تبليغات X
چشمه‏ى « 31 » راضى به قضا

بازديد : 194 | تاريخ : 10 آذر 1392 | زمان : 2:37 | نويسنده : ریحانه | نظرات (0)

blog

­

چشمه‏ى « 31 » راضى به قضا

راضى به قضا بودن؛ يعنى داشتن تمكين و پذيرش نسبت به قضاى الهى. كسى كه زمين مى‏خورد، چون بر اساس قوانين عالم ناسوت زمين خورده است راضى به قضاى الهى در برابر اصل زمين خوردن وى در اين دنيا راضى است ولى چون اين فرد زمين خورده و درد دارد با او همدردى مى‏كند و به احوال وى رسيدگى دارد؛ هم‏چنان كه پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در سوگ فرزند خويش گريه مى‏كردند ولى به قضاى الهى نيز راضى بودند چرا كه راضى بودن به معناى شادمانى داشتن نيست.

چشمه‏ى « 32 » تسليم و رضا

ميان تسليم و رضا تفاوت است و ما بحث كامل آن را در شرح منازل السائرين آورده‏ايم اما چيزى كه در اين جا مى‏خواهيم بگوييم اين است كه براى بسيارى زشت است كه به‏راحتى از رضا صحبت مى‏كنند؛ زيرا فردى كه درگير مشكلات صعب نيست و خود را راضى مى‏پندارد به خودفريبى گرفتار است. نشانه‏ى رضايت از خداوند اين است كه كسى يقين نمايد


1. آل عمران / 139.

­

خداوند از او راضى است و او كسى است كه حتى در كوچك‏ترين كردار خود و ديگران حق را ببيند. كسى كه از بى‏احترامى ديگران نسبت به خود دل‏خور مى‏شود و با كم‏ترين اذيتى از ناحيه‏ى ديگران، به وى حمله مى‏كند، نمى‏تواند رضايت داشته باشد مگر آن كه بحث ارشاد، تربيت و هدايت در ميان باشد كه ويژه‏ى اولياى الهى است و نه افراد عادى. بحث رضايت را بايد در ماجراى خونين كربلا پى گرفت. بسيارى از مقامات عرفانى در روز دهم محرم خود را نمود داده است. در عاشوراست كه مى‏توان حضور خود خداوند را در برخى از موارد ديد بدون آن كه كسى حضور داشته باشد و در بعضى موارد نيز قلب امام حسين عليه‏السلام از برخى مصايب به درد مى‏آمده است.­


امتياز :


ادامه مطلب | موضوع : دین,,
برچسب ها :
,
ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *


صفحات


درباره ی ما

دراین وبلاگ سعی شده است اندیشه های یکی ازنوادر روزگار یعنی آیت الله نکونام ارائه گردد. آن‏چه در اين نوشته ‏ها مورد اهميت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دينى و پيرايه ‏زدايى كتاب‏هاى اسلامى است كه موجبات ركود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنين تقويت عوامل جهل‏ زدايى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى كه سبب حيات علمى و دينى هرچه بيش‏تر جامعه‏ى مسلمين مى ‏گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند. بايد گفت اين آثار به نوآورى و گره‏ گشايى در قلمرو انديشه‏ى دينى و بازپيرايى ذخاير فكرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دينى اهتمام دارد و به تحقيق جامع و منسجم زير ساخت‏ه اى انديشه دينى مى ‏پردازد و آسيب‏هاى باور داشت‏هاى دينى را به چالش مى‏ كشاند و به ارايه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پيش روى آن مى‏ پردازد و پيرايه ‏زدايى از آموزه‏ هاى دينى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترين هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه كه گذشت ،مى‏ توان توليد علم و نوآورى در حوزه‏ى دين پژوهى و پاسخ به نيازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترين ويژگى ‏هاى آن دانست.
پروفایل مدیر
آخرین نظرات
امید
امید میگه :
سلام خیلی زیبا بود ممنون
مسیر معرفت
مسیر معرفت میگه :
سلام خیلی جالب اسم وبلاگ منو شما یکی خوشبختم کاش می فرمودید اهل کجاهستید سری به ما نمیزنی ؟بیا تو مسیر آپم[گل]
تیم طوفان گناوه
تیم طوفان گناوه میگه :
سلام سایت خیلی خوبی داری ومطالب زیبایی هم نوشتی
اگه میشه وبلاگ من رو لینک کن من هم همین کارو میکنم اگه موافق بودی
خبر بده ممنون

میگه :
.
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
4+2=:
 
(بارگزاري مجدد)
تبادل لینک
عنوان لينك
توضيحات :
آدرس لينك
كد امنيتي
امکانات جانبی
Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی