تبليغات X
مسیر معرفت

بازديد : 97 | تاريخ : 2 بهمن 1393 | زمان : 11:56 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن
­
­

«مثانى» از «ثنى» به معناى دوگانگى (قابلیت تنوع‏ پذیرى و انعطاف) به همراه توجه و ارتباط كامل است به گونه ‏اى كه ترتیب و ترتب در آن لحاظ مى‏ شود. براى تقریب ذهن مى ‏توان طرف خواب فرش را مثال آورد كه هر یك در كنار دیگرى و در هم مى ‏نشیند و هر یكى دیگرى را باز مى‏ كند. از این گفته نباید به روش تفسیرى «یفسّر بعضها البعض» گریز زد، زیرا این انعطاف و توجه بر هم نشستن است و تفسیر آیه به خود آیه را تثبیت مى‏ كند. هر آیه‏ اى بیان‏گر خود هست و ریتم یا خوابى دارد كه بر هم مى‏ نشیند و با به دست آوردن آن، مى‏ توان به تفسیر آیه راه برد. اولیاى الهى بر آیات الهى كه تأمل دارند سمت خواب آیه را به دست مى‏ آورند و مثانىِ آیه و چینش آن را كشف مى ‏كنند. مثانى هر آیه در نُت واژگان آن موجود است و از نت‏هاى هر آیه مى‏توان آن را به دست آورد بدون آن كه به لغت‏ شناسى نیاز داشته باشد. با توجه به آن چه گفته شد «مثانى» به معناى «جُفت» یا دوباره نیست. مثانى هیأت به هم پیوسته‏ى آیات است كه به گونه ‏ى طبیعى، فطرى و ریاضى در كنار هم نشسته و چیدمان گرفته است و چیدمان آن نیز با توجه به نظم پدیده‏ هاى هستى و هماهنگ با آن است؛ زیرا این كتاب از حقایق و ربوبیات و هستى و تمامى پدیده‏ هاى آن مى ‏گوید و آن را بازتاب مى‏ دهد.­
­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 105 | تاريخ : 23 دی 1393 | زمان : 8:32 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)


۱٠۵­­ ­
پرسش: حلال درمانی مورد نظر حضرتعالی چیست و چه جایگاهی در زندگی دینی دارد؟
پاسخ: اصلاح مال و نیکو کردن آن به دور داشتن مال از شبهه و حرام و به تعبیری دیگر «حلال درمانی» است. مؤمن باید همانند افراد چاق که برای رژیم لاغری آب درمانی می‌شوند، حلال درمانی داشته باشد. هر عبادت و ریاضتی بدون حلال درمانی جواب نمی‌دهد و نتیجه‌ای به دست نمی‌دهد و سودی ندارد. عبادت و ریاضت بدون حلال درمانی همانند ریختن آب در باک خودرو به‌جای بنزین است. کسی که حلال درمانی ندارد رسوب پیدا می‌کند. اصلاح مال یعنی بررسی طریق به دست آوردن مال که آیا شرعی است یا خیر؟ آیا مال خمس و حق امام یا زکات و حق ضعیفان و فقیران در مال وی وجود دارد یا نه؟ وجود مال حرام در زندگی همانند انفجار بمبی در آن خانه است و انسان را به نابودی می‌کشاند و زن و فرزند را فاسد می‌سازد. بسیاری از گرفتاری‌های امروز مردم به خاطر لقمه‌های آلوده است. گرفتاری‌های مالی یا به سبب این است که پول از طریقی شرعی به دست نیامده یا در صورتی که طریق کسب آن شرعی است در جای خود هزینه نمی‌شود یا تنها انباشته و ذخیره می‌شود و در جایی هزینه نمی‌شود. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: خداوند بندگان را به چیزی نمی‌آزماید که بر آنان از هزینه‌کردن پول شدیدتر و سخت‌تر باشد: «حدّثنا محمّد بن علی ماجیلویه رضی اللّه عنه قال: حدّثنی عمّی محمّد ابن أبی القاسم، عن أحمد بن أبی عبد اللّه البرقی، عن محمّد بن علی الکوفی، عن محمّد ابن سنان، عن عمربن عبد العزیز، عن جمیل بن درّاج، عن أبی عبد اللّه علیه‌السلام قال: ما بلا اللّه العباد به شیء أشدّ علیهم من إخراج الدرهم» (الخصال، ص 8) خداوند برای بندگان امتحانی بالاتر از این قرار نداده که آنان پول را به‌درستی و در جای خود و به اندازه هزینه کنند و نه امساک داشته باشند و نه اسراف، و درآمدزایی آنان نیز درست و حلال باشد.

­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 125 | تاريخ : 18 دی 1393 | زمان : 21:00 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
­

۴۶­­ ­
پرسش:­چرا حقایق ولایت اولیای الهی علیهم السلام بر عموم مردمش آشکار نمی شود؟


پاسخ:­معرفت به ولایت امری بسیار سنگین و پیچیده است و قواعد خود را دارد. «ولايت» یک دانش است و معرفت به ولایت امری آموزشی و تحصیلی است. در راویتی امام صادق علیه‌السلام می‌ فرماید: نُه جزء دین تقیه است و کسی که تقیه نمی ‌کند دین ندارد. همان‌طور که این روایت می ‌فرماید باید جزء را از ده جزء حساب کرد. اگر دین دارای ده جزء باشد، نُه جزء آن تقیه است. تقیه به معنای پنهان کاری است. کسی که پنهان کاری نکند دین ندارد. چرا باید پنهان ‌کار بود و چه چیزی را باید پنهان نمود؟ این روایت تنها تقیه با اهل سنت را نمی‌ گوید، بلکه از بسیاری از شیعیان نیز باید تقیه داشت. اما چه چیز را باید پنهان نمود. بارزترین مصداق آن حقایق ولوی، معارف، کمالات، ربوبیات، اسرار دین و ولایت و رازهای خفی مربوط به حقایق ولایت است که باید پنهان نگاه داشته شود و ظاهر نگردد. از علل پنهان ماندن «دانش ولايت» و انحصار آن به ارباب معرفت، لزوم تقیه در آموزش این دانش است و مراد از تقیه، پنهان کاری با اهل سنت و مخفی نمودن اعتقاد به حقانیت حضرت امیرمؤمنان علیه‌ السلام نیست؛ به‌ویژه در این عصر که شیعیان از اهل سنت به‌ خوبی تمیز داده می‌ شوند و موضوعی برای تقیه در این امور باقی نمانده است. ولایت امری صعب و مستصعب است. روایت زیر به نقل از امام سجاد علیه ‌السلام به تبیین مشکل و ناهموار بودن مسایل ولایت می ‌پردازد. امام سجاد علیه‌ السلام فرمودند: به خدا سوگند، اگر ابوذر به آن‌چه در قلب سلمان در باب ولایت ما می ‌گذرد آگاه شود، او را خواهد کشت و قتل او را واجب می‌ داند و این در حالی است که پیامبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله میان آنان برادری و عقد اخوت ایجاد کرده بود؛ پس ابوذر که این‌ گونه است، به دیگر مردمان چه گمانی می‌ برید. همانا دانش عالم و آگاه به ولایت مشکل و سخت سرکش است، کسی را یارای تحمل آن نیست مگر آن‌ که از رسولان الهی یا از فرشتگان مقرب یا از بندگان مؤمنی باشد که خداوند قلب آنان را برای ایمان به ولایت آزموده است. سپس امام علیه‌ السلام فرمود: همانا سلمان از عالمان گردید؛ زیرا او مردی از ما خاندان اهل بیت علیهم‌ السلام است و از این رو به ما منتسب است.

​
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 87 | تاريخ : 18 دی 1393 | زمان : 18:49 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

​

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 93 | تاريخ : 15 دی 1393 | زمان : 17:12 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)
­

مشکل حادی برای یکی ازاساتید پیش آمده لطفا التماس دعای مخصوص اگر میشه ذکر صلوات فراموش نشه
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 220 | تاريخ : 21 مرداد 1393 | زمان : 8:52 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ ى « 62 » نماز دنيا

نماز تكليفى دنيوى است و در عوالم ديگر از آن خبرى نيست به عكس معرفت و حقيقت عبادت و بندگى كه در تمامى عوالم وجود دارد.

­

چشمه ‏ى « 63 » ترازوى عمل

هم‏اينك ترازوهاى بسيارى در شكل‏هاى مختلف و با كاربردهاى گوناگون اختراع شده است به گونه‏اى كه براى فشار خون، سنجش چربى، قند و ديگر امور نيز ميزانى وجود دارد. انسان مى‏تواند در آينده ترازوها و ميزان‏هايى براى ارزش‏هاى شرعى اختراع نمايد و ارزش كردارهاى خود مانند صلوات يا نوافل را با آن بسنجد و به صدق ثواب‏هايى كه در كتاب‏هاى روايى براى اين كردار گفته شده است برسد و ارزش بندگى را نيز محاسبه نمايد وگرنه احاله‏ى آن به قيامت براى امروز سودى ندارد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 218 | تاريخ : 21 مرداد 1393 | زمان : 8:26 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ ى « 60 » محدوديت عمل و گستردگى نيت

عمل تنها يك نمود و يك هيأت در خارج دارد اما نيت مى‏تواند شكل‏هاى گوناگون و بى ‏نهايتى داشته باشد دو ركعت نماز را مى‏ توان براى همه‏ى پديده ‏هاى هستى خواند يا براى همه‏ ى ­اسيران يا براى مردم يك روستا يا براى اموات.

چشمه ‏ى « 61 » ادب در مقابل حق

حضور در برابر پروردگار آدابى دارد كه با ادب عقلايى برابرى ندارد. كسى كه مى‏ گويد من همان‏طور كه در حضور خلق پا دراز نمى ‏نمايم، در حضور خداوند نيز شرم دارم پاى خود را دراز كنم، غافل است از اين كه ايستاده بودن وى در مقابل خداوند نيز با اين ملاك، بى ‏ادبى است و افقى يا عمودى بودن وى تأثيرى براى خداوند ندارد كه به قيوميت خود در هر جايى حاضر است و بايد ادب را به‏ گونه ‏اى ديگر پاس داشت.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 194 | تاريخ : 21 مرداد 1393 | زمان : 8:01 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

url6662.jpgنعغخح.jpg
تنهاست و صــدا مي زند يــارانش را

بي ماست و صدامي زنـد يارانش را

هرکس دراين بزم به فکرخويش است

آقاســت که صدا مي زند يارانش را

کجايند سبکبالانِ عاشق...

اللهم عجل لوليک الفرج
­­­
­
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 249 | تاريخ : 1 بهمن 1392 | زمان : 6:33 | نويسنده : ریحانه | نظرات (1)

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

­

چشمه‏ى « 57 » فطرت خداپرستى

انسان‏ها به‏طور فطرى خداطلب و خداجو هستند و به صورت فطرى مى‏خواهند خدايى را كه مى‏جويند عبادت كنند، بر اين اساس است كه اگر كسى پيامبرى را به خود نبيند تا راهنماى او در عبادت باشد، براى خويش خدايى مى‏سازد تا او را عبادت كند كه ممكن است عقل وى او را به خداى حقيقى رهنمون شود و ممكن است به خدايگان‏پرستى بيالايد و يا به پرستش بت‏ها رو بياورد.

­

چشمه‏ى « 58 » رسم بندگى

انسان رسم بندگى را بداند، خداوند رسم بنده‏پرورى را خوب مى‏داند

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 225 | تاريخ : 1 بهمن 1392 | زمان : 6:25 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

­

چشمه‏ى « 56 » عبادت تشريعى و تكوينى

عبادت داراى دو لحاظ تكوين و تشريع است. عبادت تكوينى در مرتبه‏ى نزول است كه به اجبار، همه‏ى هستى در عبادت هستند؛ چرا كه همه ظهور حق تعالى مى‏باشند و ميان هيچ يك از پديده‏ها خواه كافر باشند يا مؤمن، تفاوتى در اين عبادت و بندگى نيست.

اما عبادت تشريعى، نه سيرى نزولى كه بر شدنى صعودى است كه با پذيرش مراتب طبيعى عالم و توحيد چيره بر آن به اراده و اختيار شكل مى‏پذيرد و بنده را تا مراتب عالى كمال پيش مى‏برد به‏گونه‏اى كه بنده مى‏تواند آيينه‏ى ايزدنما گردد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 203 | تاريخ : 24 دی 1392 | زمان : 9:23 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ى « 54 » وكيل بودن حق

قرآن كريم، خداوند را وكيل همگان معرفى مى‏نمايد و وكالت را از بندگان حق تعالى حتى از پيامبران الهى عليهم‏السلام نفى مى‏كند و اين خداوند است كه خود پناهگاه تمامى بندگان خويش است و آنان را به دست خود حمايت، محبت و نوازش مى‏نمايد؛ براى نمونه مى‏فرمايد: «وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ»(1) و در آيات چندى آمده است: «وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»(2).

چشمه‏ى « 55 » اسراف حقيقى

هر چيزى كه در غير خداوند مصرف شود، اسراف است. قرآن كريم مى‏فرمايد: «لاَ جَرَمَ أَنَّمَا تَدْعُونَنِي إِلَيْهِ لَيْسَ لَهُ دَعْوَةٌ فِي الدُّنْيَا وَلاَ فِي الاْآَخِرَةِ وَأَنَّ مَرَدَّنَا إِلَى اللَّهِ وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ»(3).

همه‏ى حركت‏ها، تنفس‏ها، سلامتى، بيمارى و همه و همه براى وصول به خداست و اگر در اين راه هزينه نشود اسراف است ولى چه بسيار اندك‏اند كسانى كه به غايت نهايى كه وصول الهى است مى‏رسند.


1. انعام / 102.

2. انعام / 107، زمر / 41 و شورى / 6.

3. غافر/ 43.

چشمه‏ى « 56 » عبادت تشريعى و تكوينى

عبادت داراى دو لحاظ تكوين و تشريع است. عبادت تكوينى در مرتبه‏ى نزول است كه به اجبار، همه‏ى هستى در عبادت هستند؛ چرا كه همه ظهور حق تعالى مى‏باشند و ميان هيچ يك از پديده‏ها خواه كافر باشند يا مؤمن، تفاوتى در اين عبادت و بندگى نيست.

اما عبادت تشريعى، نه سيرى نزولى كه بر شدنى صعودى است كه با پذيرش مراتب طبيعى عالم و توحيد چيره بر آن به اراده و اختيار شكل مى‏پذيرد و بنده را تا مراتب عالى كمال پيش مى‏برد به‏گونه‏اى كه بنده مى‏تواند آيينه‏ى ايزدنما گردد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 197 | تاريخ : 21 دی 1392 | زمان : 6:47 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

blog

­

چشمه‏ى « 51 » خداوند عتيقه‏فروش

خداوند با اولياى خود همانند عتيقه و جواهر قيمتى رفتار مى‏كند و نه همانند نان نانوايى. نانوا تمامى نان‏هاى خود را مى‏فروشد تا نماند و بيات نشود و ميوه‏فروش تمامى ميوه‏هاى خود را هرچه زودتر مى‏فروشد تا نماند و پلاسيده و فاسد نگردد؛ اما عتيقه‏فروش سعى مى‏كند جواهر قيمتى خود را جايى نگاه دارد تا پس از ده‏ها سال آن را بفروشد؛ چرا كه هر قدر بيش‏تر بماند، ارزش بيش‏ترى پيدا مى‏كند.

چشمه‏ى « 52 » كمك از قادر مطلق

اگر قرار باشد انسان به كسى دست يازد و از او يارى جويد، هيچ كس سزاوارتر از خداوند متعال كه قادر مطلق است نمى‏باشد؛ حتى پيامبران الهى.

چشمه‏ى « 53 » جايگاه خداوند

خداوند در دل‏هاى شكسته است. دل‏هايى كه بسيار باز و وسيع است.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 176 | تاريخ : 21 دی 1392 | زمان : 6:30 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

blog

چشمه‏ى ( 50 ) نفى تعلق

بسيارى از آن‏چه انسان درون خانه نگاه مى‏دارد ارزش نگه‏دارى ندارد و تنها موجب مى‏شود جاى وى تنگ و زندگى بر او ضيق شود. خانه‏ى قلب آدمى نيز اگر با تعلقات پر شود، نفس آدمى را به تنگ مى‏آورد و او رابه ضعف اعصاب مبتلا مى‏سازد. بسيارى از دوستى‏ها و دوستان، خانه، خودرو، كامپيوتر، موبايل و ديگر وابستگى‏ها جز آلوده كردن قلب و تنگ كردن آن كار ديگرى نمى‏كند و حكم آشغال را دارد و بايد تعلق قلب را از آن زدود. نشانه‏ى تعلق نداشتن نيز اين است كه ميان داشتن و نداشتن تفاوتى نمى‏نهد و از هر هوا و خواهشى خالى است. چنين فردى به داشته‏ها دل‏خوش است و در پى نداشته‏ها نيست و كباب و نان خشك براى او يكى است؛ زيرا او ملأ و پُر است و جايى براى هوا ندارد و به رزق خويش خوش است.

از چيزهايى كه مى‏تواند انسان را بى‏هوا سازد ابتلا به فقر است. كمبودهاى زندگى مى‏تواند رياضتى براى تحقق بى‏هوايى باشد و براى نمونه اگر همسر نامناسب يا فرزند نابابى دارد به گونه‏اى با آنان مهربانانه زندگى كند كه گويى ثروتمندترين فرد روزگار است.

ذكر «لا اله الا الله» نيز گناهان را ذوب و هوس‏ها را پاره پاره مى‏كند. اگر كسى اين ذكر را نگويد، دل وى پس از مدتى چركين مى‏شود.

بى‏هوايى و بى‏تعلقى شروع بندگى است. وقتى انسانى بى‏هوا و بى تعلق مى‏گردد، تازه ابتداى بندگى اوست و تنها به بند خداوند بند است. چنين انسانى كه هم در داشتن با خداست و هم در نداشتن، از فشار قبر نيز ايمنى دارد و تلخى و سختى آن براى وى نيست؛ چرا كه او خود را از هر چيزى كَنده و رها كرده است و ديگر نيازى به فشار براى رهايى ندارد.

انبيا و اولياى الهى عليهم‏السلام در بند هيچ تعلقى نبودند به گونه‏اى كه ابتدا شناسنامه‏ى خود را نزد خداوند باطل نمودند و سپس به ميان مردم آمدند. آنان چون بى هيچ هوايى بودند هيچ چموشى نسبت به حضرت حق نداشتند. در اين‏جا مى‏توان چنين تعبيرى آورد كه خداوند نخست اولياى خود را اخته مى‏سازد، سپس همه چيز را به آن‏ها مى‏دهد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 196 | تاريخ : 18 دی 1392 | زمان : 4:24 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ى « 48 » هدايت ايصالى

هدايت يا ايصال الى المطلوب است كه شخص هدايت‏گر با شما همگام مى‏شود و شما را به مقصد مى‏رساند و يا تنها صرف ارايه‏ى طريق است و به شما توصيه مى‏نمايد تا اين راه را برويد اما با شما همسفر نمى‏گردد. ما در جاى خود گفته‏ايم تمامى هدايت‏هاى حضرت حق تعالى هدايت ايصالى است و حتى هدايتى كه ارايه‏اى پنداشته مى‏شود در حقيقت ايصالى است.

چشمه‏ى « 49 » فقط خدا

فقط خداست كه در تمامى پديده‏ها رخ نموده و جلوه‏گر است. كسى بدون خدا نه مى‏تواند لطف كند و نه مى‏تواند بغضى داشته باشد.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 176 | تاريخ : 17 دی 1392 | زمان : 3:19 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

چشمه‏ى « 47 » ارزش ايمان

كسى كه ايمان ندارد از امنيت دور است و همواره انواع ترس‏ها و تنيدگى‏هاى روانى بر نفس او چيره است. ترس‏ها و استرس‏هاى روانى با فراوانى شعبه‏هايى كه دارد، با ايمان است كه به امنيت و قرار مى‏رسد. كسى كه مؤمن به خداست، دست‏كم به لحاظ داشتن اطمينان و آرامشى كه از ايمان خود به دست مى‏آورد منتى بر خدا ندارد كه مسلمان و مؤمن شده است؛ همان‏طور كه اقدام براى واكسيناسيون و پيش‏گيرى در برابر بيمارى، سبب نمى‏شود فرد براى مراجعه به پزشك منتى داشته باشد بلكه بايد منت پزشك را نيز كه سلامتى فرد را تضمين مى‏كند به جان خريد.

بايد توجه داشت ايمان به داشتن ريش و عصاى آبنوس نيست، بلكه

ايمان محتواى عمل است كه از باطن به ظاهر مى‏گرايد و حفظ ظاهر را نيز پاس مى‏دارد.­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 208 | تاريخ : 11 دی 1392 | زمان : 7:55 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

چشمه‏ى « 46 » تفاوت حمد و شكر

حمد، ستايشى ذاتى است و شكر سپاسى است كه بعد از نعمت مى‏باشد و به تعبير منطقى عرضى و به اصطلاحى عامى شكمى است.

چشمه‏ى « 47 » ارزش ايمان

كسى كه ايمان ندارد از امنيت دور است و همواره انواع ترس‏ها و تنيدگى‏هاى روانى بر نفس او چيره است. ترس‏ها و استرس‏هاى روانى با فراوانى شعبه‏هايى كه دارد، با ايمان است كه به امنيت و قرار مى‏رسد. كسى كه مؤمن به خداست، دست‏كم به لحاظ داشتن اطمينان و آرامشى كه از ايمان خود به دست مى‏آورد منتى بر خدا ندارد كه مسلمان و مؤمن شده است؛ همان‏طور كه اقدام براى واكسيناسيون و پيش‏گيرى در برابر بيمارى، سبب نمى‏شود فرد براى مراجعه به پزشك منتى داشته باشد بلكه بايد منت پزشك را نيز كه سلامتى فرد را تضمين مى‏كند به جان خريد.

بايد توجه داشت ايمان به داشتن ريش و عصاى آبنوس نيست، بلكه

ايمان محتواى عمل است كه از باطن به ظاهر مى‏گرايد و حفظ ظاهر را نيز پاس مى‏دارد.­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 224 | تاريخ : 10 دی 1392 | زمان : 7:45 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­بهترین و برترین عبادت چه نوع عبادتی است؟

پاسخ:در عروة الوثقى در باب عبادت بحث است كه كدام عبادت برتر، اعلى و اسنى است؟ مرحوم آقاى

حكيم عبادت حبى را برتر از ديگر عبادات مى‏داند. ما اين بحث را در جاى خود به تفصيل آورده‏ايم و در

آن‏جا گفته‏ايم عبادت حبى عبادت افضل نيست؛ چرا كه اين عبادت معلول حب است. حبى كه در پديده‏اى

ممكن است و علت فاعلى آن علتى امكانى است؛ برخلاف عبادتى كه وجودى باشد و فعل معبود خود را

اهل و شايسته‏ى عبادت بداند و او را به خاطر اهليت عبادت كند. در اين صورت، علت فاعلى عبادت

امرى واجب است؛ يعنى نه اين‏كه بنده دوست دارد عبادت كند بلكه او بايد عبادت نمايد؛ چرا كه اهليت و

شايستگى خداوند براى عبادت او را به عبادت وا مى‏دارد، از اين رو عبادت وجودى و وجدانى از عبادت

حبى برتر است. فاعل عبادت وجودى حضرت حق است و خطايى در آن راه ندارد. «وجدتك أهلاً للعبادة»

از «اعلمت اهلها أني أحبك» برتر است. چنين كسى ذره‏اى از نفسانيت در او نيست و حتى حب كه مدار

آن خوشامد نفس است را ندارد؛ زيرا غايت در عبادت حبى خوشامد نفس است؛ هرچند چنين خوشامدى

امرى معنوى باشد، باز مدار نفس در آن هست و فاعل آن پديده‏اى امكانى است. ورود به وادى عشق و

محبت نهايت كار سالك نيست و يافت وجدانى و وجودى است كه بالاتر از آن مى‏باشد. عشقى كه هيچ‏گونه

طمعى در آن نباشد و عشق نيز ديده نشود. علت غايى بندگى در اين صورت حق است و اين‏گونه است كه

خطايى در آن نيست. وجودى است كه رفتنى در آن نيست؛ چرا كه حق هميشه حق است و هست و چنين

عبادت و بندگى هيچ گاه گم نمى‏شود و اين‏گونه بندگى است كه ثابت و پايدار است و انقطاع و بريدگى و

دل‏خستگى در آن نيست.

­
امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 227 | تاريخ : 9 دی 1392 | زمان : 9:11 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

چشمه‏ى « 45 » نگاه‏داشت عمل

به دست آوردن پيروزى هيچ گاه به اهميت نگاه داشتن پيروزى نيست. در سنجش و محاسبه‏ى كردار نيز مهم اين است كه بتوان كرده را از آسيب‏ها و آفت‏ها حفظ نمود و خود را از موانع دور داشت كه كوچك‏ترين چالشى گاه مى‏تواند بزرگ‏ترين كارها و پيروزى‏ها را عقيم سازد. گران‏سنگ‏ترين ياقوت گاه به ضربه‏ى فردى ناشى شكسته مى‏شود و ارزش خود را از دست مى‏دهد. هيچ گاه براى سنجش كردار به بزرگى و كوچكى آن و نيز به اندكى زمان گذاشته شده به آن نگاه نمى‏كنند كه اين امور كمى است و حقيقت و ارزش به كيفيت است. اين ترازوى دنياست كه كمّى‏سنج است و ميزان آخرت به كيفيت عمل نگاه مى‏كند؛ پس نبايد به ظاهر و كوچكى يا بزرگى عمل نگريست، بلكه بايد باطن عمل را دريافت.

براى نمونه، دو گياه باارزش «ريحان» و «سيب‏زمينى» كه اين زمان‏ها ارزش آن دانسته نمى‏شود، مى‏تواند سلطان گياهان باشد و چنان گران شود كه تنها توان‏گران قدرت خريد آن را داشته باشند اما همين دو گياه اگر به ويروسى بيمارى‏زا آلوده گردد بايد آن را كاميون كاميون دورريز نمود.

كسى كه ديدى توحيدى و شهودى وحدت‏گرا به عالم دارد و جز ذات خداوند نمى‏بيند و ذات و استقلال را منحصر به او مى‏داند، هيچ يك از كردار آدميان را تفاوت نمى‏نهد؛ همان‏طور كه تمايزى ميان هيچ يك از پديده‏ها نمى‏بيند. با اين وجود، در محكمه‏ى عدل و رحمت الهى، مهم اين است كه كرده آلوده به كِرم شرك و ويروس ريا و ميكروب طمع و غرض نباشد و آن را چون غده‏اى بدخيم، آلوده نساخته باشد، وگرنهعمل حتى اگر زيارت خانه‏ى خدا يا ديدار اولياى الهى باشد و ميكروب شرك و ريا به آن آسيب رسانده باشد، ارزشى براى آن نيست و عيارى ندارد، اما عمل سالم، حتى اگر آب كردن آفتابه‏اى باشد، قيمتى بى‏شمار مى‏يابد؛ به گونه‏اى كه در وصف يك نفس آن گفته مى‏شود از عمل جن و انس برتر است.

مهم‏ترين آفت عمل و كردار آدمى نيز طمع‏ها و غرض‏هايى است كه در لايه‏هاى آن پنهان مى‏شود و آن را از خلوص مى‏اندازد. طمع‏هايى بيمارى‏زا و مهلك كه گاه از ريزاندام‏ها كوچك‏تر است و بدون داشتن چشمى مسلح كه نقشه‏هاى شيطانى نفس را بشناسد، نمى‏توان آن را ديد. براى نمونه، ريا براى كسانى است كه طمع مى‏ورزند، چه طمع در خلق و چه طمع در حق. اينان حاضرند خدا را هم تيغ زنند؛ چرا كه در پى منفعت مى‏باشند؛ ولى اولياى خدا چون حتى به حضرت حق طمعى ندارند، موضوعى براى ريا ندارند.

اگر كسى خلوص داشته باشد به كسى باج نمى‏دهد و آنان كه همواره در پى حفظ آبروى خويش هستند و براى كرم ريا در سيب عمل خود لانه‏گزينى مى‏كنند، از اين وادى دور مى‏باشند؛ زيرا خداوند را فاعل عمل نمى‏دانند و خود را مى‏بينند وگرنه به دام ريا گرفتار نمى‏شدند. اهل ريا مشكل توحيد دارند وگرنه چنين شرك نمى‏ورزيدند. كسى كه با تمجيد ديگران خشنود مى‏شود و با نكوهش آنان ناراحت و افسرده مى‏گردد و كسى كه رد احسان دارد و فعل بنده را فعل خداوند نمى‏بيند، بداند هنوز در نهان خود شرك دارد. البته مراد اين نيست كه به خلق خداوند بايد بى‏اعتنا بود، بلكه سخن اين است كه نبايد حالت رسوبى داشت تا از مدح و ذم ديگران دل‏آشوب شد و تغيير كرد.

البته اين معنا در هر كرده‏اى جريان دارد، حتى كسى كه نفس مى‏كشد وگمان مى‏كند كه او خود نفس مى‏كشد و اين فعل، فعل اوست، بداند كه او به شرك آلوده است. همين طور است تسبيح خداوند كه در حقيقت خداوند خود تسبيح خويش مى‏كند ولى آن را به دست اختيار كم‏رمق بنده سپرده است.­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 225 | تاريخ : 6 دی 1392 | زمان : 5:36 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

چشمه‏ى « 44 » تكرارناپذيرى عبادات

هيچ كرده و فعلى و هيچ عبادتى تكرارپذير نيست و از ازل تا به ابد نمى‏توان عبادتى را به تكرار آورد؛ چرا كه خداوند هر لحظه در شأنى است و او كه ازلى و ابدى است بى‏نهايت شؤون دارد و اگر كسى بپندارد زندگى تكرارى دارد يا نماز خود را به تكرار مى‏گزارد اشتباه مى‏كند. اولياى خدا با عبادت خود، خويش را كمى به آن شأن بى‏نهايت نزديك مى‏سازند و در كمين شؤون مى‏نشينند تا لحظه‏اى ديده‏ى خود را به ديدار او تازه‏تر سازند.

­يك لحظه غافل از آن شاه نباشى

­شايد نگهى كرد و تو آگاه نباشى

­

افزون بر اين، عبادت، باشگاهى براى تمرين و تقويت بنده براى رسيدن به يقين است و تمرين‏هاى پى‏درپى تكرار نيست؛ همان‏طور كه اگر ورزش‏كارى يك روز هارتل نزند بدن وى سستى پيدا مى‏كند. با اين توضيح، عبادت را نمى‏توان امرى نمادين و سمبوليك كه معنايى نداشته باشد يا نمايشى سياسى دانست.

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
بازديد : 187 | تاريخ : 3 دی 1392 | زمان : 12:55 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

­

چشمه‏ى « 43 » بندگى و شكرگزارى

عبادت، تعبد نيست تا در آن تحكم باشد، بلكه تشكر است كه همراه با شوق و عشق است. كسى كه عشق دارد مى‏خواهد بهانه‏اى داشته باشد تا با معشوق خود گرم بگيرد آن گونه كه كم‏ترين رنجشى در معشوق ايجاد نشود و عبادتى كه معشوق خود آن را ترسيم كرده باشد اين مهم را به انجام مى‏رساند. تشكر و اظهار خشوع و محبت به خدايى كه بى‏نهايت است و شمارشى براى نعمت‏هاى بى‏پايان او و لطفى كه به بنده دارد نيست. خدايى كه زمين را در زير پاى بنده هموار قرار داد و آسمان را بر سرِ او برافراشت و به او اندامى زيبا و راست‏قامت داد. به او دست داد و براى آن انگشتانى به اندازه‏ها و شكل‏هاى گوناگون قرار داد تا از عهده‏ى ظريف‏ترين كارها بر آيد. به او قدرت انديشه داد و روح در او دميد تا از آن لذت برد و به افق‏هاى بالا دست يابد. همسرى براى او آفريد تا در كنار وى آرامش يابد و قدرت تسخير هر چيزى را براى وى فراهم آورد و به او نعمت داد و نعمت داد و نعمت داد كه حتى به شماره نمى‏آيد تا چه رسد به آن كه شكر آن را با عبادت به‏جا آورد. عبادت، نمود تشكر از آفريننده‏اى بى‏انتهاست. عبادتى كه خود به بنده آموزش داد و نعمت تعليم آن نيز شكرى مى‏طلبد. البته در كنار اين تعليم، هزاران قدرت از قلب، مغز، معده، كليه، و هزاران حركت جوانحى و جوارحى با نظمى كه در طبيعت است و امنيت و قرار را براى آدمى رقم مى‏زند، با تأثير و تأثرى كه ژن‏ها و وراثت از نسل‏هاى گذشته داشته است، همه و همه در كار است تا چنين شكرى شكل گيرد.

البته همان‏طور كه نعمت‏هاى الهى براى آدمى قابل شماره نيست، وى از انجام شكرگزارى در برابر آن نيز ناتوان و درمانده است. افزون بر اين، هر قدر انسان نعمتى را بيش‏تر بشناسد، نسبت به آن بدهكارتر مى‏شود.

تشكر امرى عام ميان تمامى پديده‏هاست و هر پديده‏اى به شيوه‏اى از ديگرى شكرگزارى دارد. حيوانى سر تكان مى‏دهد و ديگرى دُم مى‏جنباند. يكى مى‏گويد دست شما درد نكند و ديگرى به نشانه‏ى تشكر انگشت شصت خويش را نشان مى‏دهد و يكى سر خم مى‏نمايد و ديگرى دست مى‏بوسد. خداوند نيز براى شكرگزارى عبادت‏هاى متفاوتى را آورده است كه رهنمود نبوى «صلّوا كما رأيتمونى أصلّي» نمونه‏اى از آن است.

كسى كه عبادت ندارد و طريق شكرگزارى نمى‏پويد اين همه نعمت بدون منت را ناديده گرفته و نمك خورده و نمك‏دان شكسته و از ادب انسانى كه حتى حيوان‏ها آن را مراعات مى‏كنند دور مانده است. از عبادتى كه در برابر آن پاداش مى‏بيند و چنين نيست كه مقابل كرده‏ى ناچيز وى در برابر اين همه نعمت، ده‏ها برابر پاداش و نعمت ديگر نباشد.

عبادت را بايد در اولياى الهى سراغ گرفت. آنان كه با عشق خداباز بوده‏اند. بازى‏هايى كه خون خود را براى آن ريخته‏اند. خدايى كه بى‏نهايت در بى‏نهايت عوالم، قيامت، مخلوق، بهشت و جهنم داشته و دارد معشوق اولياى الهى است. خداوندى كه پديده‏هاى خود را بارها و بارها خلق نموده و مزه‏ى مرگ را به آن‏ها چشانده و هر يك را بارها و بارها در مرتبه‏ى ديگرى ظهور داده است. هر عالمى براى انسان ابتداى راه قرار دارد، اولى كه آخر ندارد و آخرى كه اول ندارد و نه اولى دارد و نه آخر.

اولياى خداوند با رؤيت خداى چنين زيبايى‏هاست كه مدهوش مى‏شوند و آن همه عبادت مى‏نمايند، عبادتى كه خود آن را نمى‏ديدند و از آن شرمنده بودند. اينان نه زورشان به خدا مى‏رسد و نه رهاكننده‏ى او هستند، از اين رو در راه او كشته مى‏شوند و خداوند هم جان آنان را مى‏ستاند تا آسوده شوند.­

امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
صفحات


درباره ی ما

دراین وبلاگ سعی شده است اندیشه های یکی ازنوادر روزگار یعنی آیت الله نکونام ارائه گردد. آن‏چه در اين نوشته ‏ها مورد اهميت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دينى و پيرايه ‏زدايى كتاب‏هاى اسلامى است كه موجبات ركود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنين تقويت عوامل جهل‏ زدايى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى كه سبب حيات علمى و دينى هرچه بيش‏تر جامعه‏ى مسلمين مى ‏گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند. بايد گفت اين آثار به نوآورى و گره‏ گشايى در قلمرو انديشه‏ى دينى و بازپيرايى ذخاير فكرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دينى اهتمام دارد و به تحقيق جامع و منسجم زير ساخت‏ه اى انديشه دينى مى ‏پردازد و آسيب‏هاى باور داشت‏هاى دينى را به چالش مى‏ كشاند و به ارايه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پيش روى آن مى‏ پردازد و پيرايه ‏زدايى از آموزه‏ هاى دينى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترين هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه كه گذشت ،مى‏ توان توليد علم و نوآورى در حوزه‏ى دين پژوهى و پاسخ به نيازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترين ويژگى ‏هاى آن دانست.
پروفایل مدیر
آخرین نظرات
امید
امید میگه :
سلام خیلی زیبا بود ممنون
مسیر معرفت
مسیر معرفت میگه :
سلام خیلی جالب اسم وبلاگ منو شما یکی خوشبختم کاش می فرمودید اهل کجاهستید سری به ما نمیزنی ؟بیا تو مسیر آپم[گل]
تیم طوفان گناوه
تیم طوفان گناوه میگه :
سلام سایت خیلی خوبی داری ومطالب زیبایی هم نوشتی
اگه میشه وبلاگ من رو لینک کن من هم همین کارو میکنم اگه موافق بودی
خبر بده ممنون

میگه :
.
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
4+2=:
 
(بارگزاري مجدد)
تبادل لینک
عنوان لينك
توضيحات :
آدرس لينك
كد امنيتي
امکانات جانبی
Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی