و صعود هستي‌ است‌.

ديد باز و ديده‌ي‌ صافي‌ چون‌ به‌ چهره‌ي‌ هستي‌ مي‌نگرد، آن‌ را نمودي‌ از ظهور حضرت‌ حق‌ مي‌يابد. با آن‌ كه‌ همه‌ي‌ افراد بشر و صاحبان‌ ملل‌ و نحل‌ درگير شبكه‌ي‌ فكر و انديشه‌ و به‌ نوعي‌ سرسپرده‌ي‌ كفر و ايمان‌ هستند، تنها حكمت‌ و معقول‌ ويژه‌ و قرب‌ ولايي‌ شيعه‌ است‌ كه‌ شكوفه‌هاي‌ شوق‌، عشق‌ و عرفان‌ حقيقي‌ را در دل‌ مي‌پروراند و آدمي‌ را از قيد و بند غير و ديگر بيني‌ و دويابي‌ مي‌رهاند؛ بي‌ آن‌ كه‌ بي‌محابا بر فكر و انديشه‌اي‌ خرده‌ گيرد.

سلوك‌ سالم‌ و وصول‌ حقيقي‌ حق‌ در گرو انديشه‌ و عمل‌ به‌ عرفان‌ قرآني‌ است‌ و ذكر دل‌نواز حق‌، تنها از زبان‌ عارفان‌ راستين‌ شنيده‌ مي‌شود و با شنيدن‌ آن‌ از چنين‌ زباني‌ با عنايت‌ الهي‌، ذايقه‌اي‌ تازه‌ از ملكوت‌: « ما عرفناك‌ حق‌ معرفتك‌ » در باطن‌ آدمي‌ پديدار مي‌گردد.

بحث‌ و گفتار درباره‌ي‌ عرفان‌؛ چون‌ سخن‌ گفتن‌ از باطن‌ جان‌ آدمي‌ است‌، شيرين‌ و شنيدني‌ است‌، ولي‌ كارگشاي‌ دل‌ دردمند و مشتاقِ مهجور نمي‌باشد و وصف‌ عيني‌ و اساس‌ و غايت‌ عرفان‌ را تنها بايد در چهره‌ي‌ همّت‌ عارفِ صاحب‌ تمكين‌ ديد و سر به‌ راه‌ شخصيت‌هاي‌ گوياي‌ فقر و فنا و چهره‌هاي‌ درخشان‌ معرفت‌ و عرفان‌ نهاد.

شناخت‌ عرفان‌ و يافت‌ عارف‌، از بيان‌ و عنوان‌ بر نمي‌آيد و تنها در گرو رؤيت‌ و حضور سالكي‌ دردمند و عارفي‌ بلا زده‌ مي‌باشد. تنها پويندگان‌ حقيقي‌ هستند كه‌ مي‌توانند بيانگر سرّ باطن‌ و راز حق‌ باشند. آن‌چه‌ بعد از طي‌ مراحل‌ صعود بيان‌گر هويت‌ آدمي‌ و اوج‌ عروج‌ حقيقت‌ بشري‌ است‌، همان‌ انديشه‌ي‌ نظري‌ و سلوك‌ عملي‌ عرفان‌ عالي‌ شيعي‌ است‌ كه‌ عالي‌ترين‌ يافته‌هاي‌ انسان‌ و بلندترين‌ قله‌هاي‌ شناخت‌ ربوبيت‌ حق‌ در چهره‌ي‌ عشق‌، معرفت‌، صفا و ولايت‌ مي‌باشد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 287 | تاريخ : 10 مهر 1392 | زمان : 2:18 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

نغمه‌هاي‌ عرفاني‌

چكيده

اين ياداشت‌ ، سخن‌ از عشق‌ سر مي‌دهد و «رقص‌ عشق‌» را توصيف‌ مي‌نمايد.‌ نوشته‌هايي‌ است‌ كه‌ در عباراتي‌ كوتاه‌ و آهنگين‌، برخي‌ از حقايق‌ عرفاني‌ را بيان‌ مي‌دارد.

رقص‌ عشق‌

آن‌چه‌ انسان‌ و همه‌ي‌ هستي‌ را به‌ سرمنزل‌ مقصود مي‌كشاند، عشق‌ است‌. عشق‌، بود و نُمود و نهايت‌ هر پديده‌ و موجود است‌. عشق‌، فاعل‌ هر فعل‌ و فعلِ هر فاعل‌ و محرك‌ ايجاد و حافظ‌ هر موجود است‌. عشق‌ مي‌سازد و بر ساخته‌ي‌ خود نهايت‌ سوز و ساز را روا مي‌دارد. عالم‌ و آدم‌ ظهوري‌ از عشق‌ است‌ و بناي‌ هستي‌ را عشق‌ بنياد كرد. عشق‌، عشق‌ را طلب‌ مي‌كند و طلب‌، خود، مطلوب‌ عشق‌ است‌ و اين‌ خود حقيقت‌ امر است‌ و بي‌حاصلي‌ هرگز در كار هستي‌ نيست‌. عشق‌ است‌ كه‌ منزلگه‌ مقصود را نشان‌ مي‌كند و حركت‌ به‌سوي‌ آن‌ را آسان‌ مي‌سازد و هر مشكل‌ را در اين‌ مسير به‌ هيچ‌ مي‌انگارد و در واقع‌ نفس‌ شكست‌ را پيروز مي‌نمايد و اين‌ خود، حكم‌ صريح‌ نظام‌ احسن‌ است‌.

كارگشاي‌ هستي‌ عشق‌ است‌ و كارگاه‌ عشق‌، هستي‌ است‌. هستي‌ جز عشق‌ نمي‌شناسد و عشق‌ خود شخص‌ هستي‌ است‌. عشق‌ خود را هستي‌ مي‌بيند و هستي‌ خود را عشق‌، و اين‌ دو مطلق‌ بي‌اطلاق‌ را حكايت‌ مي‌كنند و عنواني‌ از آن‌ معنون‌ و معنون‌ هر عنواني‌ مي‌باشند.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 268 | تاريخ : 13 مهر 1392 | زمان : 10:59 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

نقد و بررسي‌ خيالات‌ مصداقي‌

نقد و بررسي‌ خيالات‌ مصداقي‌ در گفتار برخي‌ از عالمان‌ توجه‌ به‌ مصاديق‌ كشفي‌ ـ عيني‌ اين‌ مفاهيم‌ ديده‌ مي‌شود؛ براي‌ نمونه‌ مي‌گويند: هنگامي‌ كه‌ در عالم‌ بالا سير مي‌كردم‌ مشاهده‌ نمودم‌ كه‌ چنين‌ و چنان‌ بود. عرش‌ را در فلك‌ چندم‌ يافتم‌، كرسي‌ را در فلان‌ فلك‌ مشاهده‌ كردم‌ و لوح‌ و قلم‌ را ديدم‌ كه‌ در حركت‌ وجودي‌ خود چنين‌ و چنان‌ مي‌رقصيدند. چنين‌ سخناني‌؛ اگرچه‌ ظاهري‌ زيبا دارد و براي‌ زماني‌ با خوش‌ باوري‌هاي‌ فراوان‌ روبرو بوده‌ است‌، هم‌اكنون‌ ارزش‌ معرفتي‌ و علمي‌ خود را از دست‌ داه‌ است‌. ريشه‌ي‌ چنين‌ سخناني‌، چيرگي‌ خيالات‌ ذهني‌ بر انديشه‌ است‌ و داده‌هاي‌ علمي‌ دنياي‌ امروز، چنين‌ پندارهايي‌ را بي‌ربط‌، نادرست‌ و غير قابل‌ قبول‌ مي‌داند. بنابراين‌، اگر در دنياي‌ علمي‌ امروز فلان‌ عارف‌ چيره‌ دست‌ و ورزيده‌ با خيال‌ راحت‌ و آرامش‌ تمام‌ گويد: عرش‌ و يا كرسي‌ داخل‌ در افلاك‌ است‌ و يا فلك‌ چندم‌ را عرش‌ احاطه‌ كرده‌ است‌ و يا بهشت‌ در فلان‌ فلك‌ مي‌باشد و آسمان‌ دنيا فضايي‌ براي‌ اموري‌ چنين‌ و چنان‌ است‌، حرف‌هايي‌ است‌ كه‌ هرگز ارزش‌ علمي‌ و تطبيقي‌ ندارد و از اساس‌ بي‌ معنا و باطل‌ مي‌باشد؛ به‌ طوري‌ كه‌ بر اساس‌ يافته‌هاي‌ علمي‌ دنياي‌ امروز مي‌توان‌ گفت‌: وجودات‌ مصداقيِ مقولاتي‌ نظير: عرش‌، كرسي‌ و مواردي‌ ديگري‌ مانند آن‌، برتر و فراتر از محدوده‌هاي‌ مادي‌ است‌ كه‌ براي‌ آن‌ها مرزهاي‌ مشخص‌ ديگري‌ را بايد دنبال‌ كرد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 201 | تاريخ : 31 شهريور 1392 | زمان : 12:26 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)


مرز عرفان‌ و همّت‌ عارف‌

همه‌ي‌ همّت‌ و مناط‌ و ملاك‌ كار براي‌ عارف‌ بايد رؤيت‌، حضور، مشاهده‌، كشف‌ و يافته‌هاي‌ عيني‌ باشد؛ در صورتي‌ كه‌ عارف‌ در مواردي‌ به‌ اين‌ فراز از عالم‌ عيني‌ دست‌ يابي‌ نداشته‌ باشد، دست‌كم‌ بايد اساس‌ كار خود را منطق‌ كلي‌، روش‌ نظري‌ و برهان‌ فلسفي‌ قرار دهد.

عارف‌، يا بايد از مشاهده‌ و كشف‌ و يافته‌هاي‌ خود سخن‌ سر دهد، كه‌ اين‌ همت‌ عارف‌ و لُبّ عرفان‌ است‌ و يا دست‌كم‌ مباني‌ و مسايل‌ خود را با براهين‌ حتمي‌ فلسفي‌ همراه‌ نمايد.

عارف‌، هرگز نبايد به‌ كم‌تر از اين‌ دو روش‌ معرفتي‌، تمسّك‌ جويد؛ چرا كه‌ تمسك‌ به‌ اين‌ دو فرهنگ‌ تحققي‌ و علمي‌ شأن‌ عارف‌ است‌ و عدم‌ آن‌ با خروج‌ از محدوده‌ي‌ عرفان‌ برابر است‌.

پس‌ عرفان‌ اسلامي‌ اساسي‌ به‌ مراتب‌ محكم‌تر و گسترده‌تر از فلسفه‌ و انديشه‌ي‌ حصولي‌ دارد. عارف‌ مي‌يابد آن‌چه‌ را كه‌ فيلسوف‌ مي‌داند، و مي‌شناسد و بر اين‌ اساس‌، بسياري‌ از حقايق‌ را كه‌ فلسفه‌ به‌ آن‌ راه‌ ندارد، در مي‌يابد.

آن‌چه‌ فيلسوف‌ مي‌داند، عارف‌ خود مي‌سازد و در اين‌ شأن‌ فارغ‌ از هر انديشه‌ و فكر و نظر است‌.

اين‌دو؛ اگرچه‌ در موارد بسياري‌ اشتراك‌ دارند و مباني‌ مشترك‌ بسياري‌ ميان‌ آنان‌ وجود دارد، فلسفه‌ هيچ‌گاه‌ فراتر از حصول‌ صوري‌ حقايق‌ و تحقق‌ نفس‌ معاني‌ نيست‌؛ در حالي‌ كه‌ عارف‌ نفس‌ حضور و وجود و تحقق‌ عيني‌ تمثلي‌ حقايق‌ و معاني‌ مي‌باشد.

عارف‌ تجسم‌ خارجي‌ و مصداق‌ بارز اراده‌ي‌ هستي‌ است‌؛ در حالي‌ كه‌ فيلسوف‌ دل‌ بر انديشه‌ي‌ حصولي‌ خوش‌ دارد و وجود وي‌ جز در پي‌ تحقق‌ علمي‌ موجودات‌ نيست‌.

در عرفان‌ آن‌چه‌ اهميت‌ و ارزش‌ حصولي‌ و حضوري‌ دارد، تنها بيان‌ دلايلي‌ است‌ كه‌ بر شهود و يافت‌هاي‌ كامل‌ غيبي‌ و يا دست‌كم‌ بر براهين‌ متقن‌ فلسفي‌ تكيه‌ دارد و هر چه‌ جز اين‌ باشد و مورد اعتماد قرار گيرد، ارزش‌ معرفتي‌ عرفاني‌ ندارد و تنها موقعيت‌ مسايل‌ فلسفي‌ را پيدا مي‌كند كه‌ چگونگي‌ آن‌ بيان‌ شد. اكنون‌ به‌ موقعيت‌ و چگونگي‌ عرفان‌ و كتاب‌هاي‌ عرفاني‌ اشاره‌اي‌ مي‌شود تا در تمامي‌ جهات‌ لازم‌، انديشه‌ي‌ تحول‌ و پيشگيري‌ تكوّن‌ يابد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 208 | تاريخ : 28 شهريور 1392 | زمان : 13:22 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com


مقـامـات‌ عارفـان‌

شرح‌ تفصيلي‌ و گسترده‌ي‌ دو نمط‌ نهم‌ و دهم الاشارات‌ والتنبيهات‌

عارف‌ در پي‌ حق‌ است‌ و حق‌ را مي‌يابد و چيزي‌ را در برابر حق‌ بر نمي‌گزيند . او از نعمت‌ ، دولت‌ و آخرت‌ و از هر طلبي‌ حتي‌ عرفان‌ نيز مي‌گذرد و تنها حق‌ را مي‌بيند ، بلكه‌ ديده‌ را نيز از دست‌ مي‌دهد و حضرت‌ حق‌، ديد و ديده‌ي‌ وي‌ مي‌گردد .

عارف‌ ، عرفان‌ علمي‌ و نيز عيني‌ را براي‌ حق‌ مي‌خواهد . او ذات‌ حق‌ را كه‌ بايد در محضرش‌ سكوت‌ پيشه‌ نمود و به‌ درگاهش‌ اظهار عجز كرد و بلندايي‌ است‌ كه‌ تيزترين‌ پرنده‌ي‌ انديشه‌ي‌ حِكَمي‌ و حتي‌ عرفاني‌ از پرواز بر دامنه‌ي‌ آن‌ عاجز است‌ را مي‌خواهد كه‌ البته‌ يافت‌ اين‌ معنا جز براي‌ محبوبان‌ و با تأسي‌ و همراهي‌ و دم‌ و امداد و استمداد از اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارت‌ : ميسر نيست‌ .

شخصيتي‌ كه‌ سعه‌ي‌ وجودي‌ اتم‌ و هويت‌ ساري‌ و معيت‌ قيومي‌ جنابش‌ با ذره‌ ذره‌ي‌ پديده‌ها سَر و سِرّ دارد و اول‌ و آخر و ظاهر و باطن‌ است‌ و بلكه‌ فراتر از هر وصفي‌ است‌ و اين‌ گونه‌ است‌ كه‌ عارف‌ نمي‌تواند غير از او چيزي‌ بخواهد يا چيزي‌ را بر حضرتش‌ مقدم‌ بدارد و در واقع‌ پس‌ و پيشي‌ براي‌ او قابل‌ تصور نيست‌ تا بتوان‌ چيزي‌ را بر آن‌ ترجيح‌ داد .

عارف‌ كسي‌ است‌ كه‌ همواره‌ نور حق‌ در سرّ وي‌ پرتو افشان‌ است‌ و چنين‌ كسي‌ جز حق‌ نمي‌بيند و جز به‌ حضرتش‌ رضايت‌ نمي‌دهد ، بلكه‌ جز او نيست‌ تا رضايتي‌ را برگزيند . البته‌ ، عارف‌ ، به‌ حق‌ نيز طمع‌ ندارد و از همه‌ي‌ هستي‌ و خود و بلكه‌ حضرت‌ حق‌ نفي‌ طمع‌ نموده‌ است‌ . وي‌ نفي‌ طمع‌ و عشق‌ ورزي‌ خود با حق‌ را نيز نمي‌بيند و نفي‌ طمع‌ را نيز نفي‌ نموده‌ و جز عشق‌ ليسيده‌ و در نهايت‌ مخلوط‌ چيزي‌ براي‌ وي‌ نمانده‌ است‌ ؛ عشقي‌ كه‌ عاشق‌ و عشق‌ و معشوق‌ يكي‌ است‌ و بلكه‌ از چنين‌ وحدتي‌ نيز نبايد دم‌ زد و فقط‌ بايد خاموش‌ نشست‌ و با ديده‌ي‌ حق‌ تماشاي‌ يار كرد .

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 206 | تاريخ : 23 شهريور 1392 | زمان : 21:10 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

مقـامـات‌ عارفـان‌

شرح‌ تفصيلي‌ و گسترده‌ي‌ دو نمط‌ نهم‌ و دهم الاشارات‌ والتنبيهات‌

عارف‌ در پي‌ حق‌ است‌ و حق‌ را مي‌يابد و چيزي‌ را در برابر حق‌ بر نمي‌گزيند . او از نعمت‌ ، دولت‌ و آخرت‌ و از هر طلبي‌ حتي‌ عرفان‌ نيز مي‌گذرد و تنها حق‌ را مي‌بيند ، بلكه‌ ديده‌ را نيز از دست‌ مي‌دهد و حضرت‌ حق‌، ديد و ديده‌ي‌ وي‌ مي‌گردد .

عارف‌ ، عرفان‌ علمي‌ و نيز عيني‌ را براي‌ حق‌ مي‌خواهد . او ذات‌ حق‌ را كه‌ بايد در محضرش‌ سكوت‌ پيشه‌ نمود و به‌ درگاهش‌ اظهار عجز كرد و بلندايي‌ است‌ كه‌ تيزترين‌ پرنده‌ي‌ انديشه‌ي‌ حِكَمي‌ و حتي‌ عرفاني‌ از پرواز بر دامنه‌ي‌ آن‌ عاجز است‌ را مي‌خواهد كه‌ البته‌ يافت‌ اين‌ معنا جز براي‌ محبوبان‌ و با تأسي‌ و همراهي‌ و دم‌ و امداد و استمداد از اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارت‌ : ميسر نيست‌ .

شخصيتي‌ كه‌ سعه‌ي‌ وجودي‌ اتم‌ و هويت‌ ساري‌ و معيت‌ قيومي‌ جنابش‌ با ذره‌ ذره‌ي‌ پديده‌ها سَر و سِرّ دارد و اول‌ و آخر و ظاهر و باطن‌ است‌ و بلكه‌ فراتر از هر وصفي‌ است‌ و اين‌ گونه‌ است‌ كه‌ عارف‌ نمي‌تواند غير از او چيزي‌ بخواهد يا چيزي‌ را بر حضرتش‌ مقدم‌ بدارد و در واقع‌ پس‌ و پيشي‌ براي‌ او قابل‌ تصور نيست‌ تا بتوان‌ چيزي‌ را بر آن‌ ترجيح‌ داد .

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 253 | تاريخ : 20 شهريور 1392 | زمان : 10:56 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com


معرفت‌، باب‌ رؤيت‌

 جستارگشايي‌: از آغاز طلوع‌ دين‌ در افق‌ تاريخ‌ بشري‌، مقدّر شده‌ است‌ كه‌ دين‌ نردباني‌ براي‌ صعود انسان‌ به‌ مبدء آغازين‌ و وصول‌ به‌ سرچشمه‌ي‌ ازلي‌ خويش‌ باشد. اما از آن‌جا كه‌ «معصوميت‌ فطري‌ آدمي‌» در سير نزولي‌ به‌ عالم‌ ملك‌، به‌ گرد و غبار «نسيان‌ انساني‌» مكدّر گرديده‌، همواره‌ نيازمند تطهير باطني‌ و معنوي‌ بوده‌ است‌ كه‌ اين‌ امر پس‌ از حضرات‌ معصومين عليهم السلام و در عصر غيبت‌، بر عهده‌ي‌ اولياء الله و عارفان‌ راستين‌ مكتب‌ محمدي‌ نهاده‌ شده‌ است‌.

آيت‌الله نكونام‌ از معدود اساتيدي‌ است‌ كه لزوم‌ دستيابي‌ به‌ علم‌ باطن‌ و معرفت‌الله را نه‌ تنها همپا و همگام‌ علوم‌ رسمي‌ و ظاهري‌ دين‌ ضروري‌ مي‌دانند، بلكه‌ گام‌ نهادن‌ در اين‌ طريق‌ را هدف‌ اصلي‌ دين‌ مي‌شمارند. ايشان‌ كه‌ از اساتيد برجسته‌ي‌ حوزه‌ي‌ علميه‌ي‌ قم‌ مي‌باشند، ساليان‌ مديدي‌ است‌ كه‌ علاوه‌ بر تدريس‌ دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌، به‌ تدريس‌ خصوصي‌ كتاب‌هاي‌ عرفاني‌ و فلسفي‌ نيز اهتمام‌ داشته‌اند و در اين‌ زمينه‌ تأليفات‌ بسياري‌ از ايشان‌ در اختيار علاقمندان‌ قرار گرفته‌ است‌.

متن‌ حاضر، سخنراني‌ ايشان‌ در باب‌ يكي‌ از دغدغه‌هاي‌ اصلي‌ سير و سلوك‌؛ يعني‌ مسأله‌ي‌ خروج‌ از نفسانيات‌ و وصل‌ به‌ معرفت‌الله، همراه‌ با شهود و رؤيت‌ مي‌باشد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 371 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:46 | نويسنده : ریحانه | نظرات (1)

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

 

ارزش‌ كشف‌ غير معصوم‌

تنها موضوعي‌ كه‌ اين‌جا پيش‌ مي‌آيد و فرق‌ كشف‌ معصوم‌ و غير معصوم‌ را نمايان‌ مي‌سازد، عدم‌ لزوم‌ اعتقاد و اذعان‌ براي‌ ديگران‌ نسبت‌ به‌ كشف‌ غير معصوم‌ است‌.

هنگامي‌ كه‌ عارفي‌ از كشفي‌ خبر مي‌دهد و يا يافت‌هاي‌ خود را بازگو مي‌كند، اين‌ امر براي‌ ديگران‌ ارزش‌ حقيقي‌ ندارد و حجت‌ نيست‌؛ بلكه‌ تنها استماع‌ قول‌ مدعي‌ كشف‌ است‌ و بر خلاف‌ كشف‌ معصوم‌ اذعان‌ به‌ آن‌ لازم‌ نيست‌.

عارفي‌ كه‌ از ديده‌ و يا شنيده‌ي‌ خود خبر مي‌دهد، حجيت‌ تمامي‌ مكاشفات‌ وي‌ ويژه‌ي‌ اوست‌ و براي‌ ديگران‌ حجّيتي‌ ندارد؛ اگرچه‌ ممكن‌ است‌ براي‌ مبتدي‌ دل‌ باخته‌، با لذت‌ و رغبت‌ همراه‌ باشد؛ ولي‌ فايده‌ي‌ ديگري‌ ندارد و داراي‌ آثار حكمي‌ و وضعي‌ نسبت‌ به‌ ديگران‌ نيست‌.

با فرض‌ صدق‌ و عدل‌ عارف‌ و به‌ دليل‌ عدم‌ محاليت‌ و امتناع‌ عقلي‌ و تخطئه‌ي‌ شرعي‌ نسبت‌ به‌ اين‌گونه‌ امور، مجال‌ انكار و يا تكذيب‌ عارف‌ براي‌ هيچ‌ عاقل‌ و دانايي‌ باقي‌ نمي‌ماند.

پس‌ اگرچه‌ دليلي‌ بر لزوم‌ اعتقاد به‌ كشف‌ عارف‌ وجود ندارد؛ انكار و تكذيب‌ او نيز جايز نمي‌باشد؛ زيرا دليل‌ روشني‌ براي‌ انكار وجود ندارد و با فرض‌ صدق‌ و عدالت‌ عارف‌، منكر وي‌ در حكم‌ جاهل‌ مي‌باشد.

پرسش‌ مهمي‌ كه‌ در اين‌ زمينه‌ رخ‌ مي‌نمايد اين‌ است‌ كه‌ اگر كشف‌ عارفي‌ در حال‌ مكاشفه‌ و يا بعد از آن‌، در زمان‌ حيات‌ آن‌ عارف‌ و يا بعد از آن‌ بطور قطع‌ و ضرورت‌ از نظر ما باطل‌ و نادرست‌ باشد، بايد با آن‌ چه‌ كرد؟

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 371 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:46 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

كشف‌ غير معصوم‌

نوع‌ دوم‌ از انواع‌ كشف‌، مكاشفات‌ غير معصومين‌ از اوليا و عارفان‌ بحق‌ است‌ كه‌ در جهت‌ دريافت‌ حقايق‌ معنوي‌ و شهود و وصول‌ به‌ صور حقيقي‌ مثالات‌ عوالم‌ كشفي‌ تحقق‌ مي‌يابد.

عارفي‌ چيزي‌ مي‌بيند و يا از آن‌ خبر مي‌دهد، كامل‌ و رسيده‌اي‌ درباره‌ي‌ رؤيت‌ و كشف‌ خود سخن‌ مي‌گويد كه‌ در اين‌ بحث‌ بيش‌ از هر چيز اين‌ نوع‌ كشف‌ مورد تحليل‌ ما قرار مي‌گيرد؛ نه‌ قسم‌ اول‌ از طرق‌ كشف‌ كه‌ توسط‌ حضرات‌ معصومين‌ عليهم السلام تحقق‌ مي‌يابد و همان‌ طور كه‌ در مباحث‌ پيشين‌ اشاره‌ كرديم‌ روشن‌ است‌ كه‌ ما نسبت‌ به‌ كشف‌ معصوم‌ 7 ملزم‌ به‌ پذيرش‌ و اطاعت‌ از آن‌ هستيم‌.

اين‌ بزرگواران‌ كه‌ از مصاديق‌ واقعي‌ و عيني‌ انسان‌ كامل‌ مي‌باشند، گذشته‌ از آن‌ كه‌ واژه‌هاي‌ پيامبر و امام‌ و ديگر عناوين‌ ديني‌ را سزاوار هستند، مصاديق‌ واقعي‌ و بحق‌ عرفاي‌ كمّل‌ و اقطاب‌ و ديگر القاب‌ نيز مي‌باشند.

كشف‌ آن‌ها كشف‌ تام‌ و عين‌ واقع‌ است‌ و حكايت‌ آن‌ها از صدق‌ و عدل‌ تمام‌ برخوردار مي‌باشد و هيچ‌ دوگانگي‌ و تبايني‌ ميان‌ قوه‌ و فعل‌ آنان‌ با مراتب‌ معنوي‌ وجود ندارد ؛ زيرا كشف‌ تام‌ كه‌ از لوازم‌ عصمت‌ و طهارت‌ است‌، ذاتي‌ اولياي‌ معصومين‌ عليهم السلام مي‌باشد.

ولي‌ دسته‌ي‌ دوم‌ از مكاشفات‌ براي‌ عرفا و اولياي‌ الهي‌ كه‌ داعيه‌ي‌ عصمت‌ ندارند از اين‌ لازمه‌ي‌ ذاتي‌ بي‌ بهره‌ است‌ و تنها داراي‌ احكام‌ و ويژگي‌هاي‌ خاصي‌ است‌ كه‌ به‌ زودي‌ در فرازهاي‌ بعدي‌ بحث‌ به‌طور فشرده‌ بيان‌ مي‌گردد.

البته‌، همان‌طور كه‌ در پيش‌ به‌ آن‌ اشاره‌ شد، بايد روشن‌ باشد كه‌ راه‌ وصول‌ به‌ حقايق‌ از طريق‌ مكاشفات‌ معنوي‌، حقيقي‌ و صوري‌ بدون‌ هيچ‌ محدوديت‌ خاصي‌ براي‌ همگان‌ باز است‌ و هيچ‌ منع‌ و يا فقدان‌ اقتضايي‌ براي‌ آن‌ وجود ندارد؛ زيرا حقايق‌ غيبي‌ و عوالم‌ حقيقي‌، مصاديق‌ خارجي‌ موجودات‌ تجردي‌ است‌ و هنگامي‌ كه‌ رفع‌ موانع‌ و دفع‌ كدورات‌ نفساني‌ از چهره‌ي‌ باطن‌ آدمي‌ گردد، وجهي‌ براي‌ عدم‌ رؤيت‌ باقي‌ نمي‌ماند؛ اگرچه‌ رفع‌ موانع‌ چندان‌ آسان‌ نيست‌ و مشكلات‌ فراواني‌ دارد كه‌ نمي‌توان‌ به‌ آساني‌ از آن‌ گذشت‌.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 372 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:46 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 

غيب‌ و بيداري‌

قوت‌ نفس‌ و اقتدار خيال‌ آدمي‌ سبب‌ وصول‌ به‌ غيب‌ در بيداري‌ مي‌گردد. دسترسي‌ به‌ غيب‌ و آگاهي‌ از آن‌، راه‌هاي‌ بسياري‌ دارد كه‌ نوشتار حاضر به‌ يادآوري‌ مسيرهاي‌ كشف‌ غيب‌ به‌ نقد و بررسي‌ هر يك‌ مي‌پردازد. هر يك‌ از برهان‌، عرفان‌ و شيطان‌ مي‌تواند با شرايطي‌ انسان‌ را به‌ غيب‌ و آشنا سازد.

علم‌ حساب‌، اسطرلاب‌، قيافه‌، كف‌ بيني‌، احكام‌ نجومي‌، تردستي‌، جفر، كهانت‌، آيينه‌ بيني‌، سحر، طاس‌ نشيني‌، احضار جن‌، استعانت‌ به‌ ارواح‌ ارضي‌، خاطره‌، كشف‌، شهود، الهام‌ و وحي‌ برخي‌ از راه‌هاي‌ دستيابي‌ به‌ غيب‌ است‌ كه‌ اين‌ نوشته‌ آن‌ را به‌ بررسي‌ و كاوش‌ مي‌گذارد و ويژگي‌هاي‌ هر يك‌ را تشريح‌ مي‌نمايد.

وصول‌ به‌ غيب‌ در بيداري‌

وصول‌ به‌ غيب‌ در بيداري‌ به‌ دو امر نياز دارد: يكي‌ قوت‌ نفس‌ و ديگري‌ قوت‌ خيال‌ آدمي‌. اگر نفس‌ به‌ گونه‌اي‌ قوي‌ شود و اقتدار يابد كه‌ افزوده‌ بر مديريت‌ حواس‌ ظاهري‌ در بيداري‌، توانايي‌ توجه‌ كامل‌ به‌ باطن‌ را داشته‌ باشد و ظاهر، علت‌ غفلت‌ از باطن‌ و توجه‌ به‌ باطن‌، علت‌ غفلت‌ از توجه‌ به‌ ظاهر نگردد - و چنان‌ قدرت‌ داشته‌ باشد كه‌ «بنطاسيا» را در احاطه‌ي‌ خود گيرد و از حسّ ظاهر جدا نمايد، براي‌ انسان‌ «رؤيت‌» و «مشاهده‌» ياد تجربه‌ي‌ عرفاني‌ حاصل‌ مي‌گردد. پس‌ توجه‌ كامل‌ نفس‌ به‌ قواي‌ باطن‌ و ظاهر و قدرت‌ خيال‌ احاطه‌ي‌ «بنطاسيا» عامل‌ حصول‌ غيب‌ مي‌گردد و اين‌ گاه‌ ثابت‌ است‌ و زماني‌ آني‌ است‌.

 

 

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 367 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:45 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

فقر و فخر

اين مقاله به‌ تحليل‌ و بررسي‌ معناي‌ صحيح‌ عبارت‌: «الفقر فخري‌» مي‌پردازد كه‌ به‌ عنوان‌ روايت‌ نقل‌ شده‌ است‌.

اين‌ يادداشت‌ ضرورت‌ توجه‌ به‌ چنين‌ عبارت‌هايي‌ كه‌ در بسياري‌ از كتاب‌هاي‌ عرفاني‌ به‌ عنوان‌ روايت‌ از آن‌ ياد شده‌ است‌ را خاطرنشان‌ مي‌سازد و روايت‌ بودن‌ آن‌ را مورد ترديد قرار مي‌دهد.

معناي‌ صحيح‌ و درستي‌ كه‌ براي‌ جمله‌ي‌ مشهور: «الفقر فخري‌» مي‌توان‌ داشت‌ اين‌ است‌ كه‌ فقر را به‌ معناي‌ گذشت‌ و ايثار و نداري‌ از روي‌ توان‌ و اقتدار معنا نمود.

كسي‌ كه‌ هزينه‌هاي‌ خود را تأمين‌ مي‌كند و كوشش‌ و تلاش‌ اقتصادي‌ دارد و بعد از اكتساب‌، چيزي‌ براي‌ خود نمي‌گذارد و هر چه‌ هست‌ را از روي‌ كرم‌ و بزرگواري‌ انفاق‌ و ايثار مي‌نمايد و ديگران‌ را بر خود مقدم‌ مي‌دارد، فقر وي‌ فخر و نداري‌ او افتخار است‌؛ زيرا مي‌تواند با نبودي‌ و نداري‌ به‌ سلامت‌ زندگي‌ كند و در حوادث‌، گرفتار عوارض‌ فقر ضعيفان‌ نشود.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 434 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:45 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 Beautify images, blog, blog template, blogging service, Plvdks, music code, Rvzgzr http://roozgozar.com dot com

دريافت‌هاي‌ باطني‌ معصومين‌ عليهم السلام

طريق‌ اول‌ براي‌ كشف‌ و آگاهي‌ از غيب‌ و اِخبار از اين‌ حقايق‌ و معاني‌، وحي‌ و الهام‌ است‌. چه‌ بسيار اموري‌ كه‌ در حيطه‌ي‌ قدرت‌ و دريافت‌ و بازگويي‌ حضرات‌ معصومين‌ عليهم السلام و پيامبران‌ الهي‌ و امامان‌ معصوم‌ هست‌؛ ولي‌ ما از آن‌ بي‌ خبريم‌.

آن‌چه‌ مسلم‌ است‌، طريق‌ كشف‌ غيبي‌ كه‌ معصوم‌ از آن‌ پرده‌ بر مي‌دارد و در تيررس‌ خود قرار مي‌دهد نوع‌ خاصي‌ از آگاهي‌ و يافت‌ انساني‌ است‌ و داراي‌ خصوصيات‌ و ويژگي‌هاي‌ ممتازي‌ مي‌باشد. اين‌ گونه‌ مكاشفات‌ و دريافت‌ها جز در راستاي‌ افق‌ كشف‌ و يافت‌ معصوم‌ 7 نيست‌ و تنها انحصار به‌ اين‌ پاكان‌ دارد كه‌ در اين‌جا تنها به‌ دو خصوصيت‌ داخلي‌ و خارجي‌ آن‌ اشاره‌ مي‌شود.

كشف‌ و يافت‌ معصوم‌، نفس‌ خود واقع‌ است‌ به‌ گونه‌اي‌ كه‌ از هر خطايي‌ مصون‌ و محفوظ‌ مي‌باشد. حقيقتي‌ را كه‌ معصوم‌ بيان‌ مي‌كند و عالمي‌ را كه‌ آن‌ حضرت‌ عنوان‌ مي‌نمايد عين‌ آن‌ حقيقت‌ منكشف‌ است‌ و هرگز احتمال‌ لغزش‌ و خطايي‌ در پيرامون‌ آن‌ وجود ندارد.

عالَم‌ و يا عنواني‌ را كه‌ معصوم‌ معرفي‌ مي‌نمايد و از آن‌ خبر مي‌دهد همان‌ واقعيت‌ خارجي‌ و مصداق‌ حقيقتي‌ آن‌ شي‌ء است‌ كه‌ در حيطه‌ي‌ قدرت‌ الهي‌ معصوم‌ قرار گرفته‌ است‌.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
بازديد : 393 | تاريخ : 18 شهريور 1392 | زمان : 13:44 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

 Beautify images, blog, blog template, blogging service, Plvdks, music code, Rvzgzr http://roozgozar.com dot com

عوالم‌ مينا

گفتاري‌ در شيوه‌ي‌ شناخت‌ حقايقي‌ مانند عرش‌، كرسي‌، لوح‌، قلم‌ و...

چكيده :

در بيان‌ واژه‌ها و مفاهيم‌ اسلامي‌ كه‌ در قرآن‌ و سنت‌ حضرات‌ معصومين‌ عليهم السلام آمده‌ است‌ عناوين‌ و موضوعاتي‌ ديده‌ مي‌شود كه‌ هر يك‌ به‌ تنهايي‌ موقعيت‌ معرفتي‌ و جايگاه‌ عالي‌ و ارزشي‌ دين‌ مقدس‌ اسلام‌ را در شناخت‌ عناصر و عوالم‌ نظام‌ هستي‌ مشخص‌ مي‌نمايد و هر انديشمند دانايي‌ را به‌ فكر در حقايق‌ عالم‌ بر مي‌انگيزد كه‌ براي‌ نمونه‌ به‌ برخي‌ از اين‌ معاني‌ و واژه‌ها؛ همچون‌: عرش‌ ، كرسي‌ ، لوح‌، قلم‌ ، لوح‌ محفوظ‌ ، علّيين‌ و أمّ الكتاب‌ مي‌توان‌ اشاره‌ كرد.

ابتدا لازم‌ است‌ به‌ اين‌ موضوع‌ اشاره‌ شود كه‌ اصل‌ اعتقاد به‌ وجود خارجي‌ چنين‌ حقايق‌ و معاني‌ بر هر مسلماني‌ ضرورت‌ دارد و هر مؤمني‌ بايد از حقايق‌ علمي‌ و مصاديق‌ خارجي‌ آن‌ اطّلاع‌ تحقيقي‌ داشته‌ باشد و در وجود علمي‌ و عيني‌ آن‌ از آگاهي‌هاي‌ لازم‌ بي‌بهره‌ نباشد؛ چرا كه‌ وجود عيني‌ و خارجي‌ چنين‌ حقايقي‌ از مسلّمات‌ شريعت‌ و لسان‌ قرآن‌ و سنت‌ مي‌باشد؛ به‌ طوري‌كه‌ انكار كلي‌ آن‌ با انكار ديانت‌ برابر است‌.

بعد از اعتقاد و ايمان‌ به‌ حقايق‌ خارجي‌ و غيبي‌ اين‌گونه‌ مفاهيم‌ و واژه‌ها كه‌ از مصاديق‌ ايمان‌ به‌ غيب‌ است‌ اين‌ موضوع‌ پيش‌ مي‌آيد كه‌ شناخت‌ واقعي‌ و وصول‌ حقيقي‌ به‌ چنين‌ اموري‌ از چه‌ راهي‌ ممكن‌ مي‌باشد و چگونه‌ مي‌توان‌ ارتباط‌ علمي‌ و يا حضوري‌ با اين‌ حقايق‌ وجودي‌ برقرار ساخت‌ و از اين‌ عوالم‌ عيني‌ آگاه‌ گشت‌؟ نوشتار حاضر به‌ بررسي‌ اين‌ مهم‌ مي‌پردازد و راه‌ وصول‌ و معيار شناخت‌ مصداقي‌ مفاهيم‌ ياد شده‌ را مورد شناسايي‌ قرار مي‌دهد.

چه‌ كسي‌ و يا چه‌ علمي‌ مي‌تواند از حقايق‌ مصداقي‌ و چگونگي‌ خارجي‌ آن‌ به‌ ما خبر دهد و يا ما را به‌ آن‌ واصل‌ نمايد؟ كار علم‌ است‌ يا فلسفه‌ يا عرفان‌؟ كدام‌ يك‌ از روش‌هاي‌ مذگور مي‌تواند داعيه‌ي‌ اثبات‌ اين‌ عوالم‌ را داشته‌ باشند و يا بايد اصولاً راه‌ ديگري‌ را دنبال‌ كرد؟

خلاصه‌ براي‌ تخلق‌ به‌ اين‌ حقايق‌ در كانون‌ و منبع‌ فيوضات‌ استعدادي‌ نفس‌ انساني‌ خويش‌ بايد دست‌ در كدام‌ دامن‌ انداخت‌، در چه‌ طريقي‌ گام‌ برداشت‌ و از چه‌ مبديي‌ استمداد جست‌؟ آيا با كوشش‌ به‌ نتيجه‌ مي‌رسيم‌ يا با اميد؟ با توسل‌ مقصود ما حاصل‌ مي‌شود يا با تحقيق‌؟ يا بايد پذيرفت‌ كه‌ براي‌ حل‌ اين‌ گونه‌ مسايل‌ فقط‌ وحي‌ و عصمت‌ است‌ كه‌ كارگشاست‌؟

اين‌جاست‌ كه‌ بايد اين‌ امور را بخوبي‌ مورد تحليل‌ و كاوش‌ قرار داد و از آن‌ به‌طور صريح‌ و واضح‌ سخن‌ سر داد و از رخساره‌ي‌ تمامي‌ ابهامات‌ پرده‌ برداشت‌.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : عرفان,,
برچسب ها :
,
صفحات


درباره ی ما

دراین وبلاگ سعی شده است اندیشه های یکی ازنوادر روزگار یعنی آیت الله نکونام ارائه گردد. آن‏چه در اين نوشته ‏ها مورد اهميت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دينى و پيرايه ‏زدايى كتاب‏هاى اسلامى است كه موجبات ركود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنين تقويت عوامل جهل‏ زدايى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى كه سبب حيات علمى و دينى هرچه بيش‏تر جامعه‏ى مسلمين مى ‏گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند. بايد گفت اين آثار به نوآورى و گره‏ گشايى در قلمرو انديشه‏ى دينى و بازپيرايى ذخاير فكرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دينى اهتمام دارد و به تحقيق جامع و منسجم زير ساخت‏ه اى انديشه دينى مى ‏پردازد و آسيب‏هاى باور داشت‏هاى دينى را به چالش مى‏ كشاند و به ارايه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پيش روى آن مى‏ پردازد و پيرايه ‏زدايى از آموزه‏ هاى دينى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترين هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه كه گذشت ،مى‏ توان توليد علم و نوآورى در حوزه‏ى دين پژوهى و پاسخ به نيازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترين ويژگى ‏هاى آن دانست.
پروفایل مدیر
آخرین نظرات
امید
امید میگه :
سلام خیلی زیبا بود ممنون
مسیر معرفت
مسیر معرفت میگه :
سلام خیلی جالب اسم وبلاگ منو شما یکی خوشبختم کاش می فرمودید اهل کجاهستید سری به ما نمیزنی ؟بیا تو مسیر آپم[گل]
تیم طوفان گناوه
تیم طوفان گناوه میگه :
سلام سایت خیلی خوبی داری ومطالب زیبایی هم نوشتی
اگه میشه وبلاگ من رو لینک کن من هم همین کارو میکنم اگه موافق بودی
خبر بده ممنون

میگه :
.
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
4+2=:
 
(بارگزاري مجدد)
تبادل لینک
عنوان لينك
توضيحات :
آدرس لينك
كد امنيتي
امکانات جانبی
Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی